Najväčšia CHYBA v kuchyni, ktorá vás PRIPRAVÍ nielen o CHUŤ: Takto sa naozaj používajú OLEJE!

16.10.2021

Niektoré sú vhodné na varenie či pečenie, iné skôr do kúpeľne na skrášľovanie tela. Mnohí majú stále zmätok, čo sa týka používania rastlinných olejov a tak použijú ten, ktorý je práve poruke. Chyba!

Repkový, slnečnicový, olivový či kokosový olej? Sú vhodné do zeleninových šalátov tie rafinované alebo skôr lisované za studena? Málokto sa v tom stopercentne vyzná a vie presne, ktoré olej na čo použiť. Je načase mať v tom konečne jasno!

Čítajte tiež: Čo mať na TANIERI, aby ste si ZNÍŽILI riziko predčasnej SMRTI? Po tomto siahnite!

V prvom rade je dôležitá tepelná stabilita, ako sa píše na rd.com. Ide o bod, pri ktorom sa olej začína prepaľovať. Zistíte to jednoducho podľa zvýšeného dymu a zápachu. Ak chcete napr. vyprážať rezne, siahnuť by ste mali po kokosovom oleji. Treba však rátať s tým, že niektoré rastlinné oleje síce neobsahujú cholesterol, ale nájdete v nich väčšie množstvo nasýtených mastných kyselín.

Ak pripravujete jedlo, ktoré si nevyžaduje vysoké teploty, no skôr nízke, dobre urobíte v prípade použitia nerafinovaného oleja, napr. panenského. Tieto druhy oleja majú nižší bod prepálenia. Ich použitím pri vysokých teplotách by sa znehodnotili a mohlo by vzniknúť množstvo toxických látok.

Slnečnicový na rýchle restovanie

Jeden z najbežnejšie používaných olejov v slovenských kuchyniach je slnečnicový olej. Popularitu si získal svojou neutrálnou chuťou, ktorou jedlo rozhodne nepokazíte. Má však dymový bod pri 180 stupňoch Celzia, čo nie je veľa. Na fritovanie teda nie je najideálnejší. Hodí sa na rýchle restovanie, pričom použijete len malé množstvo alebo k príprave pokrmov za studena. 

Kokosový a avokádový na vyprážanie

Obľúbené sú oleje z avokáda, mandlí či kokosový olej, keďže neobsahujú veľa tuku. Ako už bolo spomenuté, pozor na mastné kyseliny. Napríklad kokosový olej sa hodí hlavne na vašu kozmetickú poličku. Dokáže totiž krásne vyživiť a zjemniť pokožku na tele. Využijete ho taktiež pri vyprážaní, jeho bod varu dosahuje až 232 stupňov Celzia! Pri vysokej teplote je tak stabilnejší a ku chemickým reakciam v ňom dochádza pomalšie ako u iných olejov. Podobne je na tom avokádový olej, ktorý je vhodný v kozmetike i v kuchyni, keďže k páleniu u neho dochádza neskôr. Pri pečení sa vám bude hodiť.

Olivový na studenú kuchyňu

Olivový olej je zase vhodný do šalátov a tiež ako ingrediencia do rôznych studených omáčok. Na pečenie a vyprážanie sa neodporúča, keďže by sa jeho zložky vplyvom vysokej teploty mohli zmeniť na škodlivé. 

Dôležité je zistiť si pri jednotlivvých druhoch oleja bod prepálenia. Ak ho budete vedieť, môžete si byť istí, že olej nespálite pri určitej teplote, čím si zachová svoju chuť.

Fotogaléria


Tagy:
varenie zdravie rastlinné oleje

16.10.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia