Jedno vajce denne či týždenne? Vieme, koľko ich môžete zjesť, aby ste neohrozili srdce!

24.04.2018

Vajcia patria k základným potravinám slovenskej kuchyne. Sú výživné, ľahko stráviteľné, zasýtia, ale má to háčik. Niektorí odborníci ich častejšiu konzumáciu spájajú s rizikom srdcovocievnych ochorení, pretože obsahujú veľa cholesterolu. Je to však opodstatnené?

Nemecká organizácia Medizin transparent skúmala, či má častá konzumácia vajec vplyv na stav obehovej sústavy a môže mať svoj podiel na ochoreniach srdca. Vajcia ale nájdeme v mnohých pokrmoch – nejde len o praženice či vajíčka natvrdo a namäkko. Nachádzajú sa v pečive, cestovinách, ale aj v iných pokrmoch.

Čítajte viac: Chyba, ktorú robíte a neviete o nej: Takto sa z vajíčok stáva nepriateľ!

Výskumníci porovnávali účinok konzumácie niektorých vybraných potravín vrátane vajec na riziko rozvoja kardiovaskulárneho ochorenia prostredníctvom analýzy 16 výskumov. Osoby začlenené do výskumu boli monitorované až 26 rokov, pričom vedci sledovali ich každodennú spotrebu vajec. Výsledky však charakterizujú paradoxy.

Vajcia a srdce

Hoci by jedno vajce denne nemalo zvýšiť riziko infarktu a cievnej mozgovej sústavy, konzumácia minimálne piatich vajec týždenne ale zvyšovala riziko srdcového zlyhávania. Menej ako päť týždenne teda v tomto prípade môže byť viac vzhľadom na teoretické zdravotné riziko. Ako o výskume informuje český magazín dTest, výsledky však nemožno považovať za jednoznačné, pretože výskumy neboli rovnaké.

Vajcia by mali s určitou opatrnosťou konzumovať napríklad ľudia s cukrovkou, u ktorých je riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôv zvýšené. V jednom vajci nájdete približne 210 miligramov cholesterolu a jeho energetický obsah je zhruba 340 kilojoulov. Je zdrojom bilekovín, lipidov sacharidov, ale aj vitamínov (B12, A, D, E, K) a minerálov (fosfor, železo, zinok, meď, mangán, bróm a jód).


Tagy:
srdce vajce cholesterol

24.04.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia