10 ZDRAVÝCH potravín, ktoré sú PLYTVANÍM peňazí: K životu ich NEPOTREBUJETE!

02.02.2021

Je veľa potravín, ktoré sú označované za "zdravé", no môžu byť presným opakom. Príčinou mylnej predstavy môžu byť reklamné kampane a marketing, alebo len nevedomosť. Ktoré z nich majú od dokonalosti ďaleko?

Na trhu je mnoho potravín, o ktorých sa hovorí, že ich konzumácia zlepší zdravotný stav. Nie je však toto tvrdenie príliš preceňované? Nie vždy je to pravda. Napríklad obmedzenie kalórií a dodržiavanie bezlepkovej diéty môžu vášmu zdraviu spôsobiť viac škody ako úžitku, ako sa píše na brightside.me. Existujú niektoré potraviny, ktoré síce môžu mnohí zaradiť medzi tie zdravé, no v skutočnosti nie sú až také dobré, ako sa zdá. 

Čítajte tiež: ZABIJAK vírusov? Bežná BYLINKA v kuchyni by mohla byť ZBRAŇOU v boji proti PANDÉMII

1. Citrónová voda

Kvôli svojej kyslosti môže citrón zhoršovať reflux. Ide o poruchu hornej časti tráviacej trubice, keď sa obsah žalúdka a dvanástnika zmieša so žalúdočnou kyselinou a vracia sa späť do pažeráka. Toto ochorenie sa prejavuje pálením pažeráka aj žalúdka, častým grganím, alebo aj dráždivým kašľom. Citrónová voda môže tiež poškodiť zubnú sklovinu. Zubní lekári preto odporúčajú pri jej pití používať slamku, aby sa čo najmenej dotýkala zubov. Po jej dopití by ste si mali prepláchnuť ústa.

2. Čaj

Väčšina z nás vie, že čierna káva zafarbuje zuby nažlto, no tento nepríjemný efekt má aj pitie čaju. Obsahuje totiž viac trieslovín ako káva, takže môže spôsobiť dlhotrvajúce zafarbenie. Ak po šálke čaju vypijete pohár vody, zmiernite tvorbu škvŕn aj zafarbenia.

3. Sušené ovocie

Mnoho ľudí dáva prednosť sušenému ovociu pred sladkosťami. Hoci je v malom množstve zdraviu prospešné, pre zuby môže byť nebezpečné. Mnohé spoločnosti, ktoré sa zoberajú predajom sušeného ovocia,  používajú pri ich výrobe umelé potravinárske farbivá, aby zvýšili ich príťažlivosť. Práve tie môžu zuby zafarbiť. Sušené ovocie môže tiež znížiť prirodzené vylučovanie slín v ústach. Tie pomáhajú v boji proti baktériám, ak sa premnožia, spôsobujú problémy v ústnej dutine.

4. Agávový sirup

Mnoho ľudí, ktorí žijú zdravo, sa vyhýbajú cukru a namiesto toho používajú prírodné sladidlá. Ale napríklad sirup z agáve je vysoko spracovaný a má vysoký obsah fruktózy. Tá môže mať negatívny dopad na pečeň, pretože z fruktózy sa stáva tuk, ktorý sa môže začať usádzať.

5. Nízkokalorické jedlá

Viac ako 80 percent ľudí opäť priberie, keď prestane s diétou. Vedci sa domnievajú, že za to môžu nízkokalorické jedlá. Ak pravidelne prijímate menej kalórií, ako vaše telo potrebuje, váš metabolizmus sa spomaľuje. Tieto diéty majú zvyčajne nízky obsah bielkovín, ovplyvňujú aj svalové tkanivo. Namiesto obmedzenia kalórií odporúčajú odborníci jesť dostatok bielkovín a do tréningovej rutiny pridať aj cvičenie. Doprajte si všetko, ale v menšom množstve. 

6. Proteínový prášok

Aj keď je pravda, že bielkoviny sú pre vaše svaly a silu nevyhnutné, tlak na pridanie väčšieho množstva bielkovín do vašich jedál je založený na marketingu. Ak sa zdravo stravujete, prijímate z jedál dostatok bielkovín. Bielkoviny vo forme doplnkov stravy teda nepotrebujete. Ak trpíte neznášanlivosťou laktózy, môže to spôsobiť zažívacie ťažkosti.

7. Zelená šťava

Šťava zo zelenej zeleniny a ovocia je populárna už veľmi dlho, ale neponúka toľko zdravotných výhod ako samotné ovocie a iná zelenina. Šťavy obsahujú veľmi málo vlákniny, ktorá je nevyhnutná pre správne trávenie a udržanie zdravej hmotnosti.

8. Potraviny s nízkym obsahom sacharidov

Odborníci na výživu vyzývajú ľudí, aby sa vyhýbali nízkosacharidovým diétam. Obmedzenie sacharidov v jedálničku vám môže pomôcť rýchlo schudnúť, ale dlhodobý nedostatok môže viesť k srdcovo-cievnym ochoreniam.

9. Kokosový olej

Aj keď má kokosový olej mnoho jedinečných vlastností, je lepšie ho považovať za príležitostnú pochúťku. Má tendenciu zvyšovať hladinu cholesterolu a pravdepodobne zvyšuje riziko srdcových chorôb.

10. Bezlepkové výrobky

Bezlepková strava je nevyhnutná pre ľudí, ktorí trpia celiakiou, ale dobrovoľný prechod na ňu môže poškodiť vaše zdravie. Mnoho bezlepkových jedál má vysoký obsah kalórií a cukru. Existuje veľa zdravých potravín s lepkom, ktoré vášmu telu dodajú základné živiny.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie stravovanie

02.02.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia