POTRAVINY, ktoré roztočia MOZGOVÉ kolieska za pár MINÚT: Po týchto jedlách vám to bude MYSLIEŤ!

Zdroj: gettyimages.com
08.12.2021

Vašej hlave sa nechce akosi pracovať? Potrebujete sa sústrediť? Nakŕmte mozog správnymi živinami! Jasnú myseľ nakopnú na plné obrátky určité potraviny. Dajte im prednosť.

Správne zvolená strava dokáže ovplyvniť všetky aspekty nášho života. To, čo jeme, neovplyvňuje len našu fyzickú kondíciu, ale aj myseľ. Keď sme v strese, mozog vysiela signál črevám, že niečo nie je v poriadku. Tie prestanú pracovať a problém je na svete. Nastúpi nafúknutie, problémy s vyprázdňovaním, ale aj nervozita, únava a neschopnosť sústrediť sa. Aj takto reaguje telo na stresové situácie, ako sa píše na brightside.me.

Čítajte tiež: Dôvody, prečo vás SVRBÍ ROZKROK: Za chúlostivým problémom sa SKRÝVA viac, než si myslíte!

Ak trpíte na výkyvy nálad, pociťujete nervozitu, mali by ste sa zamyslieť nad tým, ako sa stravujete. Možno vás prekvapí, ako zmena stravy ovplyvní vaše duševné zdravie! 

Potraviny, ktoré majú vplyv na fungovanie mozgu: 

1. Sója

Sója obsahuje aminokyseliny, ktoré sú kľúčové pre správny vývoj svalov a kostí. Pomáhajú tiež pri poruchách spánku a nespavosti a znižujú riziko vzniku vážnejších problémov, ako je Alzheimerova choroba. Najmä ženy ocenia jej blahodarne účinky. Mnohé z nich sa v počas menopauzy trápia s výkyvmi nálad, nesústredenosťou a únavou. Neexistuje lepší liek, ako ísť na to prirodzenou cestou. Menopauza postupne totiž zastavuje produkciu estrogénu a sója môže byť jedným z riešení, ako ho získať späť. Obsahuje izoflavóny, chemické látky na rastlinnej báze, ktoré sú akousi náhradou estrogénu, ktorý ženy v tomto štádiu potrebujú. Nájdeme ich aj v tofu, sójovom mlieku, miso polievke, sójovom jogurte a sójovej múke. Na druhej strane môže byť zodpovedná za skorý nástup puberty a menopauzy, preto to s ňou netreba extrémne preháňať.

2. Losos

O tejto rybe je známe, že ide o potravinu, bohatá na omega-3 mastné kyseliny. Konzumácia lososa podporuje zdravie mozgu a zlepšuje funkciu buniek. Ak ho budete jesť pravidelne, budete mať pod kontrolou svoju hmotnosť a aj váš hormonálny profil bude v poriadku. Losos tiež zvyšuje hladinu serotonínu, hormónu šťastia, takže sa budete cítiť spokojnejší a nebudete bojovať s pocitmi smútku a depresie. Najmä starší ľudia by si mali na ňom pochutnávať, keďže podporuje činnosť mozgu a bojuje s demenciou a zabúdaním.

3. Surový cesnak

Existuje mnoho výhod, ktoré konzumácia surového cesnaku ponúka, vrátane zlepšenia stavu pamäte najmä u starších ľudí. Netreba zabúdať, že je skvelým liekom pri tráviacich problémoch, alergiách, kvasinkových infekciách a skvele nakopne imunitu. Je typický silnou arómou a svojou štipľavosťou. Dá sa konzumovať len tak samostatne, alebo primiešaný do šalátov. Obsahuje alicín, zlúčeninu, ktorá sa nachádza len v jeho surovom stave. Je považovaný za prírodné antibiotikum, bojuje so starnutím, s rôznymi chorobami a zvyšuje tiež hladinu serotonínu. Konzumáciou cesnaku si nezlepšíte len fyzické, ale aj svoje psychické zdravie.

4. Horká čokoláda

Horká čokoláda je trochu iná ako tá bežná. Rozdiel spočíva v tom, že obsahuje vyšší obsah kakaa, ktoré predstavuje jej hlavnú zložku. Majte na pamäti, že čím tmavšia čokoláda, tým je lepšia a zdraviu prospešnejšia. Keď ju budete konzumovať, váš mozog dostane signál, aby uvoľnil endorfíny, teda chemikálie, ktoré zlepšujú náladu a pomáhajú zvládať stres. Kakao tiež podporuje prietok krvi do mozgu, čo znamená, že u starších ľudí zlepšuje ich mentálne funkcie.

5. Vlašské orechy

Mnohé orechy, ale aj ľanové, tekvicové a chia semienka, sú skvelé pre zdravie mozgu, no víťazom sú vlašské orechy. Ide o skvelý zdroj bielkovín a zdravých tukov, ktoré pomáhajú udržiavať vyváženú hladinu cukru v krvi. Vďaka nim sú aj tepny čistejšie. Omega-3 mastné kyseliny pozitívne vplývajú na náladu, znižujú úzkosť a depresiu.

6. Šalvia

Šalvia nie je konkrétne jedlo, považuje sa skôr za skvelú pochutinu, ktorú si môžete pridať do pokrmu. Obsahuje antioxidanty, ktoré zlepšujú stav pamäte a schopnosť uvažovať, či riešiť problémy. Nájdeme v nej aj flavonoidy, rastlinné zlúčeniny, ktoré zlepšujú zdravie mozgu a zabraňujú vážnym ochoreniam, ako je Alzheimerova choroba. Šalvia tiež pomáha predchádzať depresiám, úzkosti a zlepšuje trávenie.

7. Vitamín C

Niet pochýb o tom, že vitamín C pomáha nakopnúť imunitu, ale má vplyv aj na emócie. Ak sa neustále cítite psychicky unavení, je to pravdepodobne z toho dôvodu, že trpíte jeho nedostatkom. Pomaranče, kiwi, paprika, jahody a kel ho obsahujú dostatok na to, aby bol prospešný pre zdravie mozgu a zabránil mentálnemu útlmu. Tento vitamín tiež zlepšuje sústredenie, pozornosť, stav pamäte a znižuje riziko depresie, úzkosti a vážnejších chorôb.

8. Morské riasy

Táto správa poteší najmä milovníkov sushi. Morské riasy totiž blahodarne vplývajú na zdravie mozgu. Obsahujú veľké množstvo omega-3 mastných kyselín, ktoré sú veľkým prínosom pre myseľ. Horčík, ktorý je ich súčasťou, napomáha vyrovnať sa so stresom, jód je zase skvelý pomocník pre duševnú výkonnosť. Medzi ďalšie jedlé morské riasy patrí kelp, wakame, či nori.

Čomu sa treba vyhnúť?

Na správne fungovanie potrebuje telo vitamíny a minerály. Ak trpí ich nedostatkom, môže sa u človeka spustiť depresia a úzkosť. Ide najmä o vitamíny skupiny B, C a D a minerály ako horčík, zinok, železo, mangán a draslík. Spúšťačom môže byť aj kofeín. Ak ho dostáva telo priveľa, môžu sa objaviť pocity úzkosti a nepokoja. Depresiu môže spôsobiť aj nadmerná konzumácia rýchleho občerstvenia a rafinovaného cukru.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny mozog myseľ psychika

08.12.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia