Letné HRIECHY, ktoré sa vám môžu vypomstiť: Tieto JEDLÁ nepatria v teplom počasí na tanier

15.07.2020

Ugrilované mäso, mrazený sorbet, ľadový miešaný drink alebo ovocie, ktoré osvieži, sú jasnou voľbou v letnom počasí. Zatiaľ čo vy im dávate jednoznačne zelenú, vaše telo z toho moc nadšené nie je. Ktorým jedlám dať STOPku, keď ortuť na teplomeri atakuje 30 stupňov Celzia a viac?

Spálené mäso a ryby

Jeden z najväčších zabijakov nielen v letnom počasí. Živočíšne bielkoviny, tepelne upravené pri vysokých teplotách (priamo na otvorenom ohni na plynovom alebo drevenom uhlí, ale aj na panvici) vyvíjajú chemické látky, ktoré môžu zvýšiť riziko určitých druhov rakoviny pri ich požití. Zatiaľ čo druh bielkovín a jeho doba varenia určujú stupeň nebezpečenstva, všetky znaky naznačujú, že čím viac týchto látok končí vo vašom jedle, tým horšie je to pre vaše zdravie. A čím častejšie jete toto jedlo, tým väčšie je riziko, ako sa píše na cosmopolitan.com.

Čítajte tiež: SIGNÁLY, ktoré vysiela CHORÉ telo: Nepodceňujte tieto zmeny na NECHTOCH!

„Určite nepotrebujete mäso ani to živočíšne každý deň čo sa týka výživového hľadiska,“ hovorí registrovaná dietetička Monica Auslanderová a dodáva, že svoje denné potreby bielkovín možno uspokojiť aj rastlinnými bielkovinami. 

Namiesto toho jedzte: Grilovanú zeleninu. Nezmení sa na toxíny bez ohľadu na to, ako ich tepelne upravíte. Neviete si predstaviť leto bez hamburgerov na grile? Zabráňte vzplanutiu ohňa, ktorý môže spôsobiť odkvapkávaný tuk. Dajte prednosť radšej menším a tenším kúskom mäsa, aby ste skrátili dobu varenia. Taktiež mäso pred spracovaním dajte na nejaký čas do marinády. Je totiž dokázané, že marinovanie znižuje chemickú tvorbu, ako dodáva Americký inštitút pre výskum rakoviny. Mali by ste tiež udržiavať svoj gril pod 300 stupňov Celzia a často striedať jedlo. Okamžite ho zložte z grilu akonáhle dosiahne správnu teplotu: 145 stupňov Celzia je to u rýb a steakov, 160 stupňov Celzia u hamburgerov a bravčového mäsa a 165 stupňov Celzia pre hydinu.

Hot dog

Spracované mäso, ako napríklad párky v rožku, môžu byť pre vaše zdravie horšie ako obyčajné grilované mäso. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) priznala vzťah medzi rakovinou hrubého čreva a konečníka a jedením čohokoľvek, čo sa podobá na klobásu.

Toto varovanie sa okrem párkov v rožku vzťahuje aj na všetky živočíšne produkty, ktoré boli solené alebo údené - aj na delikatesy, ako je napríklad saláma či šunka. Upozornenia sa vzťahujú aj na mäsové výrobky neobsahujúce dusičnany, ktoré sa konzervujú alternatívnymi prísadami. Stále vás láka hot dog? Svetová zdravotnícka organizácia dokonca klasifikuje spracované mäso do rovnakej kategórie ako je azbest a tabak. 

Namiesto toho jedzte: Nespracované kuracie prsia alebo rybie filé - čerstvé. Nespracované bielkoviny majú tendenciu byť najbezpečnejším riešením.

Sorbet

Ochladí vás nachvíľu, ale to je všetko. Väčšina z nich je vyrobená z kukuričného sirupu s vysokým obsahom fruktózy, jednoduchých cukrov, ktoré dočasne zvýšia vašu energiu, ale v konečnom dôsledku vyvolajú väčšiu chuť do jedla. Aby toho nebolo málo, sirupy sú plné ingrediencií, ktoré nie sú prírodné vrátane modrého farbiva. Stále narastá počet dôkazov, ktoré spájajú potravinárske farbivá s rakovinou, poškodením DNA a autoimunitnými ochoreniami. Smutný je na tom fakt, že od sorbetu očakávame, že bude menším zlom na rozdiel od klasickej zmrzliny. Nemusí to tak byť. 

Namiesto toho jedzte: Skutočnú ovocnú zmrzlinu (skontrolujte si prísady). Alebo si vyrobte vlastnú. Budete potrebovať ovocie, mixér a mrazničku. Stačí pomixovať ovocie na pyré, dať do mrazničky a každú hodinu ho premiešať. Nechajte ho v mrazničke 3 hodiny a máte ovocný sorbet bez pridaného cukru. 

Ľadová margarita a piňa colada

Mrazené koktejly sú veľmi zlé. Ide v podstate o alkohol zmiešaný s rôznymi sirupmi a ovocnými šťavami, ktoré obsahujú pridané cukry a tým pádom veľa kalórií. Odborníčka varuje, že alkohol všeobecne zvyšuje chuť do jedla, spomaľuje metabolizmus, inhibuje vstrebávanie živín a vedie k zlým stravovacím rozhodnutiam. 

Namiesto toho pite: Číry lieh (vodka alebo gin) so sódou a vytlačeným citrónom. Takýto koktejl neobsahuje cukor ani veľa kalórií. Po vypití akéhokoľvek citrusom napusteného koktejlu vypite pohár vody, aby ste zabránili poškodeniu zubných sklovín kyselinami prítomnými v citróne. 

Melón so semenami

Hoci nie sú toxické, prehltnutie semien z melónu môže byť podľa Auslanderovej prekážkou v črevách, čo môže viesť k nepríjemným pocitom, nadúvaniu alebo k horším stavom. 

Namiesto toho jedzte: Melón bez semien. Alebo, keďže sú semená úžasným zdrojom zdravých tukov, železa a ďalších základných živín, môžete ich spracovať, napr. pomlieť a tak si ich dopriať. V takejto podobe nebudú pre vaše telo prekážkou.

Ovocie z obchodov

Čím viac konvenčne pestovaných plodín jete, tým viac ste vystavení pesticídom. Objavujúce sa dôkazy naznačujú potenciálne súvislosti medzi pesticídmi a prírastkom hmotnosti, hormonálnym narušením a vývojovými problémami u detí narodených ženám s vysokou úrovňou expozície.

Namiesto toho jedzte: Organické ovocie. „Nestrácajte peniaze na organických banánoch alebo pomarančoch. Do šupiek pesticídy nepreniknú,“ hovorí Auslanderová. Avšak „každé ovocie s veľkým povrchom bez šupky je nebezpečnou zónou“. Oplachovanie by malo byť pravidlom pre všetky plodiny alebo si môžete priplatiť za ekologické jahody, jablká, nektarinky, broskyne, hrozno, čerešne a paradajky. 

Fotogaléria


Tagy:
potraviny leto zdravie prevencia

15.07.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia