5 NAJHORŠÍCH jedál na RAŇAJKY, ktoré SKRACUJÚ život: Tieto ODBORNÍCI odmietajú!

12.10.2021

Aké budete mať raňajky, taký bude váš deň. Ktoré jedlá počas prvých minút po zobudení neprospievajú dlhovekosti? Podľa odborníkov sa im treba vyhnúť.

Vaše jedlo má obrovský podieľ na tom, čo sa stane s vaším mozgom, kosťami a svalmi,“ hovorí Danine Frugeová, MD, riaditeľka centra pre dlhovekosť Pritikin. „Ak nemáte správne potraviny na tanieri, auto tankujete nevyžiadaným palivom a možno očakávať, že nebude dobre fungovať.“

Čítajte tiež: Za SUCHOM v ústach nemusí byť len NEDOSTATOK tekutín: CHOROBA ako prekvapivá príčina!

Slabá strava je podľa štúdie The Lancet z apríla 2019 zodpovedná za viac úmrtí na celom svete než akékoľvek iné zdravotné riziko, vrátane užívania tabaku. Vedúcimi rizikovými faktormi úmrtnosti je strava s vysokým obsahom sodíka, s nízkym obsahom celozrnných výrobkov a s nízkym obsahom ovocí, taktiež orechov a semien, nízkym obsahom zeleniny a omega-3 tukov.

Vyraďte určité potraviny z raňajkového stola. Mohli by sa totiž podpísať pod skrátenú dĺžku života, ako sa píše na livestrong.com.

1. Jogurty s vysokým obsahom cukru

Jogurt sa zvyčajne považuje za zdravú potravinu, no môže obsahovať veľa pridaného cukru, ktorý sa pridáva počas spracovania potravín, sladidlá, ako je stolový cukor, cukry zo sirupov a medu alebo cukry z koncentrovaných štiav, podľa USDA. Nezahŕňa prirodzene sa vyskytujúce cukry nachádzajúce sa v mlieku, ovocí alebo zelenine.

Podľa správy z februára 2014 v časopise Nutrition Issues in Gastroenterology výrobcovia vyrábajú veľa jogurtových príchutí, pričom sa inšpirovali dezertmi, ktoré môžu mať v jednej porcii viac ako 40 gramov cukru! Zlá správa. V priebehu 15 rokov účastníci, ktorí zjedli 17 až 21 percent alebo viac svojich denných kalórií z cukru, mali 38-percentnú pravdepodobnosť úmrtia na srdcové choroby než tí, ktorí mali menej ako 10 percent svojich kalórií pridaného cukru, podľa štúdie z apríla 2014 v časopise JAMA Internal Medicine.

Ak chcete zaradiť do svojich raňajok zdravý jogurt, rozhodnite sa pre nesladený grécky jogurt.

 „Len 3/4 šálky čistého gréckeho jogurtu má 18 gramov bielkovín a má nízky obsah cukru,“ hovorí Carin Kreutzerová, RDN, docentka klinického lekárstva. "Môžete k tomu pridať orechy a semená a máte ešte viac vlákniny a bielkovín.“

2. Granola s vysokým obsahom cukru

Podobne ako jogurt, granola môže na prvý pohľad vyzerať ako zdravá voľba - ale môže byť plná záludných prísad, ktoré pôsobia ako zvýrazňovače chuti.

"Veľa granoly môže mať nielen vysoký obsah cukru, ale môže mať aj vysoký obsah soli a tuku," prízvukuje doktorka Frugeová.

Konzumácia príliš veľkého množstva sodíka je podľa USDA spojená s vyšším rizikom vzniku vysokého krvného tlaku, ktorý je hlavnou príčinou mŕtvice a srdcových chorôb. Navyše, príliš veľa tuku môže viesť k mnohým problémom, ktoré ovplyvňujú dlhovekosť, vrátane srdcových chorôb, cukrovky typu 2, gastrointestinálnych problémov a ďalších.

Rozdiel je aj v tom, čo dáte do cereálií alebo granoly.

„Ak máte iba ovsené mlieko, budete neskôr hladní,“ upozorňuje doktorka Kreutzerová.

Klasické mlieko alebo to sójové poskytne viac bielkovín, ktoré vás zasýtia na celé dopoludnie (zabránia prejedaniu sa, čo môže viesť k priberaniu a s tým spojeným zdravotným rizikám).

3. Ultra spracované mrazené jedlá

V mrazenej časti supermarketu môžete nájsť množstvo rýchlych a ľahkých jedál, ako sú raňajkové burritá, vegánske vaječné sendviče a ďalšie.

"Už mnohí vedia, že je dobré sa vyhnúť všetkému, čo je spracované, pretože neobsahuje živiny, ktoré potrebujeme," hovorí doktorka Frugeová. „Potraviny, ktoré majú vysoký obsah cukru, soli a vysoký obsah tuku - bez ohľadu na to, či ide o raňajky alebo niečo iné - nie sú dobré pre dlhovekosť.“

Navyše, spracované potraviny sú hlavným prispievateľom sodíka do stravy, pretože soľ sa podľa Academy of Nutrition and Dietetics často používa na konzervovanie potravín a predĺženie trvanlivosti.

"Kalórie v jedle sa môžu zdať v poriadku, ale ak je soli veľmi veľa, môže to prispieť k zvýšeniu krvného tlaku a ďalším problémom, ktoré môžu mať vplyv na dlhovekosť," hovorí Dr. Frugeová.

4. Tyčinky

Môžu byť rýchlou a jednoduchou voľbou, keď ste na cestách, ale po zvyšok dňa neprospejú. Jeden hlavný dôvod: treba rátať s vysokým obsahom kalórií!

„Niektoré tyčinky môžu mať vysoký obsah tuku,“ hovorí doktorka Frugeová. "Psychologicky sa nezdá, že by ste veľa zjedli, no skutočnosť je iná."

Ak sa prejedáte, môže to viesť k priberaniu, čo ovplyvní dlhovekosť.

"Vieme, že čokoľvek, čo spôsobuje priberanie, čo sa týka hmotnosti i tuku spôsobuje metabolický syndróm, ktorý súvisí s krvným tlakom, cholesterolom, cukrovkou, srdcovými chorobami, demenciou a ďalšími," upozorňuje doktorka Frugeová.

5. Pečivo

Palacinky, vafle a šišky sú často najhoršou voľbou pre dlhovekosť.

"Môžu obsahovať nielen veľa spracovaných prísad, ktoré vám zvýšia hladinu cukru v krvi a inzulín, ale môžu vás tiež unaviť neskôr počas dňa a prinútiť k túžbe po jedle, ktoré vám neprospieva," zdôrazňuje doktorka Frugeová.

Samozrejme, môžete si vyrobiť vlastné verzie týchto potravín zdravším spôsobom.

„Obvykle sa tieto druhy potravín spracúvajú, pokiaľ ich nerobíte doma,“ hovorí doktorka Frugeová. „Existuje spôsob, ako urobiť zdravú domácu palacinku alebo vaflu. Ak ju urobíte s celozrnnou múkou a nepridáte cukor, potom môže ísť o zdravé raňajky."

Fotogaléria


Tagy:
zdravie raňajky prevencia dlhovekosť

12.10.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia