Signály, ktorými telo kričí SOS: Nenápadné ZNAMENIA, že jete primálo zeleniny!

08.07.2020

Hoci má nevýraznú chuť a je občas horká, vyniká inými benefitmi, ktoré sú dôležité pre ľudské telo. Ak ju nekonzumujete v dostatočnom množstve, ľudský organizmus trpí. Ako môže dať najavo, že mu chýba zelenina? 

Ako povedala registrovaná dietetička Maggie Michalczyková, zelenina má nespočetné množstvo výhod. Obsahuje vitamíny, minerály, antioxidanty a vlákninu. To všetko potrebuje telo na to, aby správne fungovalo a zároveň, aby ho obchádzali chronické ochorenia. S odborníčkou súhlasí aj Yasi Ansariová, registrovaná dietetická výživová poradkyňa a hovorkyňa Akadémie výživy a dietetiky, podľa ktorého patrí zelenina medzi najlepšie potravinové zdroje vlákniny. Tá má na svedomí zdravé trávenie a zároveň pocit sýtosti po jedle. 

Čítajte tiež: STRAVOU proti EPILEPTICKÝM záchvatom: Jedálníček, ktorý zabráni život ohrozujúcemu stavu

Aby ste pocítili tieto účinky na vlastnej koži, nemusíte zjesť kilo zeleniny denne. To, či jej máte na tanieri dostatok, spoznáte podľa určitých signálov, ktorými vaše telo kričí S.O.S. 

Takto spoznáte, že jete nedostatok zeleniny: 

Zlá nálada

Zelenina je dôležitým zdrojom mnohých vitamínov a minerálov potrebných pre určité funkcie tela, ako dodala Maggie Michalczyková. Konzumácia nedostatku zeleniny a zameranie sa na potraviny s vysokým obsahom tuku, sacharidov alebo vysoko spracovaných potravín povedie len k vysokému nárastu energie, no vzápätí aj veľkému poklesu. Výsledkom je únava, zlá pamäť a výkyvy nálad. 

„Výmena potravín s vysokým obsahom tukov za tie s väčšou hustotou živín, ako je zelenina, zabráni poklesu nálady. Poskytne tiež energiu na dlhšiu dobu. Vitamíny a minerály nachádzajúce sa v zelenine môžu hrať dôležitú úlohu pri regulácii nálady. Niektoré štúdie naznačujú, že existuje vzťah medzi stravou a náladou a strava s nízkym obsahom ovocia a zeleniny je spojená s vyšším rizikom depresie,“ zdôrazňuje dietetička. 

Ste hladní

Yasi Ansariová povedala, že dostatočné množstvo vlákniny zo zeleniny pomáha zvyšovať pocit sýtosti, udrží vás plnších po dlhšiu dobu a udržiava energiu. Dodala tiež, že ak nebudete jesť dostatok zeleniny, krátko po jedle, ktoré ste práve zjedli, môžete zatúžiť po ďalšom jedle.

Mdlá pleť

Podľa Keri Gansovej, registrovanej výživovej poradkyne, je zelenina plná antioxidantov, ktoré môžu chrániť telo pred voľnými radikálmi, ktoré môžu poškodiť textúru pokožky. Autorka knihy The Small Change Diet dodala, že veľa zeleniny, ako sú napr. paradajky, je plných vodou, ktorá môže pokožku hydratovať.

Ste citliví na svalové kŕče

Nutričná špecialistka Charlotte Martinová vysvetľuje, že svaly potrebujú dostatok draslíka na kontrakciu hladkého svalstva, a že svalové kŕče sa môžu vyskytnúť kvôli extrémne nízkej hladine minerálov v krvi. Taktiež uviedla, že ovocie a zelenina sú najlepším zdrojom draslíka. K najlepším rastlinným zdrojom draslíka patrí okrem sladkých zemiakov špenát, švajčiarsky mangold a tmavé zelené lístky.

Trpíte zápchou

Dostatok vlákniny zo zeleniny spôsobí to, že väčšina škodlivých látok sa dostane do odpadu, ktorý sa rýchlejšie presunie cez črevá. Okrem zvýšeného príjmu vlákniny je dobré vypiť dostatok vody, ktorý to ešte viac podporí. Zápcha nebude mať šancu!

Ste vo väčšom strese

Horčík pomáha podporovať relaxáciu udržiavaním zdravých hladín GABA, neurotransmitera, ktorý upokojuje telo i myseľ. Tento minerál tiež hrá úlohu v stresovej reakcii tela a jeho nedostatok je spojený s vyšším stresom a úzkosťou. Zelenina, najmä tmavé zelené lístky ako je špenát, sú jedným z najlepších zdrojov horčíka. Ak by ste nekonzumovali dostatok zeleniny vo svojej strave, mohlo by to spôsobiť nízku hladinu tohto minerálu v krvi. 

Pocit únavy

Ak ste unavení, jedným z dôvodov môže byť konzumácia väčšieho množstva spracovaných potravín, ako sú jedla s vysokým obsahom jednoduchých cukrov a sodíka. Pri spracovaní týchto jedál vyvinie telo viac energie. Ide o namáhavý proces, kedy energia síce stúpne, no rýchlo klesne. Za to môžu hlavne potraviny s vysokým obsahom cukrov. Ak vás trápi únava, dajte prednosť radšej zelenine. 

Zhoršený zrak

Zelenina je bohatá na vitamín A, ktorého nedostatok môže zhoršiť zrak. Hrozí nočná slepota alebo tiež stav, ktorý spôsobí suchosť očí či poškodenie sietnice. Vitamín A sa nenachádza len v mrkve, ale taktiež v žltej a oranžovej zelenine a tiež v tmavých listových zeleninách. 

Problémy s hmotnosťou

Môžete zjesť aj väčšie množstvo zeleniny, pritom schudnete! Obsahuje totiž málo kalórií a vláknina, v nej obsiahnutá, zase môže za pocit sýtosti. Pre tých, čo chudnú, je zelenina bez škrobu priam ideálna. Väčšina ľudí však zvykne nahradiť zeleninu inými potravinami, ktoré obsahujú veľa tuku a cukrov. Tak prijmú viac kalórií a o chudnutí nemôže byť ani reč...

Fotogaléria


Tagy:
zelenina zdravie prevencia

08.07.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia