Je káva bez kofeínu lepšia ako klasická? Tajomstvo ukryté v šálke čierneho moku!

26.02.2020

Za pravú kávu sa považuje tá, ktorá obsahuje kofeín. Ide o nápoj, ktorý nás dokáže postaviť na nohy. Preto je menej pochopiteľné, na čo je vlastne tá bezkofeínová. Avšak, aj táto káva má svoje čaro a je niečím výnimočná! Je však lepšia?

Káva je pre mnohých nápojom, pri ktorom si doprajú oddych. Alebo sa naň spoliehajú, že im dodá energiu. V tom prípade možno považovať kávu bez kofeínu za úplne zbytočnú. Na jednej strane po nej môžu siahnuť ženy v tehotenstve, alebo ide o vhodnejšiu alternatívu pre tých, ktorí sú citliví na kofeín, ako sa uvádza na womenshealthmag.com. Čo však ostatní? Aký je vlastne rozdiel medzi kávou s kofeínom a tou bezkofeínovou?

Čítajte tiež: Ruky preč od týchto potravín v zimnom období: Prečo by sme sa im mali teraz vyhýbať!

Prospešné látky v káve

Bez ohľadu na druh kávy, úplne všetky, vrátane bezkofeínovej, obsahujú väčšie množstvo polyfenolov. Ide o antioxidanty s protizápalovými účinkami. Taktiež znižujú riziko vzniku niekoľkých ochorení, vrátane cukrovky a rakoviny. Navyše, tieto látky slúžia ako palivo pre prospešné baktérie v čreve. Takže konzumácia polyfenolov v káve, čaji, ovocí a zelenine podporuje zdravú myseľ a telo tým, že vytvára zdravé črevné prostredie. 

Bezkofeínová káva má na rozdiel od tej klasickej odstránený kofeín. Neznamená to však, že ho v nej nenájdete vôbec! Závisí od druhu kávy, no zvyčajne sa obsah kofeínu pohybuje medzi 3 až 4 miligramami na jednu šálku čierneho moku. 

Klasická káva sa vyrába pražením a mletím kávových zŕn. Podobne je to aj v prípade tej bezkofeínovej, pričom nasledujú ďalšie postupy, ktorými sa do určitej miery odstráni kofeín. Buď sa odfiltruje uhlíkovým filtrom, tekutým oxidom uhličitým alebo chlórmetánom, prípade etylcetátom. Stále však nemožno povedať jednoznačne, že by bezkofeínová káva bola zdravšia ako tá s kofeínom. 

Aj tá bez kofeínu obsahuje polyfenoly, podporujúce zdravie, čo znamená, že odstránenie kávy neovplyvňuje zloženie nápoja. Ukázalo sa, že obidve formy kávy znižujú riziko vzniku cukrovky 2. typu, Parkinsonovej choroby, Alzheimerovej choroby, rakoviny prsníka, rakoviny prostaty a rakoviny pečene.

Zdravotné problémy kvôli kofeínu

Bezkofeínová káva je skvelá hlavne pre tehotné a dojčiace ženy a pre tých, ktorí sú citliví na kofeín alebo majú zdravotný stav, ktorý im neumožňuje dopriať si klasickú kávu s kofeínom. Kofeín môže u niektorých vyvolať nepríjemné zdravotné problémy, vrátane nervozity a úzkosti, takže v tomto prípade je lepšia tá bezkofeínová. Pozor by si mali dávať citliví ľudia, u ktorých by káva mohla vyvolať podráždenie žalúdka. Káva s kofeínom by taktiež mohla spôsobiť nevoľnosť a reflux.

Na otázku, ktorá káva je lepšia, nie je jednoznačná odpoveď. Je to individuálne, rozhodnú aj osobné preferencie a taktiež to, či vám nespôsobuje klasická káva zdravotné problémy, a ako sa cítite po jej konzumácii. 

Vyberte si kvalitný druh kávy

Ak chcete piť kávu, ktorá je zdraviu prospešná, oplatí sa staviť na organické druhy. Tieto druhy kávy sa pestujú bez použitia chemikálií, resp. pesticídov. Ide o veľký plus, keďže by sa klasická káva s obsahom chemikálii mohla časom odraziť na zdraví konzumenta, ak ju pije dlhodobo a pravidelne.

Netreba zabúdať na to, že do kávy nepatrí veľké množstvo cukru, sirup, šľahačka alebo smotana, ktoré oslabia účinok prospešných látok v káve. Môžete si do nej pridať štipku škorice alebo kvalitného kakaa, ktorým nič nepokazíte. 

Fotogaléria


Tagy:
káva závislosť nápoj

26.02.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia