Užívate tieto vitamíny? Zlá správa, kvôli ktorej s tým zrejme prestanete

20.10.2019

Aby sme boli zdraví, naše telo potrebuje vitamíny a minerály. Získavame ich najmä z potravy, ktorú prijímame. Ak ich máme nedostatok, môžeme siahnuť po doplnkoch stravy. Nič však netreba preháňať a aj vitamíny je potrebné dávkovať s mierou.

Výskum z rokov 2011 až 2012 poukázal na to, že až 52 percent dospelých Američanov bralo nejaké doplnky stravy. Štúdia, zverejnená v časopise JAMA Network Opensa zamerala na príjem vitamínu B a s tým spojené riziko zlomenín bedrového kĺbu. Podľa nej, niektorí ľudia berú viac vitamínov, ako ich telo potrebuje. Vedci preto varujú, že konzumácia príliš veľkého množstva určitých vitamínov môže ohroziť naše zdravie! 

Čítajte tiež: Ušetrí čas, no za akú cenu? Čo sa stane, ak zjete 5-dňové cestoviny

„Nedostatočný, alebo naopak nadpriemerný príjem živín môže byť škodlivý,“ zhodujú sa v názore. Výskumníci sa zaujímali najmä o vitamíny B-6 a B-12. Obidva zohrávajú v ľudskom organizme dôležitú úlohu a vyskytujú sa v rôznych potravinách. Pri nedostatku vitamínov skupiny B je ohrozené fyzické aj psychické zdravie.

Vitamíny B6 a B12

Pre zdravých ľudí je pomerne ľahké získať tieto vitamíny z vyváženej stravy. Šokujúce bolo preto zistenie, že v rámci výskumu, ktorého sa zúčastnilo 6 837 ľudí, sa objavilo zvýšené riziko zlomenín bedrového kĺbu. Riziko bolo najvyššie u tých, ktorí užívali vitamíny B-6 aj B-12. Aby toto zistenie potvrdili, alebo vyvrátili, začali pracovať s väčším množstvom  údajov a informácií. Svoje zistenia teraz zverejnili v časopise JAMA Network Open.

Vedci mali prístup k údajom 75 864 žien po menopauze. Výskumníci okrem informácii o ich zdravotnom stave, stravovacích návykoch, doplnkoch stravy disponovali poznatkami o tom, či cvičia, sú fajčiarky, pijú alkohol, koľko vážia a aké lieky užívajú. Počas 20-ročnej štúdie sa vyskytlo 2 304 prípadov zlomenín bedrového kĺbu, ktoré nesúviseli s rakovinou alebo závažnou traumou, ako je napríklad dopravná nehoda.

U žien, ktoré brali príliš veľa vitamínu B-6 a B-12, bolo riziko vzniku zlomeniny až o 50 percent vyššie v porovnaní so ženami s nízkym príjmom obidvoch vitamínov,“ tvrdia vedci.

U žien, ktoré brali doplnky v strednej miere, nebolo riziko významne zvýšené. Podľa výskumníkov, vyššie hladiny vitamínov B súviseli s doplnkami stravy, nie s príjmom potravy.

Naozaj zvyšujú riziko zlomenín?

Zatiaľ nie je známy fakt, ako môžu vitamíny B-6 a B-12 zvýšiť riziko zlomenín. Autori štúdie sa domnievajú, že by to mohlo byť spojené s niektorými ďalšími vedľajšími účinkami požitia vysokých dávok B-6. Tie podľa nich môžu vyvolať neurologické problémy, ako je narušená koordinácia, či znížený tonus svalov, môže ovplyvniť to, že ľudia viac padajú a tak dochádza k fraktúram a zlomeninám. Vedci si myslia, že vysoké hladiny vitamínu B-6 môžu urýchliť úbytok kostnej hmoty.

Pokiaľ ide o úlohu vitamínu B-12 v tomto vzťahu, autori zatiaľ nemajú konkrétne teórie. Vedci totiž to nevedia zistiť, či niektoré ženy začali užívať doplnky vitamínu B-6 a B-12, pretože ochoreli. Je možné, že akékoľvek zlomeniny bedrového kĺbu boli spôsobené skôr chorobou ako doplnkami stravy. V súčasnosti je to jediná štúdia, ktorá špecificky skúma interakciu medzi vitamínom B-6, vitamínom B-12 a zlomeninami bedier. V konečnom dôsledku však platí, že nič netreba preháňať a aj vitamíny treba užívať s mierou. Platí tu známa múdrosť, všetkého veľa škodí.

Vitamín B6 - pyridoxín

Vitamín B6 je rozpustný vo vode, podieľa sa na viac ako 100 bunkových reakciách v celom tele a pomáha udržiavať telesné funkcie v normále. Je dôležitý pri správnej krvotvorbe, jeho dostatok pozitívne ovplyvňuje kardiovaskulárny systém, či svalstvo. Má pozitívny vplyv na dobrú náladu a kvalitný spánok, pretože pomáha produkovať serotonín či melatonín.

Vitamín B12 - kobalamín

Spolu s vitamínom B9 pracuje na produkcii červených krviniek, je nevyhnutný pre správnu funkciu centrálneho nervového systému a pri tvorbe zdravej DNA.

Fotogaléria


Tagy:
vitamíny minerály zlomeniny

20.10.2019  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia