Správna dávka korenia, o ktorej vie málokto: Toľkoto kurkumy treba na zníženie zápalu!

06.01.2019

Kurkuma je základnou zložkou v ázijskej kuchyni, no čoraz viac sa udomácňuje aj u nás. Popularita tohto korenia súvisí s výskumom, ktorý odhalil jeho protizápalové účinky! Aké množstvo korenia sa však naplno prejaví v ľudskom tele?

Používame ho do jedál a častokrát je súčasťou čajov a iných doplnkov. Kurkuma je jednoznačne prospešná pre ľudský organizmus. Záleží však od množstva, ktoré prijmete! Podľa Healthline sa považuje za efektívnu dávku pre telo 500 až 2000 mg kurkumy denne, najmä vo forme extraktu. Najbezpečnejšie množstvo korenia však závisí od niekoľkých faktorov!

Čítajte tiež: Mužská pýcha v ohrození: Môže za to jedna z najbežnejších vecí, ktorú používame v kuchyni!

Kurkumín ako hlavná zložka

Existuje množstvo rôznych spôsobov, ako užívať kurkumu. Bežné je prijať korenie vo forme koreňového prášku, extraktu z kurkumy alebo doplnku kurkumínu. Kurkumín je hlavnou aktívnou zložkou, ktorá dáva kurkume protizápalové a antioxidačné vlastnosti, pritom predstavuje len 3 percentá kurkumy, ako tvrdí Ali Webster, PhD z nadácie International Food Information Council Foundation.

"Výťažky z kurkumy alebo izolovaného kurkumínu, ktoré sa nachádzajú v potravinových doplnkoch, sú oveľa vyššie v kurkumíne, takže je pravdepodobnejšie, že budú mať vplyv na zápal viac ako sušené korenie," hovorí odborník. 

Ak budete užívať kurkumu len príležitostne, nemusí mať trvalé protizápalové účinky pre vaše telo. Treba pravidelne užívať kurkumu alebo jej doplnky. 

Aké množstvo? 

Väčšina výskumov hovorí, že užívanie najmenej jedného gramu kurkumínu denne je potrebné na merateľné protizápalové účinky podľa Webster. Nadácia pre artritídu odporúča 400 až 600 miligramov kapsúl kurkumy trikrát denne alebo päť až tri gramy koreňového prášku denne na zmiernenie zápalu. Ďalšie štúdie u pacientov s artritídou ukazujú prospech z jedného gramu kurkumínu denne. 

Kombinujte s inými potravinami

Je tiež dôležité poznamenať, že telo neabsorbuje korenie samo o sebe, ako uvádza Maliny Linkas Malkani, MS, RDN, CDN, hovorkyňa médií pre Akadémiu výživy a diéty. Malkani odporúča kombinovať kurkumu s čiernym korením a zdrojom tuku, ako je olivový olej alebo avokádo pre maximálnu absorpciu.

Odvrátená stránka

Aj keď je množstvo, ktoré sa bežne používa na varenie, pre ľudí bezpečné a pravdepodobne nespôsobuje vedľajšie účinky, konzumácia extrémne vysokých dávok môže spôsobiť gastrointestinálne problémy, ako je žalúdočná nevoľnosť, nevoľnosť, hnačka a závrat.

Hlavné je, že ak uvažujete o pravidelnom užívaní kurkumy alebo akéhokoľvek iného doplnku na zápal, mali by ste o tom povedať svojmu lekárovi, obzvlášť, ak už užívate iné lieky. Existujú totiž potencálne liekové interakcie, ktoré by mohli znamenať zdravotné riziko, na čo upozorňuje Dr. Nesochi Okeke-Igbokwe, lekár a odborník na zdravie. Napríklad ak užívate niektoré lieky na zriedenie krvi a zároveň kurkumín, môže mať riziko zvýšeného krvácania.

Je potrebný ešte ďalší výskum na stanovenie špecifickej dávky kurkumy alebo kurkumínu, ktorý zaručuje zdravotné výhody. Nie je však na škodu, pridávať korenie pravidelne do niektorých vašich obľúbených jedál! 

Fotogaléria


Tagy:
korenie zdravie kurkuma

06.01.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia