Keď telo prehovorí nenápadne: Varovné SIGNÁLY, že jete priveľa SACHARIDOV!

11.07.2020

Aby telo správne fungovalo, potrebuje prijať určité množstvo sacharidov, ktoré sú hlavným zdrojom energie. Ak ich jeme príliš veľa, stávame sa na nich metabolicky závislí, čo môže spustiť množstvo ochorení. Ako zistíme, že ich je už priveľa?

Väčšina sacharidov putuje do buniek v tele, použije sa na vytvorenie energie a následne sa rozloží na jednoduchý cukor – glukózu, ktorá putuje do krvi. 

Uhľohydráty, ako sa sacharidy inak nazývajú, podporujú činnosť mozgu, podieľajú sa na stavbe svalov, zlepšujú náladu a stav pamäte. Ako sa píše na medicaldaily.com, vysoká konzumácia sacharidov vedie k hormonálnej nerovnováhe. To, že ich jeme nadmieru, sa môže prejaviť únavou, nedostatkom energie a zníženou imunitou. Odborníci na výživu varujú, že ak budete jesť priveľa jednoduchých sacharidov, môžu vás ohroziť ochorenia srdca, obezita, či inzulínová rezistencia, ako sa uvádza na medicaldaily.com. Optimálne množstvo uhľohydrátov závisí od veku, aktivity a metabolizmu jednotlivca. 

Čítajte tiež: TOP ovocie, ktoré dá do poriadku vaše KĹBY: Preč so zápalom, spôsobujúcim ARTRITÍDU!

Experti na zdravú výživu odporúčajú ľuďom, aby sa zamerali na pomaly stráviteľné sacharidy, ako je napríklad celozrnný chlieb, ovsené vločky, strukoviny, ovocie a zelenina. Podľa nich existuje spôsob, ako zistiť, že jete priveľa uhľohydrátov. Aké sú príznaky?

Známky vysokého príjmu sacharidov:

Pomalé alebo žiadne chudnutie

Niektorým ľuďom sa nedarí schudnúť i napriek tomu, že sú fyzicky aktívni a jedia zdravo. Dôvodom môže byť príliš veľa sacharidov v ich jedálničku. 

„Výskum ukázal, že strava s vysokým obsahom pridaných cukrov sa spája s vyššou hladinou viscerálneho tuku, ktorý môže zvyšovať inzulínovú rezistenciu a riziko cukrovky 2. typu,“ konštatovala odborníčka na diétu a cukrovku Erin Palinski-Wadeová.

Časté kožné problémy

Jedna štúdia ukázala, že diéty s vysokým obsahom glykémie, vrátane tých s vysokým obsahom rafinovaných sacharidov, môžu spôsobiť kožné problémy. U ľudí, ktorí konzumujú viac pridaného cukru, mliečnych výrobkov a nasýtených tukov, je väčšia pravdepodobnosť výskytu mierneho až silného akné.

Tvorba kazov

Zo štúdií a údajov Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) vyplynulo jasné spojenie medzi vysokou spotrebou cukru a tvorbou kazov. Jednoduché sacharidy majú rovnaký účinok ako samotný cukor. Makronutrienty, najmä tie zo škrobových zdrojov, napomáhajú produkcii baktérií, ktoré v ústnej dutine spôsobujú tvorbu kazov.

Nižšia energetická úroveň

„Ak prijmete príliš veľa rýchlo stráviteľných sacharidov v jednom jedle, môže vám hladina cukru v krvi veľmi rýchlo stúpať i klesať ako na horskej dráhe,“ uviedla Palinski-Wadeová.

Ako dodala, keď sa po jedle cítite unavene, bez energie, môže to byť spôsobené tým, že ste skonzumovali priveľa sacharidov, najmä tých rýchlo stráviteľných.

Jednoduché sacharidy, ktorým sa treba vyhnúť

  • sladkosti
  • biely cukor
  • biela múka a výrobky z nej
  • sladené nápoje
  • polotovary
  • alkohol
  • dochucovadlá

Komplexné sacharidy, ktoré by mali byť súčasťou stravy

  • batáty
  • zemiaky
  • strukoviny
  • pšeno
  • pohánka
  • bulgur
  • quinoa
  • ryža
  • zelenina
  • ovocie

Ak sa rozhodnete zdravšie stravovať, mali by ste dať prednosť komplexným sacharidom pred jednoduchými. Dodajú vám totiž dostatok vlákniny, ktorá podporuje zdravé trávenie. Okrem toho obsahujú dostatok vitamínov, minerálov a antioxidantov. Nespôsobujú výkyvy cukru v krvi a nezvyšujú cholesterol. Zasýtia na dlhšiu dobu a vy sa po ich konzumácii nebudete cítiť unavene.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie stravovanie choroby sacharidy

11.07.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia