Zdravé potraviny ešte nemusia byť výhrou: Zásobáreň výživných látok len naoko?

06.08.2019

Z každej strany nás odborníci upozorňujú na správne stravovanie a zdravú životosprávu. Keď však tieto výzvy poslúchneme a rozhodneme sa spraviť niečo so svojím jedálničkom, ešte nemáme vyhrané! Niektoré zdravé potraviny v skutočnosti skrývajú temnú stránku.

Orechy, listová zelenina, ryby či celozrnné potraviny. Pre naše telo predstavujú zásobáreň výživných látok, preto by sme na ne nemali zabúdať. Málokto vie, že môžu byť pre nás nebezpečné! Záleží totiž od množstva, ktoré skonzumujete, ako sa uvádza na prevention.com.

Čítajte tiež: Od kulinárskeho zážitku k demencii? Prekvapivý dopad obľúbenej štipľavej zeleniny na mozog!

Para orechy

Para orechy sú zdrojom selénu, teda stopového prvku, ktorý hrá zásadnú úlohu v reprodukcii a pomáha ľudskému telu bojovať s infekciou. V skutočnosti však môže jeden orech dodať až 90 mikrogramov selénu, čo je takmer dvakrát toľko selénu, ako je potrebné za jeden deň. Jedna porcia (šesť až sedem orechov) skrýva neuveriteľných 777 % selénu!

Ak si občas dáte porciu para orechov, nič zásadné sa nestane. V prípade, že si na nich pochutnávate každý deň a pritom sa nepozeráte na skonzumované množstvo, hrozia nepríjemné zdravotné problémy! Môžu spôsobiť vypadávanie vlasov, gastrointestinálne a neurologické problémy, závrate a dokonca srdcový infarkt (hlavne u citlivých ľudí) alebo zlyhanie obličiek.

"Nechajte si jednu porciu para orechov na celý týždeň alebo len jeden orech niekoľkokrát týždenne," radí dietologička Jessica Cording.

 

Špenát, repa a mangold

Každá jedna z týchto potravín predstavuje dávku výživných látok, z ktorých sa poteší ľudský organizmus. Na druhej strane, skrývajú v sebe látky s názvom oxaláty, ktoré sa prirodzene vyskytujú v prírode. Oxaláty pracujú ako prebiotiká a doslova kŕmia zdravé baktérie v čreve. Ak ste však náchylní k obličkovým kameňom, konzumácia príliš veľkého množstva potravín s týmito látkami môže zhoršiť váš zdravotný stav.

"Obličky by mali tieto zlúčeniny vyplaviť von. Ale u niekoho, kto je náchylný k vzniku obličkových kameňov, pracujú obličky ťažšie a majú problémy s filtrovaním oxalátov, čo môže viesť k nahromadeniu a vzniku obličkových kameňov," tvrdí odborníčka.  

Nahraďte špenát, repu a mangold radšej inými potravinami, ktoré obsahujú nižšie množstvo oxalátov, ako je kapusta alebo karfiol.

Konzervovaný tuniak

Je lacný, plný bielkovín a dôležitých omega-3 mastných kyselín. Avšak konzervovaný tuniak obsahuje ortuť, ktorá môže poškodiť nervový systém a mozog ešte nevyvinutého plodu a malých detí. Vyššie množstvo ortuti môžu byť tiež jedovaté u dospelých, príznaky zahŕňajú necitlivosť alebo mravčenie, problémy so zrakom a problémy s pamäťou. Odborníci však nevedia presne, aké množstvo ortuti spôsobuje zdravotné problémy.

Ak skonzumujete dva tuniaky v konzerve za týždeň, vaše zdravie nie je ohrozené. Väčší pozor by si však mali dávať pozor tehotné a dojčiace ženy alebo tie, ktoré sa snažia otehotnieť. Mali by sa držať stanovenými smernicami Úradu pre kontrolu potravín a liečiv (FDA), podľa ktorého môžu prijať 340 gramov týždenne morských plodov, ktoré majú nižší obsah ortuti, ako sú krevety, losos či sumec.  

Červené mäso, ustrice a biela fazuľa

Všetky tri sú bohatými zdrojmi železa, ktoré hrá zásadnú úlohu v dodávaní kyslíka do svalov. Zatiaľ čo príliš málo železa môže spôsobiť pocit slabosti a únavy, príliš veľa môže viesť k zlyhaniu pečene. Na druhej strane preťaženie železom má tendenciu byť celkom vzácne, najmä ak je vaším jediným zdrojom železa jedlo.

"Je dôležité zistiť, aké sú vaše potreby a vedieť, ako vyvážiť zdroje potravín a doplnkov," tvrdí odborníčka.

Hnedá ryža

Komplex sacharidov je synonymom pre zdravú výživu. Avšak, štúdia z roku 2012, ktoré testovala 60 rôznych odrôd ryže a výrobkov z nej vyrobených zistila, že v hnedej ryži sa nachádza až o 80 % viac anorganického arzénu ako v bielej. Ak je človek pravidelne a dlhodobo vystavený arzénu, môže viesť k vyššiemu riziku niektorých typov rakoviny, rovnako ako k ochoreniu srdca a cukrovky 2. typu. V súčasnosti nie je stanovené presné množstvo tejto látky v potravinách, ktoré by ešte bolo pre telo neškodné.

Mnohí odborníci vrátane Pracovnej skupiny pre životné prostredie sa zhodujú, že hnedá ryža by mala byť súčasťou nášho jedálničku. No je dobré konzumovať aj iné celozrnné potraviny.

"Ak často konzumujete hnedú ryžu, snažte sa ju aspoň striedať s inou potravinou, napr. quinoa alebo proso," tvrdí odborníčka.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny jedlo toxické látky

06.08.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia