Jedzte tieto jedlá 3 týždne a bude po depresii: Potraviny, ktoré vyliečia úzkosť a zlú náladu

25.10.2019

Vyvážená strava bohatá na vitamíny, minerály, vlákninu, chudé mäso je základom zdravého životného štýlu. Nenadarmo sa hovorí, povedz mi čo ješ, a ja ti poviem, kto si. Lekári už dlhé roky spájajú nesprávnu životosprávu s poruchami duševného zdravia, ako sú úzkosť či depresia.

Môže zmena stravovania zmierniť alebo zastaviť tieto civilizačné ochorenia? Odborníci sa zhodujú v názore. Áno, je to možné. 

Čítajte tiež: Robia bežné lieky pravý opak? Zbavia nás zdravotných problémov, no za krutú cenu!

Zmierni príznaky depresie a zlepší náladu

Podľa nového výskumu, ktorého sa zúčastnili náhodne vybratí mladí ľudia, zlepšenie stravovacích návykov aj na krátke obdobie troch týždňov, dokáže zmierniť príznaky depresie a poskytnúť dlhodobé zlepšenie nálady. Štúdia publikovaná v časopise PLOS One je prvá svojho druhu, ktorá skúmala, ako zmeny v strave ovplyvňujú ľudí s depresiou vo veku od 17 do 35 rokov. Podľa odborníkov práve toto časové rozpätie, predstavuje kritické obdobie, keď si mladí ľudia vytvárajú návyky, ktorých sa držia po celý život. Spôsob, akým sa počas tohto obdobia stravujú, môže viesť k rôznym zdravotným dôsledkov v neskoršom veku.

Ktoré potraviny majú takú silu? 

Výskum sa zameral na zdravé potraviny, ako je olivový, orechový olej, škoricu, kurkumu, čerstvé ovocie, zeleninu a ryby. Výsledky ukázali, že u ľudí, ktorí tieto potraviny zaradili do svojho jedálnička, výrazne poklesli prejavy depresie. Vedci tiež zistili, že zníženie príjmu spracovaných potravín ako sú napríklad sušienky, vyprážané potraviny, fast food a iné nezdravé jedlá má väčší význam, ako to, že človek začne jesť zdravé potraviny.

Menej úzkosti

Štúdie sa zúčastnilo 76 študentov univerzity, ktorí prejavovali stredne až vysoké príznaky depresie a nezdravo sa stravovali. Účastníkov rozdelili do dvoch skupín. Prvá podstúpila zmenu stravovania k lepšiemu, druhá skupina jedla to isté čo dovtedy. Vedci po troch týždňoch zistili, že študenti, ktorí jedli zdravšie, pokračujú úspešne v zdravom stravovaní a naviac sa im výrazne zlepšila nálada a boli aj menej úzkostliví. V skupine študentov, ktorí nezmenili stravu, sa nezmenil aj ich duševný stav a trpeli naďalej depresiou.

O tri mesiace neskôr vedci účastníkov kontaktovali a zistili, že tí, ktorí sa zdravo stravovali, majú stále lepšiu náladu ako študenti, ktorí sa prestali zdravo stravovať, alebo sa o to vôbec nepokúsili. Hoci v prvej skupine došlo sem tam aj k stravovacím prešľapom, na ich dobrú náladu to nemalo vplyv.

Tento výskum nadväzuje na rozsiahly výskum skúmajúci súvislosti medzi náladou a jedlom. Je súčasťou takzvanej nutričnej psychiatrie, v ktorej sa jedlo používa ako liek. V minulých štúdiách sa ukázalo, že samotná strava pomáha v boji s depresiou. Vedci zistili, že u ľudí, ktorí jedia stredomorskú stravu, je riziko vzniku depresie nízke. Tento spôsob stravovania bohatý na chudé mäso, ryby, ovocie zeleninu, olivový olej a orechy, má aj ďalšie výhody, človek z nej chudne, má zdravšie srdce, nižší cholesterol, jeho mozog je výkonnejší.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny jedlo strava psychika depressiv

25.10.2019  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia