Už pol lyžice tohto kuchynského OLEJA denne sa prejaví v tele: ZMENA, ktorú oceníte

14.04.2020

Nový výskum ukazuje, že stačí pridať pol lyžičky jedného kuchynského raslitnného oleja do stravy a posilníme tým náš kardiovaskulárny systém. Zaujímavosťou je, že podobné zdravotné účinky majú aj iné rastlinné oleje.

Vplyv na srdce

Olivový olej je hlavnou zložkou stredomorskej stravy, ktorá patrí k najzdravším na svete. Výskum teraz objasňuje, ako jedna z hlavných zložiek tejto stravy - olivový olej - pomáha zlepšovať zdravie srdca. Vedci predstavili svoje zistenia na vedeckých sympóziách American Heart Association (AHA) Lifestyle and Cardiometabolic Health Science vo Phoenixe.

Čítajte tiež: KORONAVÍRUS Bežný jav, za ktorým sa môže skrývať nákaza: Takto ZAČÍNA choroba!

Z ich analýzy dlhodobých údajov, ktoré sa datujú až do roku 1990, vyplýva, že konzumácia viac ako 1/2 polievkovej lyžice olivového oleja denne znižuje riziko kardiovaskulárnych chorôb o 15 percent a riziko koronárnych srdcových chorôb o 21 percent.

„Olivový olej je jednoduchý spôsob, ako nahradiť nezdravé, nasýtené a transmastné kyseliny zdrojom omega-3 mastných kyselín, ktoré znižujú zápaly a zlepšujú cholesterol,"uviedol pre portál Healthline Benjamin Hirsh, riaditeľ oddelenia preventívnej kardiológie v Sandra Atlas Bass Heart Hospital v Manhassete v New Yorku.

Ako dodal, konzumácia olivového oleja sa spája tiež s lepšou funkciou ciev a dlhším životom. Jednoznačne možno konštatovať, že tuky živočíšneho pôvodu, ako je margarín, maslo, mliečny tuk a majonéza sú z hľadiska podpory zdravia srdca menej zdravé ako olivový olej.

Dajte šancu aj iným rastlinným olejom

Zaujímavý detail odhalený v novej štúdii ukazuje, že olivový olej nie je jediný, ktorý prináša tieto výhody. Vedci zistili podobné účinky tiež pri kukuričnom a svetlicovom oleji (získava sa zo semien rastliny svetlice farbiarskej). Na potvrdenie účinkov ďalších rastlinných olejov na zdravie je však potrebný ďalší výskum.

„Aj keď olivový olej sa ukázal lepší ako živočíšny tuk, keď sme robili substitučnú analýzu, nebol lepší ako iné rastlinné oleje,“ vysvetlila vedúca autorka štúdie a vedecká pracovníčka oddelenia výživy na Harvarde T.H. Chan School of Public Health v Bostone Marta Guasch-Ferre. 

„Jedna vec, ktorú sme nedokázali analyzovať, boli rôzne druhy olivového oleja - bežný olivový olej alebo extra panenský olivový olej. Existujú však dôkazy, že extra panenské odrody olivového oleja majú väčšie množstvo polyfenolov, ktoré sú spojené s lepšími lipidovými profilmi,“ uviedla.

Dôležitý je celkový spôsob života

Nahradiť živočíšne tuky olivovým olejom, resp. inými rastlinnými olejmi je síce veľkým krokom k posilneniu kardiovaskulárneho zdravia, ale určite to nestačí. Veľký vplyv má aj fyzická aktivita a vyvážená strava. Odborníci varujú, že samotný olivový olej nie je zázračný liek.

Každý, kto chce zmeniť stravu, aby zlepšil zdravie svojho srdca, by sa mal zamerať na nerafinované rastlinné jedlá spolu s rybami a olivovým olejom. Naopak, maslo a iné tuky s vysokým obsahom nasýtených tukov môžu srdce poškodiť. Pri varení je preto lepšie používať olivový alebo iný rastlinný olej než živočíšne tuky a tiež ich používať do prísad, ako sú šaláty a podobne.

Fotogaléria


Tagy:
srdce zdravie olivový olej prevencia

14.04.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia