Pravda o doplnkoch výživy, ktorá vás sklame: TIETO vitamíny a minerály nezaberajú!

18.08.2019

Pomôžu doplnky výživy nášmu zdraviu? Hoci odpoveď na túto otázku je jasná, netreba ich preceňovať. Vedci totiž odhalili, že nemusia byť až také dobré, ako si mnohí myslia.

Lekári často odporúčajú určité diétne opatrenia ako napr. stredomorskú diétu či obmedzenie soli v jedálničku v záujme ochrany zdravia srdca. Okrem toho, mnohí veria tomu, že aj potravinové doplnky pomôžu. Jeden výskum však odhalil, že nie je "zlato, čo sa blyští". Autorom výskumu, ktorý sa objavil v časopise Annals of Internal Medicine je Dr. Safi Khan z Univerzity v Západnej Virgínii.

Čítajte tiež: Štyri príznaky tichého infarktu: Ak pociťujete tieto znaky, je ZLE!

Je jasné, že strava a celkovo životný štýl zohrávajú dôležitú úlohu pri podpore fyzického zdravia a celkovej pohody. Preto lekári mnohým svojim pacientom radia, aby upravili svoju stravu a iné zvyky. Môžu tak predísť kardiovaskulárnym ochoreniam, vrátane infarktu či mŕtvice. Obzvlášť zdravá strava, ktorá zahŕňa zeleninu, strukoviny a chudé mäso je prospešná. Takisto mnohí nemajú pochybnosti o tom, že užívanie potravinových doplnkov môže zlepšiť ich zdravie, aj keď nedávne štúdie boli v rozpore s týmto tvrdením. 

Metaanalýza výskumných pracovníkov z rôznych spolupracujúcich inštitúcií - vrátane Lekárskej školy Johna Hopkinsa v Baltimore, MD, Univerzity v Západnej Virgínii v Morgantowne a kliniky Mayo v Rochesteri, MN - naznačuje, že mnohé diétne odporúčania a potravinové doplnky nemusia mať ochranný účinok na srdce a niektoré môžu dokonca poškodiť kardiovaskulárne zdravie! 

Bežné odporúčania ako hrozba pre srdce?

Vo svojom výskume Dr. Khan a tím analyzovali údaje z 277 randomizovaných kontrolovaných štúdií, do ktorých bolo zapojených takmer 1 milión účastníkov. Pozreli sa na účinky 16 výživových doplnkov a ôsmich odporúčaní, ktoré hovorili o stravovaní sa s prihliadnutím na kardiovaskulárne zdravie. Predmetom výskumu boli doplnky ako selén, železo, kyselina listová, vápnik s vitamínom D, betakarotén, multivitamíny, antioxidanty, omega-3 polynenasýtené mastné kyseliny s dlhým reťazcom, vitamíny A, B komplex, B3, B6, C, D a E. 

Odporúčania v stravovaní zahŕňali: upravenie tuku v strave, znížený príjem soli (hlavne u ľudí s vysokým krvným tlakom), znížený obsah nasýtených tukov, stredomorskú diétu, znížený obsah tuku v strave, vyšší príjem omega-6 polynenasýtených mastných kyselín a vyšší príjem omega-3 a kyseliny alfa-linolénovej. 

Ktoré fungujú a ktoré nie? 

Dr. Khan a jeho kolegovia zistili, že niektoré z týchto odporúčaní mali pozitívny účinok. Napríklad konzumácia menšieho množstva soli znižuje riziko predčasnej smrti u ľudí s normálnym krvným tlakom. Okrem toho dospeli k záveru, že omega-3 polynenasýtené mastné kyseliny s dlhým reťazcom chránia pred srdcovým infarktom a ischemickou chorobou srdca, a že existuje súvislosť medzi príjmom kyseliny listovej a mierne nižším rizikom mŕtvice. Zároveň sa však zdalo, že iné doplnky a odporúčania nemajú žiadny účinok alebo sú škodlivé!

Výskumníci však odhalili, že užívanie multivitamínov, selénu, vitamínu A, vitamínu B-6, vitamínu C, vitamínu D, vitamínu E, vápnika, kyseliny listovej a železa významne neochráni pred kardiovaskulárnymi problémami a predčasným úmrtím. Poznamenali tiež, že stredomorská strava, zníženie príjmu nasýtených tukov, úprava príjmu tukov, zníženie príjmu tukov v strave a zvýšenie množstva omega-3 a omega-6 v strave neboli prospešné! V skutočnosti ľudia, ktorí užívali doplnky vápnika a vitamínu D, mali vyššie riziko výskytu mŕtvice.

Neúplné dôkazy

Vo svojom príspevku však vyšetrovatelia pripúšťajú, že „tieto zistenia sú obmedzené kvalitou dôkazov“. Poukazujú na skutočnosť, že vzhľadom na rôzne metodológie štúdií, ktoré hodnotili, „nemohli analyzovať intervencie podľa dôležitých faktorov, ako sú pohlavie, index telesnej hmotnosti (BMI), hodnoty lipidov, krvný tlak, cukrovka a taktiež fakt, či sa u nich alebo v rodine vyskytlo nej. kardiovaskulárne ochorenie.

Autori Amitabh Pandey a Eric Topol, obaja z výskumného inštitútu Scripps Research Translational Institute in La Jolla, CA tiež zdôrazňujú, že kvalita údajov v mnohých štúdiách hodnotiacich účinky diétnych odporúčaní a doplnkov pre zdravie srdca môže byť diskutabilná. Väčšina štúdii sa spolieha na denníky účastníkov, v ktorých si zaznamenávajú to, čo zjedli počas dňa a tiež svoje aktivity. Je to však veľmi individuálne...

Fotogaléria


Tagy:
srdce zdravie strava výživa doplnky výživy

18.08.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia