Veľký MÝTUS o priberaní, ktorý zmení váš názor: PRAVDA, čo je v skutočnosti na VINE!

24.09.2021

Dlhé roky sa hovorilo, že hlavnou príčinou obezity je prejedanie. Vedci však teraz zdvíhajú varovný prst a tvrdia, že za zväčšujúcim sa bruškom sa skrýva niečo iné.

V skutočnosti konzumácia nesprávnych druhov potravín, no nie vo veľkom množstve, je problémom hlavne v západných krajinách na svete. Tím amerických vedcov volá po úplnom prehodnotení správ o verejnom zdraví o obezite, pričom sa treba zamerať na potraviny s vysokým obsahom spracovaného cukru, ako sa uvádza na sciencedaily.com.

Čítajte tiež: SIGNÁL, že telo BOJUJE s vysokou hladinou cukru v krvi: PRVÝ znak choroby môže byť na KOŽI

Ako to je s priberaním? 

Hovorí sa, že občerstvenie, ako sú sladkosti, sladené nápoje a sladké cereálie, spôsobuje hormonálnu nerovnováhu, ktorá spôsobuje nárast hladu a priberanie. Doktor David Ludwig, endokrinológ z detskej nemocnice v Bostone povedal, že je načase zrušiť „storočnú“ myšlienku, že obezita je spôsobená „spotrebou väčšieho množstva energie, než akú vydáme“.

Približne štyria z desiatich dospelých Američanov a traja z desiatich dospelých Britov sú obézni, čo ich vystavuje vyššiemu riziku srdcových chorôb, mŕtvice, cukrovky druhého typu a rakoviny. Správa prichádza v čase, keď si Spojené kráľovstvo vybrala Svetová zdravotnícka organizácia, aby spolupracovalo s krajinami v celej Európe na znížení národného príjmu cukru.

Napriek desiatkam rokov, počas ktorých vyšli správy o verejnom zdraví o tom, aby ľudia menej jedli a viac cvičili, sa miera obezity a chorôb spojených s obezitou neustále zvyšuje.

Vedci vo svojom prehľade publikovanom v časopise The American Journal of Clinical Nutrition naznačujú, že „model uhľohydrátového inzulínu“ lepšie vysvetľuje obezitu a priberanie a môže pomôcť s efektívnymi a dlhodobými riešeniami. O modeli sa prvýkrát uvažovalo na začiatku 20. storočia.

Na to, aby bolo možné riešiť prudký nárast obezity v západných krajinách, je potrebné lepšie porozumieť nielen tomu, koľko jedla človek skonzumuje, ale aj tomu, aký druh jedla.

"Vďaka tvrdeniu, že všetky kalórie sú telu podobné, model energetickej rovnováhy tento kritický kúsok hádanky postráda," uviedli vedci.

Priberanie s hladom

Konzumácia vysoko spracovaných uhľohydrátov zvyšuje sekréciu inzulínu v tele a potláča sekréciu glukagónu. Tukovým bunkám to „hovorí“, aby uložili viac kalórií, a tak zostane menej kalórií na palivo svalov a tkanív. Mozog si potom myslí, že telo nedostáva dostatok energie, čo vedie k pocitom hladu. Mohlo by to tiež spomaliť telesný metabolizmus - chemický proces premeny jedla na energiu, čo znamená, že človek zostane hladný napriek tomu, že priberá na tuku.

Obsah taniera je dôležitý

Vedci taktiež dodali, že použitie modelu sacharid-inzulín vo verejných správach by malo „radikálne dôsledky na manažment hmotnosti a liečbu obezity“. Dlhé roky sa ľuďom hovorí, aby menej jedli, čo v dlhodobom horizonte nefunguje. Treba sa zamerať skôr na to, čo je na tanieri.

Doktor Ludwig, ktorý je tiež profesorom výživy na Harvardskej lekárskej fakulte, dodal na záver: „Zníženie spotreby rýchlo stráviteľných uhľohydrátov, ktoré zaplavili diéty s nízkym obsahom tukov, znižuje základnú potrebu ukladania telesného tuku. Výsledkom je, že ľudia môžu schudnúť s menším hladom a bojom."

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie obezita prevencia prejedanie

24.09.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia