Trstinový cukor nie je až taký zdravý: Nahraďte ho radšej stéviou cukrovou

07.12.2012

Aby bolo naše telo zdravé, potrebuje cukor ako zdroj energie. V poslednom čase sa často skloňuje trstinový cukor ako zdravšia alternatíva bieleho z cukrovej repy. Prispieva však skutočne trstinový cukor k zdraviu? Nie je tomu úplne tak, existuje aj sladšia a zdravšia náhrada prírodného pôvodu – stévia cukrová.

Druhy cukrov

Na trhu nájdete biely cukor, hnedý a trstinový. Biely cukor je rafinovaný, vyrobený z cukrovej repy a hnedý cukor je nerafinovaný, ktorý obsahuje nutrične hodnotné látky. V obchodoch hnedý cukor nájdete pod názvom prírodný cukor.

Zdravšou alternatívou je trstinový cukor, ktorý má zlatistú až hnedú farbu. Treba si ale dávať pozor na etikety cukrov. Niekedy sa pod výzorom trstinového cukru môže skrývať biely rafinovaný cukor, ktorý je zafarbený karamelom alebo cukrovým sirupom. Preto treba pozorne čítať etikety.

Obsahuje minerálne látky

Pravý prírodný trstinový cukor je považovaný za zdroj minerálnych látok, ktorý obsahuje okrem sacharózy aj glukózu a fruktózu. Je nutrične hodnotnejší ako biely cukor, v tele je lepšie využiteľný a organizmus toľko nezaťažuje.

Aj trstinový cukor škodí

Aj keď je pravda, že má v sebe vďaka nechemickej úprave zachované cenné prírodné zložky, ide o cukor, z ktorého sa tiež priberá, preto je vhodné zredukovať jeho množstvo. Predstava o tom, že je zdravší ako biely, je mylná. Nadmerné sladenie akýmkoľvek cukrom škodí organizmu. Preto by ste to s jeho konzumovaním nemali preháňať, ide predsa o cukor. Navyše energetická hodnota bieleho a trstinového cukru je porovnateľná.

Oslaďte si život stéviou

Ak bez sladenia nedokážete žiť, bez výčitiek si môžete dopriať stéviu cukrovú, ktorá je až desaťkrát sladšia ako cukor. Má prírodný pôvod a v roku 2011 ju uznala oficiálne ako sladidlo Európska únia, pričom ju objavili už pred pár storočiami paraguajskí indiáni, ktorí ju používali na sladenie nápojov.

Zdravotné účinky

Obsahuje vysoký obsah organických zlúčenín, ktoré sú dôležité pre život človeka: betakarotén, vitamín A a C, bielkoviny, vlákninu a mnoho iných. Jej ďalším veľkým plusom je, že je účinnou prevenciou cukrovky a je výborná pri redukcii váhy, keďže neobsahuje kalórie.

Stévia navyše lieči:
• Znižuje chuť na sladké.
• Stabilizuje krvný tlak.
• Zvyšujú prílev energie.
• Znižuje fyzickú únavu.

Pestovať ju môžete aj doma

Stéviu dostanete kúpiť vo forme sirupu, listov, kvapiek, toboliek alebo prášku. Je na vás, ktorú formu si vyberiete, v každom prípade vám zabezpečí výbornú sladkastú chuť.

Výhodou je, že si ju môžete doma vypestovať, pričom je dôležité dodržiavať niekoľko pravidiel, ako sa o ňu starať.  Najlepšie sa jej darí v črepníku s rašelino-hlinitým substrátom, kde má dostatočne teplé a svetlé stanovište bez priamych slnečných lúčov.

Ideálne je umiestniť ju na stole neďaleko okna. Správnou starostlivosťou sa vám odvďačí svojou výbornou sladkou chuťou, pričom vaša váha nebude ohrozená.

Či je cukor biely, hnedý či trstinový, stále je to len cukor, z ktorého priberáme, preto si treba dávať pozor na množstvo. No ak si chcete život osladiť, ideálna je k tomu stévia cukrová, ktorú si môžete bez výčitiek dopriať.

07.12.2012  |  Text: Janka   |  Foto: Flickr.com  |  Zdroj: health.com, tlc.howstuffworks.com

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia