Kombinácie potravín, ktoré znásobia svoje účinky: Tieto dvojice konzumujte spolu!

26.11.2018

Každá potravina obsahuje určité množstvo výživných látok, vitamínov a minerálov, pričom aj rozdielne vplývajú na ľudský organizmus. Ak však skombinujete niektoré potraviny a budete ich jesť dohromady, vaše telo si z nich odnesie ešte viac!

Stavte na nasledujúce dvojice potravín, ktoré spolu dokážu priam neskutočné veci! Oveľa väčšiu silu a vplyv na ľudské zdravie majú vtedy, ak ich konzumujete spolu.

Čítajte tiež: Chyba, ktorú mnohí robia pri jedení kiwi: Správna konzumácia ovocia má vyzerať takto!

Znížite riziko rakoviny

Dvojica potravín: Jablká a maliny

Štúdia v časopise Journal of Nutrition zistila, že antioxidantová kyselina ellagová (nájdená v malinách, granátových jablkách, orechoch a brusniciach) zvyšuje schopnosť quercetínu v jablkách, hrozne, cibuľa a pohánke, aby zabila rakovinové bunky. Vedci objavili tisíce takýchto bioaktívnych fytochemikálií v ovocí, zelenine, fazuli, orechoch a celých zrnách. 

"Výskumníci odhalili, že tieto chemikálie často fungujú lepšie v pároch alebo skupinách, čo dokazuje, že doplnky s jednotlivými živinami jednoducho nemôžu zodpovedať liečivej sile celých potravín," hovorí Elaine Magee, odborníčka na výživu. 

Pre silné srdce

Dvojica potravín: Japonské pohánkové rezance (soba) a brokolica

Keď sú "zlé" častice LDL cholesterolu oxidované, je pravdepodobnejšie, že sa z nich vytvoria plaky v stenách tepien, čo vedie k ochoreniu srdca. Antioxidanty pomáhajú v boji proti tomuto procesu! Nemeckí vedci zistili, že antioxidanty rutín a vitamín C fungujú synergicky na zastavenie oxidácie LDL. Rutín sa nachádza v pohánka v japonských cestovinách. Vitamín C sa zase nachádza v mnohých druhov ovocia a zeleniny, vrátane brokolice, citrusových plodov a paradajok. 

Pripravte si balík soba rezancov, 2 šálky uvarenej brokolice, 2 rajčiny, panenský olivový olej a kuracie prsia. Máte chutný obed, ktorý posilní zdravie vášho srdca!

Na zvýšenie energie po celý deň

Dvojica potravín: Cibuľa a cícer

Podľa štúdie z roku 2010 v časopise Journal of Agricultural and Food Chemistry, zlúčeniny síry v cibule, cesnaku a póre pomôžu absorbovať viac železa a zinku z obilia a strukovín, vrátane cíceru. 

"Železo je zapojené do transportu kyslíka v tele, takže nedostatok železa môže spôsobiť únavu a malátnosť," poznamenáva Bazilián. "Premenopauzálne ženy by sa mali snažiť o to, aby mali zabezpečený pravidelný príjem železa vo svojej strave kvôli strate krvi počas menštruácie."

Na zníženie zápalu v tele

Dvojica potravín: Tofu a jalapeños

Vedci v Kórei objavili, že genisteín (izoflavón s vlastnosťami bojujúcimi proti chorobám, ktoré sa vyskytujú v sójových potravinách, ako je edamam a tofu) a kapsaicín (antioxidant, ktorý dáva chilli papričkám a jalapeños ohnivú chuť) pomáha skrotiť zápaly! Chronický zápal v tele je známy ako rizikový faktor pre srdcové choroby a rakovinu. Kapsaicín tiež pomáha znižovať krvný tlak, čo ešte viac prispieva zdraviu srdca.

Na získanie väčšieho množstva antioxidantov pre zdravie srdca

Dvojica potravín: Zelený čaj a citrónová šťava

Katechíny sú silné antioxidanty, ktoré sa nachádzajú v zelenom čaji. Štúdia s viac ako 40 000 japonskými dospelými zistila, že tí, ktorí si užívali aspoň jednu šálku zeleného čaju denne, mali menšiu pravdepodobnosť úmrtia na kardiovaskulárne choroby ako tí, ktorí tak nerobili. Podľa samostatnej správy univerzity Purdue, pridanie pár kvapiek šťavy z citróna alebo grapefruitu do zeleného čaju znižuje rozpad katechínov v našom zažívacom systéme, čo znamená, že telo ich absorbuje ešte viac! 

Na redukciu symptómov PMS

Dvojica potravín: Losos a sezamové semienka

Stačí pár kúskov lososa a poskytne vám dennú potrebu vitamínu D.  Štúdia publikovaná v časopise Archívy vnútornej medicíny zistila, že ženy, ktoré mali najvyšší príjem "slnečného vitamínu", rovnako ako vápnik, znížili svoje riziko PMS o 30 až 40 percent. Vápnik získate z mliečnych výrobkov, ale môžete ho nájsť aj v sezamových semenách a zelenej zelenine, ako je kel.

Načerpáte sily po tréningu

Dvojica potravín: Jogurt a banán

Keďže cvičenie spaľuje glukózu, nízka hladina cukru v krvi  po cvičení nie je nezvyčajné u ľudí s diabetom 2. typu. Správne občerstvenie zabráni takýmto hypoglykemickým záchvatom. Stačí spojiť karbohydráty (banán) s proteínom (jogurt). Sacharidy doplnia hladinu cukru v krvi a bielkoviny zvyšujú pocit sýtosti a zabraňujú príliš rýchlemu zvýšeniu hladiny cukru v krvi.

Absorbujete viac omega-3 mastných kyselín bojujúcich proti ochoreniu

Dvojica potravín: Víno a ryby

Talianski vedci zistili, že ženy, ktoré denne spotrebovali jeden pohár vína, mali vyššie hladiny omega-3 kyselín v krvi nájdených v rybách ako sú pstruhy, lososy a sardinky. Rovnaké výsledky neboli zistené pri pive ani liehovinách. Vedci sa domnievajú, že zdravé polyfenolové antioxidanty vo víne by mohli byť zodpovedné za zlepšenie absorpcie omega-3. Tieto tuky bojujúce proti ochoreniam môžu byť tiež spojené s nižším rizikom makulárnej degenerácie, čo je hlavná príčina slepoty.

Podľa štúdie v časopise Journal of Agricultural and Food Chemistry obsahuje biele víno odlišné polyfenolové zlúčeniny, ktoré mu dodávajú rovnaké vlastnosti ako u toľko ospevovaného červeného vína. Treba však obmedziť spotrebu vína na jeden alebo dva poháre denne.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie

26.11.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia