Hrach - šampión zo zeleninovej polievky: Neverili by ste, že tromfne aj ovsené vločky!

04.08.2018

Zdravotné benefity hrachu často zatieňuje sláva fazule a šošovice. K strukovinám, ktoré sa pravidelne objavujú na tanieri Slovákov, však právom patrí aj on.

Hrášok si mnohí z nás v polievke plávať ani nevšimnú, taký je všedný. Podľa historikov a archeológov ho ľudstvo konzumuje už 5-tisíc rokov! Pravdepodobne pochádza z Egypta alebo Číny, uvádza Livestrong.com.

Čítajte viac: Život na zelenine a zbedačený organizmus: Štyri najväčšie riziká, o ktorých by ste mali vedieť

Odborníci na zdravú výživu sa zhodujú, že ak ho zaradíte do svojej stravy, nič tým nepokazíte. Je totiž skvelým zdrojom energie, vlákniny, bielkovín aj vitamínov. V jednej polovici šálky hrachu sa nachádza približne 4,4 gramu vlákniny, čo je viac ako v jednej šálke ovsených vločiek! Vláknina zlepšuje peristaltiku čriev a vyprázdňovanie, a je tiež prevenciou rakoviny hrubého čreva.

Potravina plná živín

Hrášok sa vyznačuje vysokým obsahom luteínu, karotenoidného farbiva, ktoré pôsobí ako antioxidant – chráni zrak, je prevenciou srdcovo-cievnych ochorení aj vysokého cholesterolu. Podľa niektorých výskumov je vyšší príjem luteínu aj dobrou prevenciou aterosklerózy.

Zelené bobuľky tejto strukoviny sa nemusia hanbiť ani za svoj štedrý obsah železa. V polovici šálky hrachu nájdete 1,2 miligramov železa. Nedostatok tohto prvku v tele sa môže prejaviť zvýšenou únavou, vypadávaním vlasov, poruchou sústredenia aj prílišnou bledosťou.

V jedinej guľôčke nájdete komplex vitamínov a minerálov, ktoré organizmus denne potrebuje. Okrem už spomínaného vysokého obsahu bielkovín a vlákniny má hrášok aj nízky glykemický index a jeho konzumácia prispieva k stabilizácii normálnej hladiny krvného cukru. Preto je vhodnou potravinou pre diabetikov.

Slabá stránka hrachu

Vďaka obsahu antioxidantov je tiež hrášok prevenciou zápalových procesov v tele, má však jednu nevýhodu  - obsahuje tzv. antinutrienty, teda látky zabraňujúce vstrebávaniu živín. A keďže patrí medzi strukoviny, po jeho konzumácii môžete pociťovať diskomfort v podobe nadúvania, najmä osoby citlivé na FODMAP sacharidy, informuje Healthline.com.

Fotogaléria


Tagy:
zelenina hrach hrášok strukovina

04.08.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia