Neobvyklý tvar ale veľká sila: Artičoky zabezpečia večnú mladosť a posilnia pečeň!

06.02.2019

Na pohľad pekná zelenina, ktorú si doprajeme obvykle na dobrej talianskej pizzi alebo ako predjedlo. Veľká škoda! Artičoky sú plné zdravia, preto by sme ich mali mať na tanieri častejšie. Presvedčte sa o tom na vlastnej koži!

Na prvý pohľad vyzerá ako ružička s lupienkami, no skrýva v sebe hotový poklad! Jej chuti podľahli Afričania, keďže domovom artičokov je práve tento teplý kontinent. V 16. storočí sa postupne zelenina dostala aj do Európy, kde očarila hlavne Grékov, Portugalcov a Španielov. Dnes si na nej pochutnávajú hlavne Francúzi, ktorí artičoky jedia často, ako napr. my mrkvu či uhorku. 

Čítajte tiež: Dajte citrón do rúry a počkajte na zmeny: Takto z neho vyťažíte maximum!

Účinné látky v zelenine

Zelenina obsahuje množstvo cenných látok, ktoré blahodarne pôsobia na ľudský organizmus, pričom najviac vitamínov sa nachádza v kvetnom lôžku. Artičoky vynikajú obsahom účinnej látky s názvom cynarín. Táto látka chráni a posilňuje pečeň a taktiež znižuje hladinu cholesterolu v krvi. Zabraňuje tvorbe žlčníkových kameňov. O kvietkoch sa hovorí, že majú omladzujúci účinok. Preto ten, kto často konzumuje artičoky, bude „večne mladý“!

Artičoky sú taktiež bohaté aj na látku – inulín. Ide o formu vlákniny, ktorá je schopná chrániť organizmus pred gastrointestinálnymi problémami ako zápcha. Okrem toho má inulín funkciu prebiotika, čiže posilňuje zdravie čriev. Sú vhodnou potravinou pre diabetikov, keďže upravujú hladinu cukru v krvi. 

Polyfenoly, obsiahnuté v artičokoch, majú výnimočnú funkciu! Opravujú poškodené bunky imunitného systému a fungujú aj ako prevencia pred chorobami. Okrem polyfenolov sú bohaté na vitamíny skupiny B, C, E, K, kyselinu listovú, omega-3 mastné kyseliny, sodík, zinok a tiež obsahujú veľa železa a horčíka. 

Ďalšie účinky artičokov

  • Prečisťujú telo od škodlivých látok
  • Pôsobí ako prevencia pred kardiovaskulárnymi ochoreniami
  • Znižujú vysoký krvný tlak
  • Zmierňujú príznaky alergických reakcií
  • Odstraňujú plynatosť
  • Zlepšujú funkciu žalúdka
  • Udržiavajú mladistvý vzhľad
  • Urýchľujú metabolizmus
  • Majú antiseptické účinky
  • Čistia cievy od „zlého“ tuku

Ako variť zeleninu? 

Potrebujete:

  • 1 citrón
  • 2-3 ks artičokov
  • Štipku soli
  • Vodu
  • Väčší hrniec a nôž

Postup: 

Odrežte stonku z artičoky, ale dbajte na to, aby vám ostala 2 cm dlhá stopka. Následne odrežte vrchnú časť zeleniny (približne 1/3 celkovej dĺžky hlavy). Okrajové listy odstrihnite spolu s vrchnými časťami zelených listov, taktiež približne 1/3 dĺžky listu. Do hrnca s vodou so štipkou soli vyžmýkajte šťavu z citróna. Nechajte vodu variť, ale dávajte pozor na to, aby voda siahala artičoke do polovice tela a varte ich stonkou nahor približne 55 minút. Po čase dolejte vodu, keďže varením sa voda vyparuje. Vďaka citrónovej šťave si artičoka zachová farbu a nezhnedne.

To, či je artičoka dostatočne uvarená zistíte podľa toho, že sa dá stred zeleniny jednoducho vybrať. Ak sa bude dať, môžete si na nej pochutnať! Môžete si ju dať s rôznymi dressingami. 

Fotogaléria


Tagy:
zelenina zdravie artičoky účinky

06.02.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia