Obilnina, ktorá má benefity zeleniny: Prečo je varená kukurica poklad pre vaše zdravie?

18.08.2019

Kukurica je prastará kultúrna plodina, pôvodom z Ameriky. Už od nepamäti je nazývaná kráľovnou našich polí, nielen z dôvodu jej veľkoplošného zastúpenia na našom území, ale aj z hľadiska jej širokého uplatnenia ako krmoviny, potraviny a v neposlednom rade ako cennej suroviny pre priemyselné využitie.

 

Hoci sa o kukurici často hovorí ako o zelenine, ide o obilninu, uvádza na svojej stránke Regionálny úrad verejného zdravotníctva Bratislava (RÚVZ BA). Odrôd kukurice existuje podľa lekárky Janette Stamovej z Odboru podpory zdravia RÚVZ BA viacero. Na Slovensku sú najrozšírenejšie kukurica lahôdková, kŕmna a pukancová. Na potravinárske účely sa často používa kukuričná múka a krupica. Najmä v lete kukuricu obľubujeme konzumovať varenú so soľou, ďalšou možnosťou je ugrilovať ju s bylinkovým maslom. V značnej miere sa používa kukurica pukancová, z ktorej pražením zŕn vznikajú pukance (popcorn).

Čítajte viac: Superpotravina, ktorú by ste mali jesť povinne: Pohánka je nutričná bomba

Kvalita a čerstvosť kukurice sa dajú ľahko rozpoznať – šupky sú sýto zelené. Kukurica možno aj konzervovať, vďaka čomu vieme zabezpečiť zásoby plodiny na zimu. Kukurica má dôležité miesto aj v diétnej strave – je vhodná pre celiatikov, keďže neobsahuje lepok. Veľmi cenný vo výžive ľudí je olej získaný z klíčkov kukurice, ktorý obsahuje viac ako 50 percent kyseliny linolovej.

Čítajte viac: Výhody konzumácie ovsených vločiek: Neuveriteľné, ako z nich budete profitovať!

Kukuričné zrno vo fyziologickej zrelosti obsahuje 71 percent škrobu, 3 percentá cukru, 12 percent bielkovín a 1,7 percenta vlákniny. Vzhľadom na skutočnosť, že kukurica je pomerne bohatá na bielkoviny, zaraďujeme ju medzi vhodné potraviny pre vegetariánov a vegánov. Pre vysoký podiel vlákniny je účinná proti zápche, pri pravidelnej konzumácii upravuje trávenie a pomáha predchádzať vzniku rakoviny hrubého čreva. Má močopudné účinky a odporúčaná je aj pri chorobách obličiek a močových ciest.

Chráni telo pred vplyvom voľných radikálov

Pre kukuricu platí obzvlášť zaujímavá skutočnosť, že na rozdiel od iných potravín s vysokým obsahom antioxidantov, varenie kukurice v skutočnosti množstvo antioxidantov zvyšuje. Vysoký obsah karotenoidov v žltej kukurici (najmä luteín a zeaxantín) má priaznivé účinky na zrak. Kukurica obsahuje: škrob, bielkoviny, tuky, celulózu, vitamíny B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, C, provitamín A (karotén) a vitamín E. Pre vysoký obsah, najmä vitamínu B1 (v 100 gramoch kukurice až 150 miligramov), vplýva obzvlášť priaznivo na mozog a nervy. Obsahuje aj významné množstvo vitamínu B7, potrebného pre zdravú pleť a husté vlasy.

Bohatý obsah stopových prvkov

Na zvýšenie vitality nášho organizmu a lepšie prekonávanie stresu slúži kyselina pantoténová (vitamín B5). Kyselina listová (vitamín B9) stimuluje rast, krvotvorbu a má omladzujúci účinok. Z minerálnych látok v nej prevláda draslík (podporuje najmä kardiovaskulárny systém), fosfor a horčík (pôsobí proti svalovým kŕčom a pomáha znižovať stres). Zo stopových prvkov stojí za povšimnutie mangán (podieľa sa na chemických procesoch v tele, vrátane spracovania cholesterolu, sacharidov a bielkovín), meď (je nutná pre tvorbu kolagénu a elastínu), nikel (podporuje vstrebávanie a pôsobenie železa), molybdén (spolupodieľa sa na odvádzaní kyseliny močovej von z tela), jód (je nutný pre správnu funkciu štítnej žľazy, reguluje rýchlosť telesného metabolizmu), selén (zvyšuje odolnosť imunitného systému), zinok (posilňuje väzivové tkanivo, pôsobí na produkciu hormónov) a nechýba ani železo, ktoré zlepšuje krvotvorbu a okysličovanie buniek.

Približne 100 gramov kukurice pokryje takmer polovicu dennej potreby železa. Vysoké koncentrácie polynenasýtených mastných kyselín v klíčku kukurice aktivujú pohlavné žľazy, preto kukurica pôsobí na posilnenie libida a potencie.

Fotogaléria


Tagy:
kukurica obilnina

18.08.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: RÚVZ BA

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia