Ani zadarmo: 22 POTRAVÍN, ktoré by odborníci na výživu NIKDY nezjedli!

27.10.2020

Chcete vedieť, čomu sa výživoví odborníci vyhýbajú? V tomto zozname nájdete potraviny, prísady či dochucovadlá, ktoré by si nikdy nepoložili na svoj tanier a nedali do úst.

Absolvovali školenie, vzdelávali sa a teraz radia ľuďom v oblasti zdravého stravovania. Snažia sa ísť príkladom, preto sami nekonzumujú to, čo nepovažujú za kvalitné a pre ľudský organizmus prínosné. To sú všetko dobré dôvody, aby sme ich počúvali a naučili sa niečo z tajomstiev ľudí, ktorí svoj život zasvätili zdravej výžive, odporúča portál thehealthy.com.

Čítajte tiež: SPÁNOK ako nepriateľ: Varovné signály, kedy sa zo zdravého návyku stáva nebezpečný ŠKODCA!

Umelé sladidlá

Neexistujú dostatočné dôkazy, že by väčšina umelých sladidiel bola pre spotrebiteľov bezpečná. Podľa výživových poradcov je lepšie dopriať si v malom množstve radšej klasický cukor.

„Navyše, podľa množstva výskumov môže konzumácia diétnych nápojov s umelými sladidlami viesť dokonca k zvýšeniu hmotnosti, čo zvyšuje riziko chronických ochorení, ako je cukrovka a choroby srdca,“ hovorí odborníčka na výživu Chelsey Amerová. 

Pukance z mikrovlnky

V arómach popcornu určeného do mikrovlnky sa používa príliš veľa umelých chemikálií. Chelsey radí vyrobiť si vlastné pukance z jadierok kukurice, ktoré stačí vložiť do hnedého papierového vrecka, pridať olivový olej a soľ.

Spracované lahôdkové mäso

„Spracované lahôdkové mäso môže obsahovať širokú škálu prísad od dusičnanov po karagénan, ktoré môžu zvyšovať zápaly v tele a sú vedecky spojené so zvýšeným rizikom rakoviny hrubého čreva,“ hovorí ďalšia výživová poradkyňa Megan Faletraová.

Margarín 

Väčšina klasických margarínov sa spolieha predovšetkým na vysoko spracované oleje (najmä sójový a palmový olej). Výber rastlinnej náhrady za klasický margarín je pre zdravie oveľa lepšou voľbou, lebo obsahuje vysoké hladiny omega-3 mastných kyselín prospievajúcich srdcu.

Mrazené jedlá

Väčšina predbalených mrazených jedál je nadmerne spracovaná, vyrobená z rafinovanej múky, s vysokým obsahom sodíka, plná prísad a konzervačných látok.

Ovocné džúsy

Aj keď na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že tieto ovocné šťavy obsahujú všetky potrebné vitamíny a minerály, odborník na výživu Andy De Santis upozorňuje, že v skutočnosti neposkytujú plnohodnotné výživové výhody konzumácie čerstvého ovocia a zeleniny a sú kalorické. 

„Pre porovnanie, zjedenie jablka, pomaranča a banánu by mi trvalo 10 minút. Vypiť ich v džúse trvá možno 10 sekúnd. To je príliš veľa kalórií za menej ako minútu,“ hovorí.

Klobásy, salámy, párky v rožku a iné údeniny

Nielenže párky v rožku majú vysoký obsah tuku a relatívne nízky obsah bielkovín, ale sú väčšinou aj plné sodíka, ktorý nikto z nás pre zdravie nepotrebuje. 

„Čerešnička na torte? Existuje čoraz viac dôkazov, ktoré spájajú konzumáciu údenín so zvýšeným rizikom rakoviny v zažívacom trakte,“ konštatuje De Santis.

Konzumáciou údenín prijímame nadmerné množstvo soli.

Syr

„Syr má obvykle vysoký obsah kalórií, nasýtených tukov a sodíka," upozorňuje výživový špecialista.

Problematické sú najmä tavené syry. Ako náhradu odporúča nízkotučné mlieko, sójovú alebo mandľovú alternatívu či jogurt. Vápnik obsahujú aj orechy, semienka, strukoviny a listová zelenina.

Mäso v konzerve

Konzervačné látky, sodík a neistota pôvodu mäsa sú tri veci, ktoré by vás mali pred konzumáciou odradiť. Vyberajte si mäso, ktorého pôvod poznáte a nie také, ktoré je plné konzervantov a chemikálií, radia zhodne odborníci.

Instantné rezance

Milujú ich najmä študenti, pre ktorých sa stali priam synonymom lacného, pohodlného a chutného zasýtenia. Ak si vážite svoje zdravie, mali by ste instantné rezance z jedálnička čo najskôr vyradiť. Sú plné soli a ochucovadiel a ich nutričná hodnota je nulová. 

Ochutené jogurty

Ak nechcete prijímať zbytočné kalórie, ochutené jogurty nejedzte. I keď reklama tvrdí, že sú plné ovocia, realita je taká, sú plné akurát tak cukru. Takmer 50 percent kalórií môže pochádzať z pridaného cukru. Oveľa lepšou voľbou je biely jogurt s kúskom čerstvého ovocia, orieškov alebo medu či domáceho džemu.

Hamburgery 

Jeden hamburger môže obsahovať mäso z mnohých kráv, ktoré sú rôzne kŕmené. Môžu obsahovať rôzne hormóny. Ďalšími nie práve zdravými súčasťami hamburgerov sú žemľa z bielej múky s vysokým obsahom škrobu a spracovaný syr. Dopriať si ho raz za čas neuškodí, no hamburger by určite nemal byť bežnou súčasťou jedálnička. 

Malinovky

Všetky malinovky sú plné cukru a predstavujú kalorickú bombu. Majú na svedomí výkyvy nálad aj bolesti hlavy. Nadmerný príjem malinoviek je často spojený so sedavým životným štýlom a výsledkom je obezita.

Výrobky so zníženým obsahom tuku

Nenechajte sa oklamať módnymi „diétnymi“ jedlami, upozorňuje odborníčka na výživu Rima Kleinerová. Podľa nej označenie “bez tuku“ je iba inteligentným marketingovým ťahom veľkých potravinárskych spoločností. 

„Aj po rokoch výskumu je jasné, že naše telá potrebujú zdravé tuky. Napriek tomu stále mám klientov, ktorí považujú potraviny bez tuku za vrchol zdravého stravovania,“ hovorí Kleinerová. „Ale vo veľa z týchto výrobkov, ktoré by mali prirodzene obsahovať tuk, je tuk nahrádzaný cukrom, čo znamená, že síce si doprajete menej tuku, ale o to viac cukru,“ vysvetľuje.

Ryžové chlebíky

Kedysi sa predpokladalo, že sú diétnym hrdinom, no nie je to tak. 

Ryžové chlebíky sa vyrábajú zo špecifického uhľohydrátu, ktorý zvyšuje hladinu cukru v krvi,“ upozorňuje odborníčka na výživu.

Ak sa snažíte schudnúť alebo jednoducho sa len zdravo stravovať, radšej ich z jedálnička vyraďte.

Konzervované ovocie

„Ovocie je prirodzene dostatočne sladké samo o sebe,“ vysvetľuje ďalšia výživová odborníčka Amy Gorinová a vystríha pred sladkou bombou v podobe konzervovaného ovocia.

Pripomína, že množstvo cukru v ovocí a sladká šťava, v ktorej je konzervované, by mohlo zahanbiť väčšinu dezertov.

 „Ak nakupujete konzervované ovocie, hľadajte také, ktoré neobsahuje pridaný cukor,“ radí.

Cereálie

Patria k obľúbeným raňajkám detí. Sú pripravené raz-dva a chutia im. Stačí vysypať ich do misky a zaliať mliekom.

„Čo sa však týka obsahu vitamínov a minerálov, ktoré telo naštartujú do dňa, tie v cereáliách nenájdete,“ hovorí výživová poradkyňa Gisela Bouvierová. „Cereálie sú však veľmi bohaté na sacharidy a ponúkajú veľmi málo bielkovín a tukov zdravých pre srdce, ak vôbec nejaké. Väčšina má tiež veľa pridaných cukrov a nedostatok vlákniny,“ vysvetľuje.

Omnoho lepšou voľbou sú ovsené vločky, ktoré dochutíte podľa seba.

Občerstvenie s príchuťou syra

Odborníci tvrdia, že snacky s príchuťou syra sú plné chemikálií. Ak si už chcete nejaké nie práve najzdravšie mlsanie dopriať, radšej stavte na klasiku so soľou. Vyhnete sa náloži umelých chutí a farieb. Stačí si pozrieť zloženie slaných zemiakových lupienkov a zemiakových lupienkov so syrovou príchuťou. V druhom prípade je zoznam omnoho dlhší. 

Potravinárske farbivá

Tieto záhadné zložky síce nesúvisia s prírastkom hmotnosti, ale odborníčka na výživu Julie Pechová varuje, že často sú ťažko stráviteľné. Môžu mať na svedomí aj zmenu nálad. Mnoho ľudí je alergických na potravinové farbivá, preto je lepšie vyhýbať sa im.

Dezerty bez cukru

Ak si už chcete dopriať sladkú chuť, siahnite radšej po poctivom zákusku, ako po jeho náhrade bez cukru. Pre organizmus je určite lepšie malé množstvo cukru alebo medu, než nejaké umelé dochucovadlá. Cukrík bez cukru je úplná hlúposť, tvrdia výživoví poradcovia. Náhrada nedokáže uspokojiť chuť na sladké. 

„Jesť cukor alebo tuk s mierou môže byť súčasťou zdravej a vyváženej stravy. Vždy je to lepšie ako spracované potraviny,“ zdôrazňuje Pechová. 

Energetické drinky

Odborník na výživu a dietetik Keith Ayoob pripomína, že tieto populárne nápoje obsahujú iba veľa kofeínu a stimulantov.

 „To nie je energia - je to rýchlosť. Ak chcete skutočnú energiu, potrebujete spánok, ktorý sa nedá nijako nahradiť,“ pripomína.

Energetické nápoje nie sú dobré ani pre srdce a mali by sme si ich dopriať iba v nevyhnutných prípadoch. 

Kupované jahody

Neorganické jahody z obchodov sa dostali na vrchol tohtoročného rebríčka najviac pesticídmi nabitých produktov. Jahody vo väčších veľkostiach, ktoré nájdete v obchodoch, nie sú ničím blízke tomu, čo vytvorila príroda. I keď ich akokoľvek milujete, počkajte si na ich sezónu.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny stravovanie výživa

27.10.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia