Pondelok15. júl 2024, meniny má Henrich, zajtra Drahomír, Drahomíra

Potraviny bohaté na kolagén: Jedzte TOTO a pokožka sa vám poďakuje

(Zdroj: GettyImages)

Ako roky pribúdajú, pokožka stráca pružnosť, pevnosť, dokonca sa začínajú objavovať prvé vrásky. Telo totiž prirodzene stráca kolagén. Ten sa síce dá doplniť krémami a pleťovými vodami, no jeho najlepším zdrojom sú určité potraviny. Ktoré ho obsahujú najviac?

Kolagén je proteín vyrobený z buniek spojivového tkaniva známych ako fibroblasty. Je to vlastne lepidlo, ktoré drží telo pohromade. Je zodpovedný za ochranu štruktúry pokožky, vytvára bariéru pre toxíny a iné škodlivé vonkajšie látky. Je tiež hlavnou zložkou vlasov a nechtov, väziva a spojivového tkaniva. Presnejšie povedané, je zodpovedný za pevnosť pokožky a tvorí väčšinu dermy. Keď telu chýba kolagén, stráca pevnosť a pružnosť.

Kedy telo začína strácať kolagén a prečo?

Ľudia začnú strácať kolagén, keď dovŕšia 25. rok života a je to viditeľnejšie po 35. roku života. Keď ho v tele ubúda, ochabujú epiteliálne štruktúry, koža sa stáva tenšou, vlasy už nie sú také pevné a začínajú sa objavovať vrásky a ochabnutá pokožka. Šľachy a väzy sú tiež menej elastické a kĺby strácajú pružnosť. Suplementácia kolagénu je teda najvhodnejšia po 25. roku života.

Faktory, ktoré urýchľujú stratu kolagénu

Vystavovanie sa slnku, fajčenie, znečisťujúce látky, toxíny, stres a nadmerné fyzické cvičenie zvyšujú produkciu voľných radikálov, ktoré ničia existujúce rezervoáre kolagénu. Nízka produkcia hormónov počas menopauzy a starnutia tiež znižuje jeho tvorbu. Za jeho nízku hladinu môžu aj zdravotné problémy, ktoré bránia telu vstrebávať vitamíny a minerály.

Čo jesť na doplnenie kolagénu?

Ak si všimnete na svojom tele príznaky toho, že vám ubúda kolagén, nepanikárte. Niektoré potraviny sú na tento proteín bohaté a iné ho pomáhajú vytvárať. Podľa portálu steptohealth.com vám ich konzumácia môže pomôcť obnoviť pevnosť, sviežosť a pružnosť pokožky. Ktoré pokrmy by ste mali zaradiť do jedálnička?

1. Mäso

Ide o dôležitý výživový prvok vďaka vysokému obsahu kolagénu. Na vašom tanieri by nemalo chýbať:
- hovädzie mäso
- kura
- kozľacina
- jelenie mäso
- bravčové mäso

Koža, kosti a vnútornosti sú tiež bohatými zdrojmi bielkovín a kolagénu.

2. Ryby

Ryby majú síce nižšiu koncentráciu tejto živiny ako iné zdroje bielkovín, ale nemali by chýbať na vašom tanieri. Omega-3 mastné kyseliny nachádzajúce sa v lososovi a tuniakovi chránia membrány okolo kožných buniek. Tento druh rýb znižuje zápal a poskytuje elasticitu a pevnosť.

3. Želatína

Želatína je tvorená z 90 percent kolagénovými proteínovými derivátmi. Má tiež nízky obsah kalórií.

4. Červené ovocie a zelenina

Jablká, jahody, čerešne, červená paprika či repa obsahujú lykopén. Táto látka je výborným antioxidantom, zvyšuje tiež tvorbu kolagénu.

5. Ovocie bohaté na vitamín C

Vitamín C je nevyhnutný pre tvorbu kolagénu. Nájdete ho v pomarančoch, citrónoch, kiwi, grapefruite, mangu aj ananáse. Obsahujú tiež antioxidanty, ktoré znižujú tvorbu vrások.

6. Zelenina

Zelenina ako kapusta, baklažán, kel, čakanka a špenát podporujú tvorbu kolagénu. Ich konzumácia tiež podporuje celkové zdravie.

7. Potraviny bohaté na zlúčeniny síry

Potraviny ako zeler, zelené a čierne olivy, cesnak, uhorka, banány, cibuľa a tofu majú vysoký obsah síry. Tá stimuluje produkciu kolagénu.

8. Ostatné pokrmy na doplnenie kolagénu

Ďalšie potraviny, ktoré by ste mali zahrnúť do svojho jedálnička, sú sójové mlieko, syr, čaj, orechy a potraviny bohaté na lyzín, ako sú zemiaky, morské riasy a pivovarské kvasnice.

Všetky tieto produkty sú ľahko dostupné, ľahko ich teda zaradíte do jedálnička. Dodržujte vyváženú stravu, pite dostatok tekutín, veľa sa hýbte. Vyhýbajte sa popíjaniu alkoholu a fajčeniu. Účinky na pokožke si všimnete hneď, ako sa hladina kolagénu vo vašom tele zvýši.

Viac o téme: KolagenPletPokozkaStrata kolagenu
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu

Lifestyle

Článkov: 9