Neznámy vitamín P, bez ktorého by sme nemohli normálne fungovať: Čo sa za ním skutočne skrýva?

07.11.2018

Málokto ho pozná, pritom je pre ľudské telo nevyhnutný! Aby náš organizmus fungoval tak, ako má, potrebuje byť pravidelne zásobovaný vitamínom P. Kde ho nájdete a ako pôsobí na naše telo?

Posilní imunitu a pomáha v boji proti cukrovke! Reč je o vitamíne, ktorý mnohým zrejme nič nehovorí. Známejší je vitamín C, ktorý poskytuje prevenciu proti chorobám a tiež „slnečný“ vitamín D, ktorý produkuje koža vystavená slnečnému žiareniu a ktorý je dôležitý pre silné kosti. 

Čítajte tiež: Všímajte si svoje ústa: Tam nájdete nebezpečné znamenie, že niečo nie je v poriadku!

Vitamín P by sa nemal odceňovať! Jeho prvá zmienka sa datuje do tridsiatych rokoch minulého storočia, kedy bola prvýkrát opísaná spojitosť zlúčenín, ktoré poskytujú pigment rastlinám a majú zdravotné výhody. Ide o zlúčeniny, dnes známe ako flavonoidy, ktoré sú zodpovedné za vône a príchute v ovocí a zelenine. Taktiež bojujú proti hubám, škodcom a baktériám. Vitamín P je vlastne súhrnné označenie pre látky – flavonoidy. 

Flavonoidy sú dôležité živiny pre telo, pomáhajú udržiavať zdravé kosti a zuby a taktiež pomáhajú produkovať proteínový kolagén, ktorý zabezpečuje štruktúru krvných ciev, svalov a kože. Pomáha bojovať proti zápalom a oxidácii, čo je prirodzený proces, kedy sa postupne vekom poškodzujú bunky tela. Flavonoidy spomaľujú tento proces a môžu pomôcť chrániť pred chronickými ochoreniami vrátane rakoviny a srdcových chorôb!

Čo vám dodá vitamín P? 

Pozrite sa, ktoré potraviny sú zásobarňami tohto vitamínu a doplnia vášmu telu dennú dávku výživnej látky. 

Citrusové plody proti mŕtvici

Výskum v časopise Journal of Nutrition zistil, že ľudia, ktorí jedli stravu bohatú na citrusové ovocie a šťavy, čo je hlavný zdroj flavonoidov známy ako flavanóny, mali o 31 percent nižšie riziko mozgovej príhody ako tí, ktorí jedli niekoľko druhov ovocia.

Štúdia The Nurses’ Health Study, ktorá skúmala zvyky stravovania a životný štýl 70 000 žien, poukázala na podobné zistenia, pričom tí, ktorí konzumujú najvyššie množstvo flavanónov, mali o 19 percent nižšie riziko ischemickej mozgovej príhody, ktorá spôsobuje zúženie krvných ciev v mozgu. Flavanóny sa spájajú so zlepšenou cirkuláciou, znížením krvného tlaku a tiež zníženou hladinou cholesterolu. Predpokladá sa, že majú ochranný účinok na steny krvných ciev a zlepšujú ich pružnosť. Hoci presný mechanizmus nie je známy, jedna teória hovorí o tom, že flavanóny nepriamo zvyšujú hladinu oxidu dusnatého, chemikáliu, ktorá uvoľňuje a rozširuje tepny.

"Zaujímavé je, že citrusové flavanóny sa nachádzajú viac koncentrované v bielej časti ovocia než v samotnej dužine, takže je dobré, aby ste túto časť neodstránili pri konzumácii," povedala dietologička Helen Bondová.

Čaj a kakao pre srdce a mozog

Dva hrnčeky čaju denne môžu podľa výskumníkov zlepšiť zdravie srdca! Tchajwanská štúdia zistila, že ľudia, ktorí denne spotrebovali 450 ml (asi dva hrnčeky) čierneho alebo zeleného čaju aspoň jeden rok, mali nižšiu arteriálnu tuhosť v porovnaní s tými, ktorí vypili menej čaju.

Tepny, ktoré sú pružnejšie, umožňujú lepšie reakcie na každodenné fyzické a emočné stresy,  ktoré vyžadujú, aby dočasne čerpali viac krvi. Ak sú tepny tuhé a nepružné, môže sa zvýšiť krvný tlak a tepny sa poškodia. Výsledkom môže byť srdcový záchvat, mŕtvica alebo dokonca demencia.

Kľúčovými zlúčeninami v tomto prípade sú triedy flavonoidov známe ako flavanoly, pričom čaj obsahuje špecifický typ - katechíny. Rovnako ako flavanóny, aj katechíny pravdepodobne zvyšujú hladinu oxidu dusnatého, čo zlepšuje rozšírenie ciev. Flavanoly, nachádzajúce sa v kakae, zase môžu byť tiež dobré pre kognitívne funkcie.

Talianski vedci, ktorí testovali účinky kakaových flavanolov u 90 zdravých ľudí zistili, že stredné až vysoké dávky priniesli významné zlepšenia pri testoch, ktoré merali pozornosť a pamäť. Odporúča sa konzumovať 200 mg denne vo forme doplnku výživy, no rovnaké množstvo flavanolov môže poskytnúť hrnček horúcej čokolády vyrobenej z kakaového prášku.

Medzi ďalšie potraviny, ktoré sú bohaté na flavanoly, patria čučoriedky, čerešne, červené víno, jablká, hrušky a arašidy.

Purpurová zelenina pre všestranné zdravie

Modrá a červená farba potravín ako sú čučoriedky, maliny, jahody, slivky, hrozno, baklažán a červená kapusta, sú spôsobené prítomnosťou typu flavanolu, ktorý sa nazýva anthokyanín.

"Laboratórne štúdie ukázali, že majú veľa potenciálne užitočných biologických účinkov, vrátane protizápalových a taktiež antioxidantov,“ tvrdí Helen Bondová. 

Výskumníci v americkom časopise Journal of Clinical Nutrition zistili, že ženy s najvyšším príjmom anthokyanínu, hlavne z čučoriedok a jahôd, mali o osem percent znížené riziko vzniku vysokého krvného tlaku v porovnaní s tými, ktorí mali najnižší príjem anthokyanínu. Existuje aj iný dôkaz o ich prospešnosti! Anthokyaníny môžu mať antidiabetické účinky, ktoré by mohli byť potenciálne využité pri výžive alebo liečbe v budúcnosti. Štúdie tiež ukázali, že tieto látky sa zameriavajú na trávenie uhľohydrátov v čreve, čo obmedzuje uvoľňovanie glukózy do krvného obehu.

Cibuľa v boji proti alergiám

Brokolica, zázvor, špargľa, listová zelenina a hlavne cibuľa sú zdrojmi flavonoidu, ktorý sa nazýva kvercetín. Má protizápalový a antialergický účinok, ako potvrdili mnohé laboratórne štúdie. 

V štúdii z roku 2009 v japonskej univerzite v Osake sa ukázalo, že doplnky quercetínu sú účinné pri zmierňovaní svrbivých očí súvisiacich s alergiou na peľ, pričom dávka bola ekvivalentná konzumácii viac ako dvoch veľkých cibúľ denne. V porovnaní s cibuľou iné ovocie a zelenina obsahujúce kvercetín ako napríklad jablká, kel, špargľa a zelené fazuľky, môžu dosiahnuť efektívnu dávku pri množstve asi 150 mg denne. Veľmi vysoká dávka 1 000 mg alebo viac kvercetínu z doplnkov pravdepodobne neprinesie väčšie výhody. Dokonca to nemusí byť úplne bezpečné! Predpokladá sa, že môže poškodiť tkanivá v tele.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie vitamín choroby

07.11.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia