RASTLINA na dne mora so skrytými účinkami: Lepšia ako rybí olej!

08.05.2020

Morské riasy sú obľúbenou pochúťkou po celom svete. Okrem toho, že majú málo kalórií, sú zdraviu prospešné. Obsahujú totiž množstvo vitamínov, antioxidantov a omega mastných kyselín. Počuli ste už o oleji z morských rias? Každá jedna kvapka je plná zdravia.

Je známe, že rybí olej je skvelým zdrojom omega -3 mastných kyselín, ktoré sú dôležité pre zdravie človeka. Ak vám nechutí, alebo nejete morské plody a ryby, vyskúšajte olej z morských rias! Niektoré druhy mikrorias sú obzvlášť bohaté na dva z hlavných typov omega-3 mastných, a to kyselinu eikosapentaénovou (EPA) a dokosahexaénovou (DHA). 

Čítajte tiež: Bežné JEDLÁ, ktoré by ste nemali jesť pred 10-tou hodinou: Vyhnite sa im v ranných hodinách!

Hoci ryby nedokážu tieto kyseliny produkovať, získavajú ich tak, že jedia morské riasy. Riasy sú teda zdrojom omega-3 tukov v rybách, ako sa uvádza na healthline.com. Niektoré štúdie preukázali, že olej z morských rias obsahuje dokonca viac omega – 3 mastných kyselín (najmä DHA), ako samotný rybí olej. Neobsahuje žiadne kontaminanty, ako sú napríklad ťažké kovy. Olej z rias sa používa aj na varenie. Vďaka svojej neutrálnej chuti je ideálny na opekanie alebo praženie pri vysokej teplote.

Čo sú to omega-3?

Omega-3 mastné kyseliny sú polynenasýtené tuky, ktoré sa nachádzajú v rastlinách a rybách. Dodávajú nám základné tuky, ktoré si telo nedokáže vyrobiť samé, takže ich musí získať zo stravy. Sú dôležité pre štruktúru a funkciu bunkových membrán, ovplyvňujú mnohé metabolické procesy v tele. Štúdie na zvieratách naznačujú, že doplnky omega-3 by pomáhajú v boji proti artritíde, kolitíde a astme. Podporujú činnosť mozgu a zlepšujú pamäť.

Výhody užívania omega -3

Sú výbornou prevenciou srdcovo-cievnych ochorení

Omega chránia cievy, znižujú pravdepodobnosť vzniku zrazenín. Udržujú tepny pevné a pružné, čím zabraňujú ich tvrdnutiu. Zatočia so zlým cholesterolom, znižujú krvný tlak a riziko vzniku infarktu. Ukázalo sa tiež, že omega-3 znižujú hladiny triglyceridov v krvi. Ak je ich hladina vysoká, môžu vás potrápiť kardiovaskulárne ochorenia.

Môže znížiť depresiu

Depresia je dnes najbežnejšou psychickou poruchou. Prejavuje sa smútkom, letargiou, nervozitou, úzkosťou, či únavou. Ľudia s diagnostikovanou depresiou majú často v krvi nižšie hladiny EPA a DHA. Analýza štúdií, ktorých sa zúčastnilo viac ako 150-tisíc ľudí zistila, že tí, ktorí jedli viac rýb, mali nižšie riziko vzniku tejto psychickej choroby. Ľudia, ktorí sa na ňu liečili a zároveň užívali doplnky stravy obohatené o EPA a DHA, si všimli zlepšenie svojich depresívnych stavov. Je zaujímavé, že analýza 35 štúdií u 6 665 ľudí zistila, že EPA je pri liečení tohto stavu efektívnejšia ako DHA. 

Prospievajú k zdraviu očí

Ak máte suché, unavené oči z práce s počítačom, alebo sú podráždené z nosenia kontaktných šošoviek, užívanie omega-3 môže minimalizovať vaše príznaky. Odporúčaná dávka je 600–1 200 mg denne. Omega-3 majú aj ďalšie prínosy pre oči. Chránia sietnicu oka a bojujú proti makulárnej degenerácii. Ide o ochorenie, ktoré môže spôsobiť trvalú stratu zraku.

Zmierňujú zápal

Zápal je prirodzenou odpoveďou nášho tela na infekcie a poranenia. Keď tento proces trvá príliš dlho, hovoríme o chronickom zápale, ktorý môže spôsobiť množstvo ochorení, vrátane rakoviny. Odborníci však tvrdia, že vyšší príjem omega -3 mastných kyselín pomáha redukovať zápaly v tele. Znižujú produkciu molekúl a látok spojených so zápalom. Ide o takzvané eikosanoidy a cytokíny.

Je užívanie omega -3 bezpečné?

Doplnky omega-3 sa všeobecne považujú za bezpečné. Majú minimálne vedľajšie účinky, pokiaľ neberiete veľmi vysoké dávky. Neexistuje stanovená horná hranica, ale podľa Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín by denná dávka nemala presiahnuť 5 000 mg. Hoci konzumácia rybieho oleja môže spôsobiť pálenie záhy, zvracanie, zažívacie problémy či nevoľnosť, pri riasovom oleji bolo hlásených minimálne množstvo podobných zdravotných komplikácií. Doplnky omega-3 môžu tiež interagovať s niektorými liekmi, preto sa pred ich užívaním, poraďte so svojim lekárom.

Fotogaléria


Tagy:
olej morské riasy

08.05.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia