Olivy, perly stredomorskej kuchyne: Zelené plody sa od čiernych líšia aj obsahom!

15.03.2019

Olivy sú perlami stredomorskej kuchyne. Taliani, Španieli či Gréci ich však nekonzumujú len kvôli chuťovým vlastnostiam. Vďaka obsahu výživných látok sú tieto božské plody esenciou zdravého srdca a ciev. Viac o ich benefitoch Vyšetreniu prezradila doktorka Alžbeta Béderová, špecialistka na výživu.

Stredomorský jedálniček preslávil najmä olivový olej - najznámejší rastlinný zdroj zdravých tukov, ktoré by mali byť významnými zložkami vyváženého jedálnička. Podobne ako olivový olej, aj konzumácia olív pomáha regulovať krvný tlak, znižuje cholesterol a chráni pred kardiovaskulárnymi ochoreniami.

Zelené alebo čierne?

„Zelené olivy sú v podstate nedozreté plody, ktoré po prirodzenom dozretí nadobúdajú tmavú až čiernu farbu. Zelené – nezrelé olivy, sú tak, ako každé nedozreté ovocie, tvrdšej konzistencie, trpké až horké a obsahujú menej tukov, čiže mastných kyselín. Zelené olivy sa po zbere spracovávajú v slanom náleve, a preto obsahujú viac soli. Dozreté olivy majú lahodnejšiu chuť a sú sladšie, mäkšie a nie sú slané, keďže sa nemusia upravovať v slanom náleve,“ objasňuje doktorka Alžbeta Béderová z Poradne zdravia Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR.

Čítajte viac: Elixír života, ako ho nepoznáte: V tomto prípade ruky preč od olivového oleja!

Podľa slov lekárky obsahujú olivy a tiež olivové oleje celú škálu hodnotných fytonutrientov. „Z mastných kyselín si ceníme hlavne mononenasýtenú omega-9, kyselinu olejovú, a tiež polynenasýtené omega-6 a omega-3 mastné kyseliny – linolovú a alfa linolénovú. Z minerálnych látok sú prítomné sodík, vápnik, draslík, horčík, fosfor či železo. Z vitamínov treba spomenúť hlavne cenné liposolubilné vitamíny A, E, K, ale tiež vitamíny zo skupiny B vrátane B9, kyseliny listovej. Z ďalších fytonutrientov sú v rámci prevencie významné flavonoidy, antokyaníny, steroly a polyfenoly,“ približuje doktorka Béderová.

Ako ďalej dopĺňa, konzumácia olív či používanie kvalitných olivových olejov má mnohé zdravotné benefity. Sú prevenciou kardiovaskulárnych chorôb, upravujú lipidové spektrum (znižujú rizikový LDL cholesterol a zvyšujú jeho ochrannú frakciu HDL). Živiny nachádzajúce sa v olivách a produktoch z nich majú protizápalové účinky, podporujú imunitný systém, chránia organizmus pred infekciami a zápalmi, odbúravajú rizikové metabolity, čiže prispievajú k detoxikácii organizmu. Zároveň chránia DNA pred poškodením, napomáhajú regenerácii buniek a spomaľujú ich starnutie. „Kvalitný olivový olej sa využíva aj v dermatológii pri liečbe kožných ochorení. Nezanedbateľným benefitom je aj zlepšená chuť do jedla a úprava tráviacich pochodov, ktorá súvisí so stimuláciou produkcie tráviacich štiav,“ dopĺňa odborníčka.

Fotogaléria


Tagy:
olivy Alžbeta Béderová

15.03.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia