Pondelok15. júl 2024, meniny má Henrich, zajtra Drahomír, Drahomíra

Radi by ste sa vyhli fast foodom? Máme pre vás 9 rád, ako na to

(Zdroj: GettyImages)

Nezdravé jedlo je termín, ktorý sa bežne používa na opis ultraspracovaných potravín a nápojov. Tieto pokrmy tvoria veľkú časť jedálnička väčšiny ľudí. Dôvod je jednoduchý, chutia im. Ich prílišná konzumácia však ohrozuje zdravie. Ako s tým prestať?

Aj keď nie je nič zlé na tom, keď si z času na čas vychutnáte svoje obľúbené jedlá ako sú pečivo, zmrzlina či čipsy, nezdravý pokrm by nemal byť pravidelnou súčasťou vášho jedálnička. Ich časté jedenie totiž poškodzuje fyzické a duševné zdravie. Človeka ohrozujú obezita, stukovatenie pečene, vysoká hladina cukru v krvi, depresia, srdcové choroby a niektoré druhy rakoviny. Toto sú podľa portálu health.com spôsoby, ako sa vyhnúť konzumácii nezdravých jedál.

1. Varte viac doma

Varenie doma je jedným z najlepších spôsobov, ako obmedziť príjem nezdravých pokrmov. Ľudia si často vyberajú hotové jedlá rýchleho občerstvenia, keď sú na cestách a nemajú žiadnu inú možnosť.

Príprava jedál doma zníži ich závislosť na polotovaroch. Viaceré štúdie odhalili, že ľudia, ktorí si sami pripravujú jedlo, sa kvalitnejšie a zdravšie stravujú.

2. Jedzte viac bielkovín

Proteín je živina, ktorá najviac zasýti a má tiež silný vplyv na príjem a výber potravín. Štúdie ukazujú, že zvýšenie príjmu bielkovín je účinným spôsobom, ako obmedziť nezdravé maškrtenie a prejedanie sa.

3. Pravidelne zásobujte telo palivom

Zbaviť telo kalórií a obmedziť príjem nezdravého jedla sa môže zdať ako účinný spôsob na podporu chudnutia, ale v skutočnosti to môže mať opačný účinok. Niektoré výskumy totiž naznačujú, že vynechávanie jedál a zbavenie tela určitých potravín zvyšujú túžbu po jedle a maškrtení.  Dodržiavanie jedálneho plánu pomáha udržať si zdravý príjem kalórií a zároveň znižuje chuť na nezdravé jedlo.

4. Jedzte viac sýtych jedál

Väčšina nezdravých potravín má vysoký obsah kalórií, no zároveň nízky obsah sýtiacich živín, ako sú vláknina, bielkoviny a zdravé tuky. Práve tie sú obzvlášť dôležité pre pocit sýtosti. Namiesto toho, aby ste cestou do práce siahali po nezdravých jedlách, ako sú šiška či sladký kávový nápoj, nájdite si chvíľu na premýšľanie o tom, čo vaše telo naozaj v skutočnosti potrebuje.

5. Doprajte si dostatok spánku

Spánok je nevyhnutný pre celkové zdravie. Jeho nedostatok negatívne ovplyvňuje výber potravín a zvyšuje  túžbu po nezdravom jedle. National Sleep Foundation odporúča dospelým spať sedem až deväť hodín za noc. Okrem toho, že tým predídete únave a mrzutosti, neprepadnú vás ani chute na sladké.

6. Majte stres pod kontrolou

Stresové obdobie môže mať negatívny vplyv na fyzické a duševné zdravie, dokonca môže ovplyvniť aj výber potravín. Väčšinou však tých nesprávnych. Zaujímavé je, že pri akútnom alebo krátkodobom strese býva chuť do jedla potlačená. Štúdie však ukazujú, že keď je chronický, podporuje zvýšenú chuť do jedla a príjem nezdravých jedál. Meditácia, cvičenie, terapia a trávenie viac času vonku s ním dokonale zatočia.

7. Upracte si v špajzi

Ak je vaša kuchyňa zásobená nezdravým jedlom, treba ju radikálne upratať. Vyhoďte všetky ultraspracované produkty, vymeňte ich za výživnejšie alternatívy. Výskumy totiž ukazujú, že aj pohľad na lákavé jedlá môže stimulovať oblasť mozgu zvanú striatum, ktorá reguluje chuť do jedla. Aj keď nie je nič zlé na tom, že si občas vychutnáte sladkú pochúťku, ak chcete obmedziť príjem nezdravého pokrmu, radšej ich vôbec nekupujte. Namiesto toho naplňte kuchyňu výrobkami bohatými na živiny.

8. Nezačínajte s reštriktívnymi diétami

Držanie sa zbytočne obmedzujúcich diét nie je dobré pre celkové zdravie a môže negatívne ovplyvniť váš vzťah k jedlu. Často to totiž vedie k škodlivému cyklu chudnutia a opätovného priberania, bežne známemu ako jojo efekt. Namiesto skúšania najnovšej módnej diéty skúste prejsť na výživnejší, všestrannejší spôsob konzumácie potravín, ktorý je spojený s pozitívnymi zdravotnými výsledkami, ako je stravovanie zamerané na rastliny alebo stredomorskú stravu.

9. Pravidelne nakupujte potraviny

Dobre zásobená kuchyňa vám uľahčí prípravu väčšieho množstva jedál doma a vy tak zjete menej nezdravých pokrmov. Vytvorenie zoznamu potravín vám pomôže vyhnúť sa impulzívnym nákupom. Váš nákupný zoznam by mal obsahovať rôzne výživné potraviny, ako sú čerstvé a mrazené ovocie a zelenina, orechy, semená, konzervované a sušené fazule, hydinu, ryby alebo tofu.

Viac o téme: NakupovanieVarenie Fast foodZdrave stravovanieNezdrave potraviny
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu

Lifestyle

Článkov: 9