Superpotraviny, ktoré ovládnu rok 2019: Na tieto zázraky nedáte dopustiť!

31.12.2018

Odborníčka upozorňuje na šesť potravín, ktoré sú výnimočné obsahom výživných látok, a ktoré budú stredobodom pozornosti v roku 2019! O týchto potravinách ešte budeme veľa počuť.

Chia semienka, acai bobule, grantátové jablko, goji či kokosový orech. To všetko sú potraviny, ktoré v predošlých rokoch zaznamenali veľký boom. Právom boli označené za superpotraviny, nabité cennými látkami, prospešnými pre ľudské telo. 

Čítajte tiež: Užívate probiotiká po antibiotickej liečbe? Možno to NIE JE najlepší nápad

„Superpotraviny vynikajú množstvom živín, ktoré obsahujú na rozdiel od iných. Navyše, neobsahujú veľa kalórií, takže telo si z nich vezme len to najlepšie,“ vysvetľuje Celine Beitchmanová, riaditeľka výživy a šéfkuchára v prírodnom gurmánskom inštitúte v New Yorku pre robbreport.com.

Na výslnie sa dostávajú nové potraviny, ktoré sa môžu pochváliť svojimi zdravotnými benefitmi. Hoci niektoré z nich sú známe už roky, vedci zistili, že dokážu oveľa viac, ako sme si doteraz mysleli, preto sa dostali do zoznamu TOP potravín, o ktorých ešte budeme veľa počuť v novom roku.

Machovka

Výhody: Plody tejto rastliny sa pestujú v Severnej Amerike a pomáhajú udržiavať váš tráviaci systém v normálnom režime, bojujú proti oxidačnému stresu, majú protizápalové vlastnosti a sú bohaté na vlákninu, vitamín C a betakarotén.

Vyskúšajte: Použite plody do zeleninových či ovocných šalátov, alebo si ich vychutnajte surové alebo použite do svojej obľúbenej omáčky alebo do džemu.

Melónové semená

Výhody: Podľa USDA, už pár gramov melónových semien obsahuje 10g bielkovín. Spolu s bielkovinami získate aj gram vlákniny a dva gramy železa. To nie je zlé zistenie u niečoho, čo sme doteraz považovali za zbytočné a pri konzumácii melóna sme to vypľúvali do koša!

Vyskúšajte: Melónové semená sa hodia taktiež do rôznych ovocných či zeleninových šalátov, no môžete si ich dať aj do svojho jogurtu!

Kiwi

Výhody: Hoci nejde o žiadnu novinku, vedci pomaly zisťujú, že sa jedná o zlato pre naše zdravie! Sú plné vitamínom C, telo doplnia o antioxidanty a taktiež sú zdrojom rozpustnej vlákniny, ktorá pomáha znížiť hladinu LDL cholesterolu a draslíka, ktorý podporuje krvný tlak v normálnych hladinách. 

Vyskúšajte: Doprajte si ich surové v šalátoch alebo ako občerstvenie medzi hlavnými jedlami. 

Maca

Výhody: Maca, ktorá sa inak volá žerucha peruánska je bylina pochádzajúca z horských oblastí juhoamerického Peru. Je plná zdravých sacharidov a fytochemikálií a navyše dodá kofeín, no v zdravšej forme ako v prípade kávy. Koreň podobný ženšenu sa môže pochváliť glukozinolátmi, čo sú zlúčeniny obsahujúce síru, ktorú naša pečeň potrebuje na detoxikáciu. Pár gramov maca prášku obsahuje dennú odporúčanú dávku vitamínu C, dvoch gramov vlákniny a štyroch gramov bielkovín. 

Vyskúšajte: Pridajte maca prášok do smoothies alebo zamiešajte ho do jogurt. Tí, ktorí majú problémy so štítnou žľazou, by mali obmedziť príjem, keďže veľké množstvo môže interferovať s funkciou štítnej žľazy, ale inak sa môže denne konzumovať ako súčasť vyváženej stravy.

Konopné semená

Výhody: Konopné semená a oleje sú bohaté na esenciálne mastné kyseliny, ako sú omega-3 a -6, zatiaľ čo celé semená obsahujú čistú vlákninu. Všetky verzie (vrátane práškov) konope sú bohaté na rastlinné bielkoviny nabité esenciálnymi aminokyselinami a minerálmi ako vápnik, horčík, draslíka a zinku. Semená môžete konzumovať denne, predovšetkým surové, keďže sú v nich zachované všetky výživné látky. 

Vyskúšajte: Pridajte ich do smoothie, alebo ich premiešajte spolu s vašimi obľúbenými ingredienciami s vodou, aby ste vytvorili konzistenciu mlieka. 

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie

31.12.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia