Skoncujte s týmto ZLOZVYKOM pri jedení: Naruší normálne procesy v tele a spúšťa zmeny!

06.05.2020

Hladným očiam sa rozkazuje ťažko. Preto pri dobrom jedle zrazu zabúdame na kapacitu nášho žalúdka. Horšie je to v prípade, ak tento bludný kolotoč neustáleho prejedania sa nie a nie zastaviť!

Jedlo je pre mnohých jedným zo spôsobov, ako sa vysporiadať so stresom a úzkosťou v živote. Preto môže byť útechou aj teraz počas koronavírusu. Vďaka veľkému množstvu jedál a širokej ponuke rôznych pokrmov je veľmi ľahké tomu prepadnúť. Občas sa to môže vymknúť spod kontroly a nepríjemne sa to odrazí na ľudskom zdraví. 

Čítajte tiež: Účinnejšie ako antibiotiká: Tieto rastliny zničia za 7 dní baktérie, ktoré prenášajú kliešte!

Jedným zo spôsobov, ako udržať tento nezdravý zvyk pod kontrolou je pochopiť, ako ovplyvňuje vaše telo. Priberanie na váhe a nadmerný telesný tuk sú veľmi dobre známymi dôsledkami. Existujú však aj iné, o ktorých zrejme neviete! Pritom si len stačí naložiť menšiu porciu na tanier...

Menej známe vedľajšie účinky prejedania podľa healthline.com

Naruší reguláciu hladu

Grelín je hormón, ktorý stimuluje chuť do jedla. Leptín ju naopak potláča. Oba hormóny ovplyvňujú reguláciu hladu. Ak ste nejedli určitú dobu, hladiny grelínu sa zvyšujú. Po jedle hladiny leptínu oznámia telu, že je plné. Prejedanie môže narušiť túto rovnováhu. 

Slané, mastné a sladké jedlá uvoľňujú pocitové hormóny, ako je dopamín, ktorý aktivuje mozogové centrá potešenia. To spôsobuje, že vaše telo spája potešenie s niektorými potravinami, ktoré majú vysoký obsah tukov a kalórií v priebehu času. Nakoniec tieto potraviny potlačia reguláciu hladu, čo vás povzbudí, aby ste jedli viac ako hladovali. Narušenie týchto hormónov vedie k trvalému cyklu prejedania. Ak to budete mať pod kontrolou a doprajete si menšie porcie týchto jedál, ktoré budete konzumovať pomalším tempom, umožníte tým telu zaregistrovať svoju plnosť, čo vám pomôže vyrovnať sa s prejedaním.

Zvýši riziko ochorení

Príležitostné prejedanie dlhodobo neovplyvní ľudské zdravie. Chronické však môže viesť k obezite, čo zvyšuje riziko vzniku cukrovky. Hoci nejde o žiadne nové zistenie, s obezitou sa spúšťajú i ďalšie choroby či zdravotné problémy. Obezita je hlavným rizikovým faktorom metabolického syndrómu, ktorý zvyšuje šance na srdcové choroby, cukrovku či mozgovú príhodu. Aby toho nebolo málo, medzi hlavné ukazovatele metabolického syndrómu patria vysoké hladiny tukov v krvi, zvýšený krvný tlak, zápal a inzulínová rezistencia.

Najmä inzulínová rezistencia úzko súvisí s chronickým prejedaním. Vyvíja sa, keď nadmerný cukor v krvi znižuje schopnosť inzulínu ukladať krvný cukor v bunkách. Ak sa nekontroluje, inzulínová rezistencia môže viesť k cukrovke 2. typu.

Vyhýbaním sa vysokokalorickým a spracovaným potravinám, zvyšovaním príjmu zeleniny bohatej na vlákninu a zmierňovaniu porcií jedál s obsahom sacharidov môžete znížiť riziko obezity a súvisiacich zdravotných problémov.

Zhorší funkciu mozgu

Niekoľko štúdií zistilo súvislosť s nepretržitým prejedaním sa a obezitou s mentálnym poklesom u starších dospelých v porovnaní s tými, ktorí jedia normálne. Jedna štúdia zistila, že nadváha má negatívny vplyv na pamäť u starších dospelých v porovnaní s tými, ktorí majú normálnu hmotnosť. Potrebných je však viac štúdií na identifikáciu rozsahu a mechanizmov mentálneho úpadku vo vzťahu k prejedaniu a obezite.

Pretože váš mozog sa skladá z približne 60 percent tuku, avokádo, maslové orechy, mastné ryby, olivový olej a ďalšie zdravé tuky môžu pomôcť zabrániť mentálnemu úpadku.

Môže spôsobiť nevoľnosť

Časté prejedanie môže spôsobiť pocity nevoľnosti a poruchy trávenia. Nevoľnosť sa objaví vtedy, keď zjete veľkú porciu jedla a kapacita žalúdka bude už plná. V závažných prípadoch to môže viesť k zvracaniu - spôsobu, akým vaše telo zmierňuje akútny tlak žalúdka. Aj keď existujú voľne predajné lieky, ktoré môžu pomôcť pri liečení nevoľnosti, najlepším prístupom je regulovať veľkosť porcií a pomaly jesť, aby sa zabránilo týmto príznakom.

Vyvoláva nadúvanie

Jedením veľkého množstva potravín sa váš tráviaci systém stáva napätým, spúšťajú sa plyny a nadúvanie. Pikantné a mastné jedlá, ako aj šumivé nápoje sú potraviny vyrábajúce plyn. Fazuľa a celé zrná, a tiež určitá zelenina taktiež produkujú plyny.

Nielen samotné jedlo to má na svedomí. Aj keď sa veľké množstvo jedla rýchlo dostane do žalúdka, môže to podporiť plyny a nadúvanie. Aby ste tomu predišli, jedzte pomaly, neprehĺtajte rýchlo a napite sa vody až po jedle.  

Môže vás uspať

Ak sa prejete, budete zrelí akurát tak na šlofíka. Je to spôsobené reaktívnou hypoglykémiou, javom, pri ktorom vaše cukry v krvi klesajú krátko po jedle veľkého jedla. Nízka hladina cukru v krvi je okrem iných príznakov často spojená s ospalosťou, pomalosťou, rýchlym srdcovým rytmom a bolesťami hlavy. Aj keď to nie je úplne jasné, predpokladá sa, že súvisí s nadmernou produkciou inzulínu. Aj keď je reaktívna hypoglykémia najčastejšia u pacientov s cukrovkou, ktorí podávajú príliš veľa inzulínu, môže sa u niektorých osôb vyskytnúť aj v dôsledku prejedania.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie jedlo prevencia prejedanie

06.05.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia