Mylná predstava mnohých o zdravých kostiach: Jedine takto ich dosiahnete!

06.01.2016

Koľko pohárov mlieka denne vypijete? Dodržiavate zásady z detstva, ktoré vás naučili, že mlieko je dobré pre kosti a preto by malo byť súčasťou nášho pitného režimu? Všetky vitamíny a minerály z mlieka sú pre náš organizmus prospešné. Alebo nie?

Pre fungovanie nášho organizmu je vápnik mimoriadne dôležitý. A to nielen preto, aby sme mali zdravé kosti a zuby. Je uložený aj v tkanivách. Je súčasťou niektorých metabolických procesov a bez dostatočného prísunu vápnika by sa nám krv nemusela zrážať poriadne.

Spolupráca dvoch dôležitých látok

To, že prijmeme v potrave dostatok vápnika ešte neznamená, že sa všetok aj spotrebuje a vykoná svoju funkciu najlepšie. Je potrebný ešte jeden vitamín a to vitamín D. Práve prítomnosť tohto vitamínu totiž dopomôže vápniku vstrebať sa v organizme.

To, že najčastejšie sa do nášho organizmu dostáva pomocou slnečného žiarenia už vieme. Jesenné počasie nám síce slniečka dáva dosť, nie vždy však tomu tak bude. Preto by sme si mali dopriať stravu bohatú na vitamín D – sardinky, orechy, tofu, pomaranče, zelená zelenina či  listová zelenina.

Vstrebávanie vápnika uľahčuje ich aj vitamín C a laktóza. Naopak proti vstrebávaniu stoja potraviny s vysokým obsahom tuku, bielkovín ale aj alkohol, čaj a káva.

Koľko vápnika potrebujeme?

Záleží to od mnohých faktorov – vek, či ste alebo nie ste v očakávaní, či kojíte a tak ďalej. Neexistuje presne určená dávka, ktorú by sme mali prijať z jedného jednoduchého dôvodu – nikdy si neviete presne určiť, koľko sme ho už prijali. Okrem mlieka totiž denne zjeme iné množstvo potravy, kde je stopové množstvo vápnika.

Približne 1200 mg vápnika nájdeme podľa expertov v kostiach dospelého jedinca – čo sú približne 2 % z celkovej hmotnosti človeka.

Aké množstvo vápnika by sme ale mali prijať? Závisí to od veku, celkovej veľkosti nášho tela a iných faktorov. V priemere by to malo byť najmenej 800 miligramov denne, ale ako sme hovorili, nikdy sa to presne nedá spočítať, vzhľadom na pestrosť našej stravy. Tiež to závisí od toho, či ste žena alebo muž, žena pred menoupauzou alebo po, tých faktorov je viacero. 

Dávku by mali zvýšiť najmä tehotné a kojace ženy, ktoré musia prijať viac vápnika vzhľadom na seba ale aj na dieťa a jeho potreby. Zvýšené množstvo je tiež potrebné pre adolescentov vo vývoji.

Nedostatok vápnika vám jednoznačne uškodí!

Primárnym cieľom vápnika je posilniť naše kosti, takže deficit sa prejaví práve na kostiach. Už v mladom veku môžeme trpieť na slabé a mäkké kosti a tiež sa môžu nepekne deformovať. Kosti sú v takomto stave náchylnejšie na zlomeniny.

Nedostatok vápnika tiež spôsobuje nízku hustotu kostí, čo značí, že ak by sme pri deficite tohto minerálu potom mali rásť, nemusí to byť vždy také jednoduché. Kostná hustota klesá vo veku 30 rokov, rýchlejšie tento proces postupuje po menopauze ženy.

So všetkým súvisí choroba, ktoré postihuje nie len starších ľudí – osteoporóza. Charakterizujú ju krehké kosti je najčastejšou príčinou zlomenín vo Veľkej Británii.

Faktory, ktoré ovplyvňujú vznik osteoporózy:

  • Rodinná anamnéza
  • Fajčenie
  • Alkohol
  • Deficit vápnika a vitamínu D 

Čítajte tiež: Nápoj, ktorý zatočí s jesennou chrípkou: Nebudete ho chcieť prestať piť! 

06.01.2016  |  Text: Katka   |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: independent.co.uk, red, familydoctor.org

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia