Koniec zlej reputácie PLNOTUČNÝCH mliečnych výrobkov: Ľudia boli celé desaťročia na omyle!

02.06.2020

Naše staré mamy nám hovorievali, že ak budeme piť veľa mlieka, narastieme do výšky a sily. Vtedy ešte nevedeli, že vedci raz prídu s výsledkami štúdie, ktoré hovoria opäť v prospech mliečnych výrobkov. Zároveň tým vyviedli z omylu tých, ktorí si myslia, že nízkotučné výrobky sú zdravšie. 

Štúdia, do ktorej sa zapojilo takmer 150 000 účastníkov zistila, že vyšší príjem mliečnych výrobkov, najmä tých plnotučných, je spojený s nižším rizikom vysokého krvného tlaku a cukrovky. Vyzerá to tak, že prispôsobenie stravy je naozaj sľubným prístupom a riešením, ako mať tieto dva zdravotné stavy pod kontrolou.

Čítajte tiež: ZÁCHRANA pre váš chrbát: CVIK na stuhnuté svaly, po ktorom budete ako znovuzrodení!

Súčasťou výskumu boli účastníci, z ktorých väčšina pochádzala z Európy a Severnej Ameriky, čo obmedzilo zovšeobecnenie zistení. Štúdia tiež dospela k záveru, že zvýšená konzumácia mliečneho tuku v celku súvisí s nižšou mierou metabolického syndrómu – ide o zhluk príznakov, ktoré zvyšujú riziko srdcových chorôb. Zistenia boli publikované v časopise BMJ Open Diabetes Research & Care.

Ako vyzeral výskum? 

Súčasťou výskumu boli údaje od 147 812 ľudí z 21 krajín, pokrývajúcich Áziu, Severnú a Južnú Ameriku, Afriku a Európu. Účastníci boli vo veku od 35 do 70 rokov. Vedci sa dozvedeli o stravovacích návykoch účastníkov pomocou dotazníkov. Účastníci zaznamenávali, koľko daných potravín, uvedených v zozname, zjedli každý deň s priemerným sledovaním 9 rokov. 

Medzi mliečne výrobky bolo zahrnuté mlieko, jogurt, syr a jedlá pripravené z mlieka. Vedci nezačlenili údaje o príjme masla a smotany do celkovej analýzy, pretože v mnohých oblastiach, kde žili účastníci štúdie, neboli bežné. Tím však posúdil súvislosti medzi príjmami a zdravotnými výsledkami osobitne. Mliečne výrobky boli klasifikované buď ako plnotučné, napríklad plnotučné mlieko, alebo tie s nízkym obsahom tukov, napríklad odstredené mlieko.

Vedci zvážili aj informácie o anamnéze, vzdelaní, krvnom tlaku, obvode pásu a hladinách glukózy a tukov v krvi. Posledné uvedené merania sú dôležité pri určovaní, či má človek metabolický syndróm alebo cukrovku 2. typu.

Stačia aspoň dve porcie denne

Výsledky štúdie ukázali, že ľudia vypili každý deň v priemere 179 gramov mlieka. To je o niečo menej ako pohár mlieka alebo šálka jogurtu denne, z ktorých každá má 244 gramov.

Ľudia v Európe a Severnej a Južnej Amerike zjedli viac mliečnych výrobkov ako v Ázii a Afrike. Ľudia v Európe a Severnej Amerike mali tendenciu skonzumovať viac mliečnych výrobkov s nízkym obsahom tuku, zatiaľ čo v iných regiónoch sa konzumovalo viac plnotučných výrobkov. 

Pri analýze vedci zistili, že minimálne 2 dávky mlieka na deň boli spojené s 24% nižším rizikom metabolického syndrómu v porovnaní s jedálničkom, ktorý vôbec neobsahoval mlieko. Aby toho nebolo málo, minimálne 2 porcie plnotučných mliečnych výrobkov zase súviseli s nižším rizikom metabolického syndrómu, ktoré bolo až o 28%. Konzumácia mliečnych výrobkov s nízkym obsahom tukov nebola spojená so znížením rizika metabolického syndrómu.

Zatiaľ čo príjem masla súvisel tiež s nižším rizikom metabolického syndrómu, spotreba bola veľmi nízka, v priemere 3 gramy za deň, no dostupné údaje boli obmedzené.

Koniec mýtu o nízkotučných výrobkoch

Po tomto zistení zrejme prehodnotíte svoj názor na nízkotučné výrobky! Štúdia taktiež prišla na to, že najmenej 2 porcie mlieka a mliečnych výrobkov denne boli spojené s 11 až 12% nižším rizikom vzniku cukrovky a vysokého krvného tlaku, pričom toto spojenie bolo silnejšie u tých, ktorí konzumovali plnotučné mliečne výrobky.

Po zhrnutí zistení spoluautor štúdie Andrew Mente, Ph.D., hlavný výskumný pracovník v Inštitúte pre výskum populačného zdravia v Hamiltonu, Ontário, uviedol: „Vyšší príjem plnotučných mliečnych potravín, ako je mlieko, jogurt a syr, a nie tých s nízkym obsahom tuku, je spojený s nižšou prevalenciou metabolického syndrómu a nižším rizikom vzniku hypertenzie a cukrovky.“

Zistenia sú o to zaujímavejšie, keďže veľa ľudí si myslí, že plnotučné výrobky sú menej zdravé ako alternatívy so zníženým obsahom tuku. Autori štúdie dúfajú, že týmto výskumom konečne mýtus odstránia!

Mliečne výrobky a mliečny tuk poskytujú vysoko kvalitné bielkoviny a širokú škálu základných vitamínov a minerálov vrátane vápnika, horčíka, draslíka, zinku, fosforu a vitamínov A, B-12 a riboflavínu,“ vysvetľuje Mente.

Aj keď zatiaľ nie je jasné, ako môže mlieko chrániť pred spomínanými zdravotnými problémami, vedci dúfajú, že potvrdia svoje zistenia vo veľkých dlhodobých výskumoch. Ak sa potvrdia ich závery, zvýšená konzumácia mlieka a mliečnych výrobkov by sa mohla ukázať ako „realizovateľný a lacný prístup“ k znižovaniu miery metabolického syndrómu, vysokého krvného tlaku a cukrovky na celom svete.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie mlieko mliečne výrobky plnotučné mliečne výrobky

02.06.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia