KORONAVÍRUS môže zmeniť vaše telo na nepoznanie: TRIKY proti PREJEDANIU, ktoré napravia škody!

12.04.2020

Všade naokolo zúri COVID-19, karanténa je asi najskloňovanejšie slovo v našom slovníku a kto má to šťastie, pracuje z domu. No pre mnohých pracantov z domu je novo vzniknutá situácia povedzme zaujímavá.

Nemusia ráno skoro vstávať, môžu pracovať aj v pyžame a môžu stále z kuchyne niečo vyjedať. Je to skutočne ten správny denný režim? Sociálny dištanc môže trvať aj niekoľko ďalších týždňov a po karanténe sa kľudne môže stať, že sa nezmestíme do nohavíc spred troch mesiacov. Nastal čas nastoliť zdravé návyky a vyhnúť sa tým nezdravým. Ale ako, keď máme kuchyňu „pod nosom“? Špičkoví odborníci na výživu sa vyjadrili a takto máme v nadchádzajúcich týždňoch jesť a variť.

Čítajte tiež: KORONAVÍRUS Bežný jav, za ktorým sa môže skrývať nákaza: Takto ZAČÍNA choroba!

Elisabetta Politi, riaditeľka Duke Diet & Fitness Center

Jednou z najväčších nástrah práce z domu je „bezduché jedenie pri práci“, hovorí Elisabetta Politi, riaditeľka centra pre výživu Duke Diet & Fitness Center v Durhame v štáte NC. Dôrazne navrhuje, aby ste si zostavili akýsi „rozvrh“ jedenia, ako sa píše na wsj.com. Ako na to a ako zmeniť jedálniček? 

„Jedzte len vtedy, ak ste všetci spolu,“ hovorí Politi. To je najoverenejší recept, ako sa neprejedať hocičoho a hocikedy. A teda čo jesť? Počas posledných týždňov horúčkovitého nakupovania si totiž všimla, že čerstvé produkty zostávajú väčšinou nedotknuté. „Myslím, že ľudia sa boja nákupu čerstvého ovocia a zeleniny," hovorí pani Politi. Ako teda vyzerá zoznam výživného jedálnička? Paprika, brokolica, karfiol, mrkva, zemiaky, banány, jablká a citrusové plody. Vyskúšajte si odšťaviť čerstvé ovocie, napríklad citrón alebo grapefruit, aby ste posilnili vo vašom organizme vitamín C a podporili hydratáciu.

Pre tých, ktorí sa snažia si udržať líniu, odporúča stravu s nízkym obsahom uhľovodíkov či s nízkym obsahom sacharidov, ako je morčacie mäso alebo parmezánové lupienky. 

Alex Guarnaschelli, šéfkuchár celebrít, hviezda Networku a autor kuchárky

V neistých časoch sa ľudia často obracajú na taliansko-americké jedlo, hovorí šéfkuchár Alex Guarnaschelli z New Yorku.

Varenie je spôsob, ako sa s momentálnou situáciou môžete vyrovnať,“ hovorí. „Myslím, že cestoviny so syrom a s konzervovanými paradajkami ľudí nikdy neomrzia."

Hviezdna relácie Food Network tvrdí, že používanie konzerv a výživných doplnkov nie je nič zlé, pokiaľ budú mať dostatočný obsah živín. 

„Trik je v tom, aby sme telu dali denne dostatok bielkovín. Moja mama vmiešavala paradajkovú omáčku do konzervovaného tuniaka,“ hovorí. 

Medzi ďalšie doplnky bohaté na bielkoviny patria sardely, konzervovaný cícer, kuracie mäsové polievky a varená šošovica.

Guarnaschelli však pripúšťa, že aj denná konzumácia cestovín má svoje hranice. „Nejedzte cestoviny každý deň, unaví vás to," hovorí. Striedajte jedlá s chilli a fazuľou alebo si dajte výdatnú šošovicovú polievku so slaninkou. A rada pre vás? Nehľadajte v obchodoch potraviny, ktoré všetci kupujú a skladujú u seba v špajzi. Zamerajte sa na ingrediencie, ktoré sa dajú v obchodoch stále dostať.

Kristin Kirkpatrick, dietetička v Clevelandskej klinike - Wellness Institute

Prerušenie rutín je príležitosťou na nastavenie nových pravidiel v stravovaní, hovorí Kristin Kirkpatrick, dietetička v Clevelandskej klinike - Wellness Institute.

„Vyskúšajte si pravidelný pôst," hovorí. Pani Kirkpatrick odporúča jesť pravidelne. Raňajky o 8:00, obed o 12:00 a deň skončiť s rodinnou večerou o 19:00. S „pravidelným pôstom“ sa môžete cítiť zdravšie. Takéto zmeny môžu znížiť vašu chuť do jedla. No upozorňujeme, že pravidelný pôst by mali dodržiavať iba dospelí, a taktiež nie je vhodný pre každého.

No ak sa pýtate, čo s desiatou, pani Kirkpatrick odporúča orechy alebo nasekanú zeleninu. A čo raňaky a večera? Celozrnný chlieb je vždy lepší ako biely chlieb, no ak si dáte aj ten biely, nie je to koniec sveta a k nemu arašidové maslo a raňajky máte hotové. Vaše večerné taniere môže zdobiť pečené alebo grilované kurča, alebo si spravte vajcia, pretože sú skvelým zdrojom bielkovín.

Pre tých, ktorí vyhľadávajú ovocie s vysokým obsahom sacharidov, pani Kirkpatrick navrhuje jablká, čerešne či čučoriedky, ktoré sa v glykemickom indexe nachádzajú v spodných riadkoch. Miska mrazených tmavých čerešní je sladkým dezertom. 

„Trochu ich rozmrazte v mikrovlnnej rúre a rozdeľte na polovicu,“ hovorí. "Deti ich milujú."

Mark Hyman, lekár a riaditeľ UltraWellness Center

„Pasca! Ľudia sa práve teraz ocitli v období, kedy konzumujú samé nezdravé veci, ktoré oslabujú ich imunitný systém," hovorí Mark Hyman, lekár, riaditeľ a zakladateľ centra UltraWellness v Lenoxe v štáte Massachusetts. Mark uvažuje o tom, ktoré potraviny nám môžu pomôcť v boji proti infekciám. „Vieme, že cukor a škrob zhoršujú vašu imunitnú funkciu," uviedol.

Hyman odporúča, aby ste sa zásobili fazuľou a ostatnou strukovinou a odložili všetky tie cestoviny a chlebíky.

 „Majte v špajzi cestoviny, nik vám to nevyčíta, no tie budete potrebovať, až keď bude koniec sveta. A ten ešte nenastal,“ hovorí. „Varte skutočné jedlo,“ nabáda.

Odporúča jesť nejakú formu bielkovín pri každom jedle. Nedostatok bielkovín uvádza ako rizikový faktor všetkých infekcií. Orechy, jadierka, rôzne semienka či konzervovaný losos alebo sardinky a kurča, ryby alebo hovädzie mäso. To je to, čo by ste podľa Marka mali jesť. 

Ľudia majú tendenciu zabúdať na korenie a mnoho z korenín má protizápalové a antivírusové vlastnosti,“ hovorí Dr. Hyman a do svojho zoznamu nevyhnutných jedál uvádza cesnak, cibuľu, kurkumu, zázvor a oregáno. 

Odporúča tiež probiotické potraviny ako kyslá kapusta, nakladaná zelenina alebo kefír.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie jedlo prevencia prejedanie

12.04.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/kch

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia