Zradný účinok vitamínu C: Neverili by ste, ako ľahko vám môže pri chorobe ublížiť

10.12.2018

Mnohí ľudia si užívanie vitamínu C ordinujú už pri prvom zachraptení či nadmernej únave. Za opatrnosť pri jeho konzumácii však hovorí fakt, že aj tento napohľad bežný vitamín môže mať v kombinácii s niektorými liekmi nežiaduce účinky.

Užívanie vitamínu C považuje väčšina ľudí za samozrejmú súčasť liečby prechladnutia alebo chrípky. Keďže ho obsahujú mnohé druhy ovocia a zeleniny, o jeho rizikách uvažujeme len zriedka.

Čítajte viac: Dve jablká denne ako najlepší domáci lekár: Tieto zmeny z vás urobia iného človeka!

Ako vo svojom článku uvádza edukačný portál Liekysrozumom.sk, ktorý informuje o interakciách medzi liekmi, výživovými doplnkami a potravinami, a tiež prináša rady, ako bezpečne užívať lieky, vitamín C alebo kyselina L-askorbová je životne dôležitým elementom tvorby kolagénu v tele, ktorý je zodpovedný za zdravú pokožku, kosti, chrupavky či ďasná.

„Céčko“ napomáha rýchlejšiemu hojeniu rán, popálenín, a súčasne pôsobí ako antioxidant – chráni bunky pred starnutím a škodlivými vonkajšími vplyvmi. Takisto zohráva úlohu pri tvorbe noradrenalínu, ktorý reguluje tok krvi a serotonínu, a má teda dopad aj na celkový pocit duševnej pohody a šťastia. „Vitamín C má rozhodujúci vplyv na obnovovanie a udržiavanie spojivového tkaniva, medzibunkovej hmoty a endotelu kapilár. Taktiež zvyšuje vstrebávanie železa, najmä u anemických pacientov a vegetariánov,“ pokračuje portál.

Skorbut, obávaná choroba námorníkov

Jeho nedostatok vedie k strate chuti do jedla, zvýšenému riziku infekcie, ale aj k zvýšenej únave. Závažný deficit vitamínu C sa prejavuje poruchou, ktorá bola v minulosti postrachom pre námorníkov na ďalekých a dlhých plavbách, počas ktorých nekonzumovali žiadne ovocie a zeleninu, a teda nemali príjem vitamínu C. Tzv. skorbut sa prejavoval anémiou, krvácaním ďasien, stratou zubov, zlým hojením rán, slabými kosťami, ale aj halucináciami. Až v 18. storočí námorníci prišli na to, že proti skorbutu účinkuje konzumácia citrónovej šťavy, ktorá im pomohla zvíťaziť nad obávanou chorobou.

„Človek, na rozdiel od väčšiny živočíchov, si vlastný vitamín C vytvárať nevie, preto potrebuje jeho pravidelný prísun v potrave. Je jedným z najnestálejších vitamínov. Ničí ho oxidácia, svetlo aj vysoké teploty. Prirodzeným zdrojom je surové ovocie a zelenina. Osobitne vysoká je hladina vitamínu C v citrusových plodoch, čiernych ríbezliach, jahodách, kivi, šípkach či v papáji. Zo zeleniny kyselinu L-askorbovú obsahuje najmä kapusta, kel, karfiol, paprika, brokolica, zemiaky či paradajky a špenát,“ informuje liekový portál.

Kedy zvýšiť jeho príjem?

Dospelý človek by mal denne prijať 70 až 100 miligramov vitamínu C, v čase vírusovej sezóny aj viac. Odborníci tiež odporúčajú prijímať vyššie dávky vitamínu C tehotným ženám, predčasne narodeným novorodencom a ľuďom s nadmerným fyzickým alebo psychickým pracovným výkonom. Fajčiari by dokonca mali prijímať dvojnásobné denné dávky vitamínu C.

Najlepšie urobíte, ak budete tento kľúčový vitamín konzumovať v menších množstvách, teda prostredníctvom zeleniny a ovocia. Dajte si však pozor na možné interakcie vitamínu s niektorými liekmi či doplnkami.

Interakcie vitamínu C

  • Zvyšuje absorpciu hliníka, ktorý sa nachádza napríklad v niektorých antacidách.
  • Znižuje účinok vitamínu B3 (niacín), ktorý zohráva kľúčovú úlohu pri metabolizme základných živín, zásobuje organizmus energiou a znižuje cholesterol.
  • Priveľké dávky vitamínu C môžu eliminovať antikoagulačný účinok warfarínu, ktorý znižuje zrážanlivosť krvi.
  • Vysoké dávky vitamínu C tiež môžu reagovať s paracetamolom, známym liekom na zníženie teploty a utlmovať jeho účinok.
  • Znižuje tiež účinok flufenazínu, ktorý lekári predpisujú na liečbu schizofrénie.
  • Interaguje tiež s barbiturátmi (centrálne sedatíva a anestetiká), ktoré zvyšujú vylučovanie vitamínu obličkami.

Fotogaléria


Tagy:
vitamín C skorbut

10.12.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia