Veľká dilema vyriešená: Prečo dať prednosť zeleným banánom pred žltými!

22.01.2020

Ak ide o chuť, človek radšej siahne po žltých banánoch ako tých zelených. Zelené sú horkejšie a o ich sladkej chuti ťažko hovoriť. Na druhej strane sú niečím výnimočné!

Banány majú úžasnú schopnosť, ktorú mnohé iné ovocie nemá. Zrením mení svoje vlastnosti. Zatiaľ čo zrelšie banány so žltou farbou sú okrem iného zdrojom okamžitej energie, menej zrelé banány zelenej farby zase pozitívne vplývajú na črevá i kosti, ako sa píše na dailymail.co.uk

Čítajte tiež: Je repkový olej vhodný na vyprážanie? Spotrebiteľský TEST odhalil skutočnú kvalitu výrobkov!

Plné prebiotík

Zelené banány sú obzvlášť dobrým zdrojom prebiotík, ale keď dozrievajú, vláknina sa rozkladá, čo znamená, že žlté banány ju obsahujú v menšom množstve,“ upozorňuje Laura Tiltová, registrovaná dietetička a hovorkyňa Britskej dietetickej asociácie (BDA).

Je to čierne na bielom. Zelené banány sú teda podľa odborníkov dobrým zdrojom prebiotík, ktoré sú prospešné pre naše črevo. Súhlasí aj Rodney Bilton, profesor z univerzity v Liverpoole, ktorý 15 rokov strávil výskumom, aké potraviny konzumovať, aby mali vplyv na líniu i zdravie organizmu. 

Nový typ vlákniny v zelených banánoch

Profesor zistil, že zelené banány majú niečo spoločné s celozrnnou múkou, surovými zemiakmi či zeleninou. Všetky tieto potraviny vrátane zelených banánov obsahujú veľké množstvo rezistentného škrobu. Zelené banány obsahujú až 70-80% tohto škrobu, zatiaľ čo zrelé ich majú len 1%, ako sa uvádza na sciencedirect.com.

O rezistentnom škrobe sa hovorí ako o novom type vlákniny. Má schopnosť unikať tráveniu v tenkom čreve a rovno vstupuje do hrubého. Jednoduche zhrnuté, má pozitívny vplyv na činnosť vylučovacieho systému. Je živnou pôdou pre črevné baktérie a znižuje črevné pH. Vďaka tomu znižuje riziko rakoviny hrubého čreva. Kombinácia škrobu a vlákniny v zelenom banáne taktiež z neho robí účinný prostriedok proti zápche.

Rezistentné škroby majú na svedomí viacero zdravotných benefitov pre ľudské telo. Potraviny s ich vysokým obsahom znižujú hladinu cukru v krvi, takže sú výborné pri liečbe obezity a cukrovky druhého typu. Čím je banán zelenší, tým viac tohto škrobu obsahuje.

Na druhej strane, na zelenší banán by si mali dávať tí citlivejší. Pre niektorých môže byť ťažko stráviteľný a môže spôsobiť plynatosť a poruchy trávenia. 

Vplyv na kosti

Aby toho nebolo málo, zelený banán má údajne ešte jeden účinok na ľudské telo, ktorý prekvapuje. 

„Prebiotiká v zelenom banáne, čo je vláknina, ktorá živí dobré baktérie v čreve, nie sú dobré iba pre naše brucho. Štúdie naznačujú, že môžu stimulovať vstrebávanie vápnika, čím prispievajú k zdravším kostiam,“ hovorí Laura Tiltová, registrovaná dietetička a hovorkyňa Britskej dietetickej asociácie (BDA). 

Zaujímavosťou je, že o účinkoch nezrelých zelených banánoch dobre vedia obyvatelia v niektorých tropických krajinách. Tam ich totiž používaju na varenie namiesto zemiakov alebo z nich vyrábajú detskú výživu a škrobovú múčku. Na Slovensku poznáme toto ovocie predovšetkým v zrelšej podobe, v ktorej mu dávame prednosť. 

Fotogaléria


Tagy:
baktérie zdravie banány prevencia črevo zelené banány

22.01.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia