Menej bielkovín, viac sacharidov: Prekvapivý efekt na telo, s ktorým nikto nerátal!

30.11.2018

Ak chcete schudnúť, mali by ste jesť menej sacharidov. Všeobecne známe tvrdenie, s ktorým sa už stretol snáď každý. Tým však prichádzate oveľa! Ak by ste prijímali menej bielkovín a sústredili sa viac na sacharidy, môžete očakávať pozitívne pôsobenie na svoje telo!

Na prvý pohľad to nie zvláštne obzvlášť po tom, čo sa celé roky vyzdvihuje prínos prijatého väčšieho množstva bielkovín na organizmus. Bielkoviny sa považujú za dôležité látky, na ktoré by sme nemali zabúdať. Taktiež aj sacharidy, ktorých sa však mnohí boja. 

Čítajte tiež: Dôvod, prečo by ste nemali vyhodiť mikrovlnku: Po tomto už nebudete veriť starému mýtu!

Predĺži život a ochráni mozog

Nová štúdia prichádza s opodstatnením, prečo je nižšie množstvo bielkovín a, naopak, väčšie množstvo sacharidov skvelou voľbou. Údajne ide o kľúč k dlhšiemu životu a hlavne ochráni nás pred demenciou, ako sa uvádza na theguardian.com.

Výskumníci na univerzite v Sydney zistili, že myši, ktoré kŕmili takouto stravou, ukázali zlepšenie celkovej pohody a zdravia mozgu, vrátane učenia a pamäte. Autori štúdie teraz veria, že podobný výsledok možno pozorovať u ľudí!

Výskum, ktorý bol publikovaný v časopise Cell Reports, po prvýkrát ukazuje, že nízkoproteínová strava s vysokým obsahom sacharidov má rovnaký ochranný prínos pre mozog ako obmedzenie kalórií, ktoré je známe svojím benefitom, čo sa týka dlhovekosti. 

"V súčasnosti neexistuje žiadna účinná farmaceutická liečba demencie - toto ochorenie môžeme spomaliť, ale nemôžeme úplne zastaviť - takže je vzrušujúce, že začíname identifikovať stravu, ktorá má vplyv na starnutie mozgu,“ povedal Devin Wahl, PhD, ktorý viedol analýzu.

Ako dodáva odborník, máme za sebou takmer 100 rokov výskumu, ktorý hovorí o výhodách obmedzenia kalórií, čo zlepšuje zdravie mozgu a spomaľuje nástup neurodegeneratívnych ochorení u hlodavcov. Avšak väčšina ľudí neobmedzuje prijaté kalórie, najmä v západných krajinách.

Nejde o nové zistenie

Nízky obsah bielkovín s vysokým obsahom sacharidov nie je v skutočnosti novým výstrelkom! Autor a profesor David Le Couteur povedal, že početné kultúry, vrátane obyvateľov japonskej Okinawy a mnohých častí Stredozemného mora dlho pozorovali účinok tejto stravy. Tradičná strava obyvateľov z Okinawy je približne 9% bielkovín, čo je podobne ako v našej štúdii, pričom zdrojmi sú chudé ryby, sóju a rastliny s veľmi malým množstvom hovädzieho mäsa. Je zaujímavé, že jedným z ich hlavných zdrojov sacharidov sú sladké zemiaky.

Vplýva na zdravie hipokampu

V štúdii výskumníci nakŕmili myši komplexom karbohydrátov získaných zo škrobu a kazeínovým proteínom, ktorý sa nachádza v syre a mlieku. Na posúdenie mozgových prínosov stravy sa vedci zamerali na hipokampus, čo je oblasť mozgu zodpovedná za učenie a pamäť.

"Hipokampus je zvyčajne prvá časť mozgu, ktorá sa zhoršuje neurodegeneratívnymi ochoreniami, ako je Alzheimerova choroba. Zdá sa, že stravovanie s nízkym obsahom bielkovín a s vysokým obsahom sacharidov podporovalo zdravie hipokampu u myší, dokonca v ešte väčšej miere ako je to v prípade nízkokalorickej stravy," povedal Prof Couteur. 

Učenie a pamäť boli hodnotené sériou testov, pričom výskumníci zaznamenali mierne zlepšenie u myší – samcov i samičiek v mladom aj starom veku.

Účinná ako nízkokalorické diéty

Tento výskum nasleduje štúdiu z roku 2015 z centra Charlesa Perkinsa v univerzite v Sydney, ktorá dokázala, že nízka hladina bielkovín a vysoká hladina uhľohydrátov by mohla byť rovnako účinná ako nízkokalorické diéty pri podpore dlhého života u myší. 

"Táto strava sa javí ako podpora niektorých aspektov zdravého starnutia mozgu u myší, ale nevieme, či by to malo rovnaké účinky u ľudí alebo či by to mohlo mať vplyv na riziko vývoja demencie,“ dodal Dr James Pickett, vedúci výskumu Spoločnosti Alzheimerovej choroby.

Hoci sa táto štúdia zameriava na starnutie mozgu vo všeobecnosti, a nie na demenciu konkrétne, rastúce dôkazy poukazujú na vzťah medzi faktormi životného štýlu ako je riziko spojené s výživou a demenciou. 

Prevencia je kľúčová - a vieme, že jednoduché zmeny, ako je zdravá výživa a pravidelné cvičenie, môžu znížiť naše riziko, takže sladkosti môžeme vymeniť za rýchlu prechádzku.

Fotogaléria


Tagy:
chudnutie bielkoviny dlhovekosť sacharidy

30.11.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia