Veľký prehľad vitamínov: Na čo slúžia a kde ich nájdete? (1. časť)

08.05.2013

Vitamíny sú pre naše zdravie priam nevyhnutné. Väčšinou si ich organizmus sám nevyrába alebo len v malom množstve, preto ich musí získať z potravy. Pozrite si prehľad vitamínov, ktoré náš ľudský organizmus potrebuje. Vďaka nemu budete vedieť, prečo je konkrétny vitamín pre nás dôležitý a v ktorých potravinách sa nachádza!

Sú dve skupiny vitamínov, jedna je rozpustná v tukoch a druhá vo vode. V prvej skupine sa nachádzajú vitamíny A, D, E a K, ktoré na to, aby sa vstrebali v tráviacom trakte, potrebujú určité množstvo tukov a minerálov. Tieto vitamíny sa ukladajú v pečeni. Vitamíny rozpustné vo vode sa v organizme neukladajú, preto sa musia denne dopĺňať.

Vitamín A (retinol)

Vitamín A je potrebný pre normálny rast a vývoj tela, hlavne pre zdravé kosti a zuby. Taktiež je základom pre tvorbu fotosenzitívneho pigmentu dôležitého pre zrak a dokáže ochrániť sliznice pred infekciami.

Má niekoľko foriem, nachádza sa v živočíšnych zdrojoch a v prípade jeho nedostatku môže telo premieňať karotenoidy z rastlinných zdrojov na aktívny vitamín A v takom množstve, aké ľudský organizmus potrebuje.

Tu ho nájdete: Rybí tuk, pečeň - hlavne hovädzia a treščia, pečeňová paštéta, maslo, smotana, tvaroh, tučné syry, žĺtky.

Karotenoidy (provitamíny A)

Ľudský organizmus dokáže využiť 6 karotenoidov: betakarotén, alfakarotén, kyptoxantín, lykopén, luteín a zeaxantín. Najznámejším karotenoidom spomedzi všetkých je betakarotén, ktorý má pre náš ľudský organizmus antioxidačný účinok a pôsobí ako ochrana pred fotooxidáciou. Potláča totiž negatívny vplyv voľných radikálov vznikajúcich v pokožke v dôsledku UV žiarenia.

Tu ich nájdete: Mrkva, špenát, brokolica, pažítka, marhule, hrach, broskyne, mango, slivky, višne, čerešne, kukurica, petržlen a petržlenová vňať, melón, jarná cibuľka, červený grapefruit, žerucha, hlávkový kel, mandarínky.

Vitamíny skupiny B

Najlepší účinok dosahujú tieto vitamíny v spojení s ostatnými ako komplex vitamínov B.

Vitamín B1 (tiamín)

Pre správnu funkciu srdca, svalov a nervového systému je nevyhnutný práve vitamín B1. Navyše, pomáha bunkám tela premieňať sacharidy na energiu. Ak ho máte nedostatok, môže vás trápiť únava, depresia, úbytok váhy či problémy s koncentráciou.

Tu ho nájdete: Celozrnné potraviny, obilné klíčky a otruby, ryby, hydina, lieskové a vlašské orechy, chren, hrozienka, sušené pivovarské kvasnice, čerstvé pekárenské kvasnice, baranie mäso, ovsené vločky, rôzne semená, karfiol, špargľa, zelená fazuľa, výroby zo sóje, sušené figy, vajcia, hlávkový a ružičkový kel.

Vitamín B2 (riboflavín)

Nezabúdajte ani na vitamín B2, ktorý je dôležitý pri telesnom raste. Obnovuje červené krvinky a tiež uvoľňuje energiu zo sacharidov.

Tu ho nájdete: Banány, maliny, jahody, jablká, pomaranče, egreš, figy, strukoviny, mlieko a mliečne výrobky, obliné klíčky, tvaroh, kakao, pečeň, pekárenské kvasnice, ľadvinky, srdce, tekvicové semená, huby.

Vitamín B3 (niacín)

Aby vám dobre trávilo, vaše telo potrebuje vitamín B3, ktoré podporuje funkciu tráviaceho ústrojenstva. Nenahraditeľnú úlohu má aj pri premene potravy na energiu.

Tu ho nájdete: Morčacie a králičie mäso, pečeň, arašidy, slnečnicové semená, fazuľa, datle, figy, ryby, vajcia, kaleráb, špenát, rajčiaky, sušené broskyne, šampiňóny, pečeň, petržlen a petržlenová vňať, pivovarské kvasnice.

Vitamín B4 (kyselina listová)

Adenín alebo inak nazvaný ako kyselina listová. Ide o daľší z vitamínov tzv. „béčkovej“ rady. Tento vitamín sa označuje za vitamín dobrej nálady. Pozitívne znižuje riziko srdcových ochorení a vývojových porúch pri plode. Tiež pôsobí proti šedivosti vlasov a udržuje zdravú pleť.

Tu ho nájdete: Listová zelenina - špenát, endívia, potočnica, chudé mäso, hrozienka, avokádo, kapusta, celozrnné výrobky, zemiaky, mandle, brokolica, cvikla, banány, slnečnicové semená, pečeň.

Vitamín B5 (kyselina pantoténová)

V ľudskom organizme má tento vitamín radu nezastupiteľných funkcií. Patrí sem zvýšenie plodnosti, podpora dlhovekosti a tvorba protilátok v tele. Využíva sa pri infekciách, bežných problémoch ako sú zápcha, zvracanie, plynatosť, liečba drobných popálenín, popraskaná koža, ďalej zabraňuje starnutiu kože, zlepšuje stav vlasov a jeho blahodárny vplyv je i pri strese.

Tu ho nájdete: Materská kašička, orechy, strukoviny, jogurt, vajcia, hrach, arašidy, melasa, vnútornosti, hydina - hlavne tmavé mäso z moriaka, teľacie mäso, obilné otruby, sezamové a slnečnicové semená, sójové bôby a výrobky zo sóje.

Vitamín B6 (pyridoxín)

Je dôležitý pre imunitné funkcie organizmu a tiež hrá dôležitú úlohu v metabolizme červených krviniek, pri raste a vývoji kostry.

Tu ho nájdete: Hrozienka, citróny, fazuľa, nelúpaná ryža, zemiaky, pohánka, zelená paprika, ryby - najmä tuniak, bravčové mäso, melasa, pečeň, pór, petržlen, pekárenské kvasnice, mlieko, ružičkový a hlávkový kel, pekárenské kvasnice.

V ďalšej časti článku sa dozviete informácie o ďalších vitamínoch skupiny B, zistíte na čo sú nám dobré a kde nájdete vitamín C, D, E a K.

08.05.2013  |  Text: Janka   |  Foto: Photl.com  |  Zdroj: z knihy Čo vám chýba, keď...

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia