Veľký prehľad vitamínov: Na čo slúžia a kde ich nájdete? (2. časť)

20.05.2013

Je ťažké orientovať sa v záplave rôznych druhov vitamínov. Každý má iné priaznivé účinky pre zdravie človeka a nachádza sa v iných potravinách. Vďaka nášmu prehľadu budete konečne vedieť, na čo jednotlivé vitamíny slúžia a kde ich nájdete. V prvej časti článku ste sa dozvedeli niečo o vitamíne A, provitamíne A a niektorých vitamínoch skupiny B. Pozrite sa na ostatné vitamíny!

Vitamíny skupiny B

Vitamín B7 (biotín)

Chcete mať zdravú pokožku? Nezabúdajte preto na vitamín B7. Priaznivo pôsobí na zdravie pokožky a chráni pred exémami a kožnými zápalmi. Pozitívne účinky má aj na vlasy - posilňuje rast vlasov, chráni pred vypadávaním a šedivením

Tu ho nájdete: Čokoláda, karfiol, huby, hrach, teľacie a bravčové mäso, mlieko, orechy, ovsené vločky, sójové bôby, čierne ríbezle, hrozno, maliny, banány, cibuľa, brokolica, rajčiaky, žĺtky, pekárenské kvasnice.

Vitamín B8 (cholín)

Jeho výhodou je fakt, že znižuje cholesterol v pečeni, zachováva zdravú pokožku, chráni vlasy pred vypadávaním u mužov. Taktiež podporuje spánok, trávenie a zachováva zdravú kostnú dreň.

Tu ho nájdete: Pečeň, ryby, strukoviny, vnútornosti, vajcia, sójové bôby a výrobky zo sóje, arašidy, obilné klíčky, kapusta, kel, karfiol.

Vitamín B12 (kobalamín)

Je nevyhnutný pre metabolizmus, pre tvorbu červených krviniek a fungovanie centrálneho nervového systému. Ak ho budete mať nedostatok, môžu vás trápiť nervové poruchy, poruchy metabolizmus sacharidov či degenerácia kostnej drene a nervov.

Tu ho nájdete: Hovädzia a teľacia pečeň, ľadvinky, sardinky, makrela, kyslá kapusta, pstruh, homár, vajcia, syry, mlieko, tempeh, hovädzia a teľacia pečeň.

Vitamín C

Tento vitamín je nepochybne najdôležitejším vitamínom pre ľudský organizmus. Zvyšuje imunitu, má význam pre zdravé zuby, ďasná a kosti, zlepšuje vstrebávanie železa do organizmu, je výborný proti alergiám, dokonca dokáže zabrániť astmatickému záchvatu. To je len zlomok priaznivých účinkov, ktoré má vitamín C pre naše telo.

Tu ho nájdete: Šípky, rakytník, kiwi, jahody, čerešne, citrusové plody, mrkva, karfiol, jablká, egreš, čučoriedky, petržlen a petržlenová vňať, žerucha, kel, chren, paprika, ríbezle a ďalšie ovocie a zelenina a zelené byliny.

Vitamín D

Nazýva sa aj ako vitamín dodávaný slnkom. Ak čo i len minimálne vystavíte kožu ultrafialovému žiareniu, naše telo tak získa tento vitamín. Je potrebný pre normálne fungovanie buniek. Priaznivo pôsobí na mozog, obličky a tiež prospieva našej imunite. Ak ho máte nedostatok, môžete byť unavení a podráždení.

Tu ho nájdete: Rybí olej, tuniak, sleď, losos, sardinky, makrela, huby, žĺtky, pečeň, mlieko a mliečne výrobky, maslo, syr, smotana.

Vitamín E

Chráni bunky a je zodpovedný za normálny rast a vývin svalov. Taktiež má pozitívne účinky na nervový a tráviaci systém. Je najvýznamnejším antioxidantom, ktorý chráni telo pred pôsobením škodlivých radikálov. Na jeho zvýšený príjem by mali myslieť hlavne športovci, mamičky a starším osobám.

Tu ho nájdete: Obilné klíčky, vajcia, chlieb, syry, kapusta, mrkva, kukurica, celozrnné potraviny, fazuľa, brokolica, špenát, mandle, čierne ríbezle, cvikla, pohánka, ružičkový kel.

Vitamín K

Je všeobecným názvom pre vitamíny K1, K2, K3 a iných látok, pričom jeho názov je odvodený od slova koagulácia – teda zrážanlivosť. Aby ste preto mali dobrú vnútornú krvnú zrážanlivosť, je dôležité mať prísun vitamínu K. Výnimočný je na ňom fakt, že podporuje dlhovekosť a pôsobí preventívne proti zhubným nádorom.

Tu ho nájdete: Listový a ružičkový kel, kapusta, rybí tuk, mlieko a mliečne výrobky, rastlinné oleje – hlavne sójový a olivový, brokolica, pistáciové orechy, morské riasy.

Prečítajte si článok aj o ďalších vitamínoch, ktoré potrebuje naše telo!

20.05.2013  |  Text: Janka   |  Foto: Photl.com  |  Zdroj: z knihy Čo vám chýba, keď...

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia