Hrozba pri chudnutí alebo priateľ zdravia? Odhaľte tajomstvo ukryté v arašidovom masle!

02.12.2017

Jedna z najpopulárnejších amerických potravín, ktorá sa v posledných rokoch stala obľúbenou aj na Slovensku! Mnohí ju zbožňujú a nevedia sa jej nabažiť. Natrú si ju na chlieb, vychutnajú si ju s plátkami banánu a sladký olovrant je na svete. Čo však v sebe ukrýva?

Arašidové maslo je bohaté na nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú známe svojim priaznivým pôsobením na srdce. Možno ho považovať za významný zdroj proteínu - stačia už 2 polievkové lyžice! Táto nátierka obsahuje i množstvo vitamínov, vrátane vitamínu E či B3 (niacín), minerálnych látok ako železo a draslík. Netreba zabúdať na hlavnú ingredienciu – arašidy, ktoré sa spájajú s nižším výskytom srdcových ochorení a rakoviny.

Čítajte tiež: Chcete jesť menej soli a cukru? Stačí trocha zmeniť chuť jedla a vyhrali ste!

Pozor na výber!

Nie každé arašidové maslo je vyrobené len z arašidov. Existujú výrobky s množstvom pridanej soli, ktoré môžu mať 100 až 150 mg sodíku, ako sa uvádza na edition.cnn.com. Navyše v nich môžeme nájsť aj pridané cukry a transmastné kyseliny. V tomto prípade nemožno hovoriť o zdravom arašidovom masle. Hoci konzumácia arašidov súvisí s nižšou úmrtnosťou, u arašidového masla však tento efekt nenastal. Je to práve kvôli obsahu transmastných kyselín, ktoré vlastne zmenilo zloženie výrobku, iné od samotných arašidov. Soľ a tieto kyseliny menia pozitívne účinky arašidového masla na negatívne, ako uviedli vedci v správe o svojej štúdii.

Avšak americké ministerstvo poľnohospodárstva s týmto nesúhlasilo a v roku 2001 vydalo správu o tom, že arašidové maslo neobsahuje žiadne transmastné kyseliny – neobsahovala ich ani jedna značka, ktoré vtedy vedci testovali.

Obal výrobku nepustí

Mnohým sa môžu zdať jednotlivé druhy rozdielne, čo sa týka zloženia. Pravdou však je, že sú takmer všetky výrobky rovnaké. Od seba sa odlišujú len prísadami, ako je cukor, soľ, olej a pod. Našťastie, v súčasnosti ich zloženie nie je najhoršie, ba práve naopak. Potravinárstvo si začalo uvedomovať problém s transmastnými kyselinami a tak začalo nátierku vyrábať s odlišným zložením. Ako dodala profesorka preventívnej medicíny a dietlogička na Severozápadnej univerzite v USA, Linda V. Van Hornová, zloženie komerčných arašidových masiel sa v priebehu rokov skvalitnilo.

Základom pri výbere arašidového masla je, skontrolovať si etiketu na výrobku, či náhodou neobsahuje transmastné kyseliny a taktiež pridané cukry. Pozor si treba dávať aj na nenasýtené mastné kyseliny, ktoré síce sú zdravé pre srdce, no robia z nátierky kalorickú potravinu. Ak si strážite postavu, stačí vám jedna polievková lyžica. Štíhlu líniu by však zabilo tiež arašidové maslo, obsahujúce kakaové maslo, ktoré z neho urobí sladký dezert..

02.12.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia