Marhule alebo radšej broskyne? Zistite, z ktorých vaše telo vyťaží najviac!

26.08.2019

Máte radi broskyne a marhule? Dobre robíte. Obsahujú veľa vitamínov a minerálov, a navyše, skvele chutia. Vedeli ste, že pomáhajú aj k dlhovekosti?

Strava obyvateľov severného Pakistanu okolo pohoria Karákoram sa vyznačuje veľkou konzumáciou marhúľ a marhuľových jadier. Do Európy boli podávané správy už v tridsiatych rokoch minulého storočia, keď sa títo ľudia v takmer dokonalom zdraví, fyzickom aj mentálnom, dožívali dlhovekosti.

Čítajte viac: Egreše sú letným klenotom medzi bobuľami: Veľká porcia zdravia na jedno zahryznutie!

Pestovanie marhúľ je staré viac ako 3000 rokov. V strednej Európe sú známe asi až od 14. storočia. Dodnes tu často čelia náporom jarných mrazíkov, ktoré poškodzujú úrodu. „Ak kupujeme dovážané plody, nezabúdajme ich poriadne a niekoľkokrát opláchnuť studenou a horúcou vodou, a tým aspoň čiastočne znížiť nánosy pesticídov. Broskyne a ich hladkoplodá odroda nektárinky tiež čelia vysokej chemizácií. V niektorom prípade, napríklad pri podávaní malým deťom, bude lepšie plody spariť a ošúpať. Vyskúšať môžeme tiež lúhovanie vo vode s jedlou sódou, ktorá vyplavuje pesticídy,“ odporúča Petra Húsková, hlavná výživová poradkyňa NATURHOUSE pre SR.

Marhule podporujú krvotvorbu

Marhule sú jedným z najbohatších prírodných zdrojov vitamínu A a beta-karoténu. Hrsť marhúľ poskytuje 100-percentnú dennú odporúčanú dávku beta-karoténu a obsah karotenoidov len v troch marhuliach môže presiahnuť až 16 000 mikrogramov. Marhule sú bohaté na draslík, vitamín C, vlákninu a obsahujú veľké množstvo fytochemikálií.

Marhule majú vysoký obsah vitamínu A, ktorý je účinným antioxidantom v boji proti poškodeniu očných tkanív voľnými radikálmi. Tieto krásne oranžové plody sú vďaka kombinácii kyseliny listovej s bohatým obsahom medi a kobaltu ideálnym ovocím pre bledé, chudokrvné osoby. Obsahujú tiež mnoho niacínu (na nervy, proti napätiu a podráždenosti), kyselinu pantoténovú (pre vitalitu, odbúravanie tukov, zdravé vlasy) a v neposlednom rade, a to zvlášť u sušených plodov, značné množstvo organicky viazaného železa. Sú tak veľmi silným podporným prostriedkom pre tvorbu krvi. Sušené plody marhúľ patria k najlepším zdrojom železa, čím zvyšujú hladinu hemoglobínu. Sušenie taktiež zvyšuje koncentráciu draslíka a beta-karoténu. Je tiež zdrojom koncentrovanej energie, preto ich skonzumované množstvo na desiatu nepreháňajme, pokiaľ však nie sme na výdatnej cyklistickej túre. V prípade redukčnej diéty môžeme siahnuť po troch sušených nesírených marhuliach v čase, keď cítime silnú potrebu sladkého.

Broskyne pre duševnú pohodu

Broskyne obsahujú veľké množstvo draslíka, vápnika, sodíka, železa, zinku, horčíka a niacínu, ktoré pozitívne pôsobia na duševnú pohodu človeka. „Sú typickým anti-stresovým ovocím, ktoré chráni telesné bunky. Vysoký podiel niacínu spolu s horčíkom, selénom a zinkom zlepšuje náladu, potláča vnútorný nepokoj a nervozitu. Keď sa karotény, xantofyly a iné rastlinné ochranné látky broskýň ocitnú v ľudskom metabolizme, pokračujú vo svojej obvyklej ochrane buniek a zlepšujú tým imunitný systém. Broskyne sú okrem iného bohaté na vitamín C a chránia pred voľnými radikálmi. Majú omladzujúci efekt, odvodňujú a pomáhajú aj pri chudnutí,“ dopĺňa výživová poradkyňa Petra Húsková.

Ich konzumácia nie je náročná na tráviacu sústavu, pretože obsahujú šťavy, ktoré majú blahodarný vplyv na vylučovanie s ľahko preháňajúcim účinkom vďaka obsahu látok, ako je napríklad kyselina listová. Urýchľujú teda pohyb v črevách a uvoľňujú zápchu. Posilňujú väzivové tkanivá, cievy, srdce a krvný obeh. Vysoký podiel nukleových kyselín a vitamínu C ich zaraďuje medzi anti-aging medicínu, ktorá má lahodnú chuť, vôňu, je lákavá aj na pohľad - skrášľuje vo vnútri i navonok.

 

 

Fotogaléria


Tagy:
ovocie marhule a broskyne

26.08.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Naturhouse

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia