Strava, ktorá vás RÝCHLO zotaví z KORONAVÍRUSU: Toto jedlo zabráni zápalu PĽÚC

08.12.2020

Hoci o zdravej strave, ako o ceste za rýchlejším zotavením nielen z koronavírusu ale i z ostatných vírusových ochorení, vedia už mnohí, téme sa venovalo pomenej vedcov. Až doteraz! Vedci prichádzajú s konktrétnym odporúčaním, čo sa týka stravy a posilnenej imunity voči chorobám.

Podľa jednej štúdie antioxidanty, minerály a probiotiká zvyšujú imunitu. Vedci z Nutritional Insight v Surrey vo Veľkej Británii skúmali úlohu imunonutrície, teda výživy, ktorá posilňuje imunitu osôb starších ako 65 rokov. Ako potvrdili odborníci na thehindubusinessline.com, takáto prevencia by mohla pomôcť „telu zvládnuť potenciálne smrteľné vírusy, ako je koronavírus“. 

Čítajte tiež: MÝTUS o chudnutí, o ktorom nikto nevedel: Prekvapivé zistenie o ČASE, kedy jesť!

Vitamíny a minerály na posilnenú imunitu

Štúdia mala názov „Covid-19: Existuje úloha imunonutrície, najmä vo veku nad 65 rokov?“ a autori v nej uviedli, že určité zložky stravy, vrátane ovocia, vitamínu C, antioxidantov, vitamínov, minerálov a probiotík, označujúce sa ako imunonutrienty, by mohli pomôcť zvýšiť imunitu a mať možnú úlohu pri odolávaní respiračným vírusom a chorobám. Dvojica vedkýň Emma Derbyshireová a Joanne Delangeová z tímu Nutritional Insight v Surrey zverejnila tieto poznatky vo vydaní časopisu BMJ Nutrition, Prevention, and Health.

Odborníčky upozorňujú, že s vekom imunitná funkcia klesá. Tento proces sa nazýva „imunosenescencia“. Týka sa to vrodeného i získaného imunitného systému. Medzi dôvody tohto poklesu patrí okrem iného zápal spojený so starnutím, menopauzou, andropauzou a redukciou T buniek.

Niektoré z hlavných zistení štúdie naznačili, že vitamíny a minerály, vrátane vitamínov C, A, D, B, C, E, B12 a zinku, by sa mali brať každý deň na posilnenie imunity. Je dôležité zdôrazniť hlavne vitamín C, ktorý pomáha pri vývoji epitelových bariérových funkcií dýchacieho systému, ktoré zabraňujú invázii patogénov. Taktiež môže pomôcť predchádzať zápalu pľúc. Vitamín D je zase silný imunoregulátor a hrá ochrannú úlohu pri infekciách dýchacích ciest, pričom odborníčky dodali, že zinok sa považuje za „strážcu“ imunitných funkcií.“

Čo a v akom množstve?

 „Verejnosť a starnúca populácia by mala byť povzbudzovaná k tomu, aby sa riadila pokynmi Public Health England a pokračovala v užívaní doplnkov obsahujúcich 10 μg vitamínu D každý deň,“ uviedli vedci, pričom dodali i presné odporúčania, akými potravinami a ich množstvom si posilniť imunitu. 

Vedci odporúčajú:

  • potraviny bohaté na vitamín C: brokolica (60 mg / 100 g), čierne ríbezle (130 mg / 100 g), obohatené raňajkové cereálie (do 134 mg / 100 g) a pomaranče (37–52 mg / 100 g)
  • potraviny, bohaté na prírodný zinok: konzervovaný krab (5,7 mg / 100 g), konzervované krevety (3,7 mg / 100 g), konzervované fazule adzuki (≈2,3 mg / 100 g) a varené vajcia (1,3 mg / 100 g)

Odporúčania sú pre suplementáciu vitamínu D s hornou hranicou 50 µg / deň a hornou hranicou denného zinku pri 25 mg / deň.

Samozrejme, netreba sa úplne spolievať na stravu. V prvom rade je dôležité riadiť sa pokynmi svojho lekára. Čo sa týka koronavírusu, ide o nevyspytateľnú chorobu, ktorá u každého trochu iné príznaky. 


Tagy:
jedlo stravovanie strava imunita koronavírus

08.12.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia