U týchto ľudí sa môže mŕtvica hlásiť častejšie: Zdravá strava, no s veľkým nedostatkom!

10.09.2019

Sú vegetariáni na tom po zdravotnej stránke lepšie ako tí, ktorí jedávajú mäso? Hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že to tak je, opak je pravdou. Podľa najnovšej štúdie trpia vegetariáni na nedostatok vitamínov, ktoré zvyšujú riziko vzniku mozgovej porážky!

Vegetariánom chýbajú kľúčové vitamíny! Tvrdí to štúdia, uverejnená v časopise British Medical Journal, podľa ktorej majú tí, ktorí uprednostňujú rastlinnú stravu až o 20 % vyššie riziko, že utrpia mozgovú porážku. Ide o vážny stav, keďže sa môže skončiť fatálne. Hrozia doživotné následky, ktoré by mohli pacienta pripútať na lôžko.

Čítajte tiež: Skrytý záškodník, ktorý je za priberaním: Dôvod neúspechu v boji s brušným tukom!

Dobré pre srdce, zlé pre mozog

Mäsožravci kľúčové vitamíny prijímajú z mäsa, takže sú vo výhode. Zistili to vedci z Oxfordu, ktorí sledovali takmer 50 000 ľudí až 18 rokov. Domnievajú sa, že nízky príjem vitamínov, ktoré by inak získali z mäsa, môže spôsobiť toto riziko. Vegetariáni a vegáni, ktorí boli súčasťou štúdie, mali nižsí cirkulujúci cholesterol a nižšie hladiny kľúčových vitamínov, ako je vitamín B12. 

Popularita konzumácie bezmäsitých jedál stále stúpa, približne 1,7 milióna ľudí vo Veľkej Británii sa vyhýba mäsovým pokrmom. Dokonca tí, ktorí sa vyhýbajú mäsu, mali aj nižšie hladiny koronárnych srdcových chorôb - čo spôsobuje infarkty a angínu pectoris.

„Táto štúdia ukázala, že dospelí ľudia, ktorí jedli ryby alebo vegatariáni mali nižšie riziko ischemickej choroby srdca ako jedáci mäsa. Teraz sa však odhalilo, že vegetariáni majú vyššie riziko mozgovej príhody,“ píšu vedci v časopise British Medical Journal. 

Zistilo sa, že vegetariáni majú o 22 percent nižšie riziko srdcových chorôb ako mäsožravci. Tí, ktorí sa vyhýbajú mäsu, ale jedia ryby, majú o 13 percent nižšie riziko srdcových chorôb. 

Štúdia skúmala údaje o 48 188 ľuďoch s priemerným vekom 45 rokov. O niečo viac ako polovica jedla mäso, zatiaľ čo jedna pätina iba ryby a tretina bola vegetariánska alebo vegánska. V priebehu 18 rokoch sledovania vzniklo 2 820 prípadov srdcových chorôb a 1 072 cievnych mozgových príhod.

Vedecký výskumný pracovník Dr. Tammy Tong uviedol: „Na potvrdenie zovšeobecnenia týchto výsledkov a posúdenie ich relevantnosti pre klinické štúdie sú potrebné ďalšie štúdie s vysokým podielom osôb, ktoré nekonzumujú mäso.

Konzumácia mäsa sa pritom už odjakživa nepovažuje práve za najlepšie riešenie, keďže títo jedáci sú často postihnutí srdcovými chorobami. Odborníci tvrdia, že fanúšikovia klobás a steakov sú pravdepodobne obéznejší, trpia vysokým krvným tlakom a cholesterolom a zápasia s cukrovkou 2. typu.

V úvodníku uverejnenom v jednom časopise profesor Mark Lawrence z Deakin University v Austrálii uviedol, že riziko mŕtvice v štúdii by sa nemalo brať vážne. Je totiž založené na výsledkoch iba jednej štúdie a nárast je mierny v porovnaní s jedákmi mäsa. 

Dajte prednosť vyváženej strave

Je na každom z nás, čo sa rozhodne konzumovať. Dôležité je poskytnúť svojmu telu všetko, no dávať si pozor na množstvo. Pokojne môžete prejsť na rastlinnú stravu, no aspoň raz za čas si dopriať mäso vám neublíži. V každom prípade sa informujte u svojho lekára, aká strava je pre vás najvhodnejšia. Čo môže byť dobé pre jedného, nemusí byť automaticky pre druhého..

Tracy Parker, senior dietológ z British Heart Foundation radí na záver: „Či už ste odhodlaný mäsožravec, vegetarián alebo vegán, jedným zo spôsobov, ako znížiť riziko srdcových a obehových chorôb je zabezpečiť si vyváženú stravu plnú ovocia a zeleniny, celozrnných výrobkov, fazule, šošovice, orechov a semien. Pre tých, ktorí jedia mäso, sa odporúča znížiť na menej ako 90 g červeného alebo spracovaného mäsa denne. Prečo neskúsiť kombináciu mäsa s fazuľou alebo šošovicou, alebo každý týždeň vyskkúšať vegetariánsky recept, či vymeniť sladké občerstvenie za čerstvé ovocie alebo nesolené orechy? 

Fotogaléria


Tagy:
rastliny potraviny strava vegetariánstvo

10.09.2019  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia