Neuveriteľný účinok stravy, ktorá mení dôležitý telesný orgán: Dokáže preprogramovať črevný mikrobióm

07.03.2020

Zlepšuje mozgovú funkciu a priaznivo vplýva na črevnú flóru. Jedna z najzdravších diét na svete opäť obhajuje svoje popredné miesto v rebríčku, čo sa týka vplyvu na ľudské zdravie, a ukazuje, čo dokáže spraviť tentokrát s dôležitým telesným orgánom, ktorým je črevo.

Stredmorská strava má mnohé zdravotné výhody. Nielenže vás zbaví nadbytočných kíl, ale jej konzumáciou predíde mnohým chorobám. Ochráni vaše srdce, cievy, zníži hladinu cholesterolu. Najnovší výskum ukazuje, že prospieva aj črevám. Medzi odborníkmi je považovaná za najzdravšiu stravu na svete!

Čítajte tiež: Menej známe príznaky, ktoré sa môžu skrývať za koronavírusom: Aj takto sa môže ukázať!

O stredomorskej strave a jej zdravotných výhodách sa už popísalo veľa. Vďaka nej sa zbavíte srdovo-cievnych ochorení a predídete vysokému tlaku. Podľa novej štúdie jej konzumácia zlepšuje mozgovú funkciu, pamäť a je prospešná pre črevnú mikroflóru najmä v staršom veku.

Zdravé črevo, zdravý človek

Štúdie, ktorá bola zverejnená v časopise Gut, sa zúčastnilo 612 ľudí vo veku od 65 do 79 rokov z rôznych krajín EÚ. Experti zo Spojeného kráľovstva, Francúzska, Talianska, Holandska a Poľska chceli zistiť, či po roku konzumácie stredomorskej stravy nedôjde k zlepšeniu mikrobiómu u účastníkov.

Zloženie nášho čreva je čiastočne určené našimi génmi, ale môže byť ovplyvnené aj životným štýlom. Stav čriev ovplyvňuje celkové zdravie človeka a jeho náladu. Keď črevá nie sú v poriadku, môže to v tele spustiť závažné ochorenia,” uvádza sa v štúdii.

Vedci požiadali polovicu účastníkov, aby jedli stredomorskú stravu bohatú na zeleninu, ovocie a zdravé tuky. Druhá skupina ľudí pokračovala v konzumácií bežnej stravy. Vedci analyzovali črevný mikrobióm zo vzoriek stolice na začiatku výskumu a a na konci 12-mesačného testovania. Zo štúdie vyplynulo, že dodržiavanie stredomorskej stravy má priaznivé účinky na črevnú mikroflóru.

“Tí, ktorí sa pridržiavali diéty, získali žiaduce baktérie a zároveň stratili tie nevhodné. Inými slovami, ich mikrobióm bol preprogramovaný,” píše sa v štúdii.

U skupiny ľudí, ktorí jedli stredomorskú stravu, sa spomalila strata kognitívnych funkcií, išlo najmä o pamäť. Pri tomto spôsobe stravovania došlo k zníženiu potenciálne škodlivých zápalových reakcií, konkrétne C-reaktívneho proteínu a interleukínu-17. U skupiny účastníkov, ktorí konzumovali bežnú stravu, sa neprejavili žiadne významné zmeny črevnej flóry.

Chráni pred civilizačnými ochoreniami

Vedci tiež zistili, že zmeny mikrobiómov súvisia so znížením počtu baktérií, ktoré sa podieľajú na produkcii niektorých žlčových kyselín. Pri ich nadprodukcii sú ľudia ohrození rakovinou hrubého čreva, inzulínovou rezistenciou, tukovým poškodením pečene a buniek. Boli tiež prekvapení, že stredomorská strava mala vplyv na všetkých účastníkov bez ohľadu na to, kde žili. Tieto zmeny boli do značnej miery vyvolané vyšším obsahom vlákniny v potrave, ktorá pochádzala z ovocia a zeleniny. Veľkú úlohu zohrali aj vitamíny a minerály, konkrétne C, B6, B9, meď, draslík, železo, mangán a horčík.

Ako by mala vyzerať stredomorská diéta? 

Stredomorská strava obsahuje veľa zeleniny, ovocia, strukovín a celozrnných jedál. Je bohatá na zdravé tuky, ako je olivový olej. Ak sa ju rozhodnete vyskúšať, je vhodné konzumovať ryby, biele mäso a niektoré mliečne výrobky. V obmedzenom množstve si môžete dopriať maslo a červené mäso. Zabudnite na spracované potraviny, sladené nápoje, biely chlieb, cukor. Sem tam si môžete dopriať pohár červeného vína.

Čo by ste mali jesť?

  • ovocie
  • zelenina
  • strukoviny
  • orechy
  • semienka
  • ryby a mäso
  • mononenasýtené tuky, napríklad olivový olej

Fotogaléria


Tagy:
zdravie stravovanie strava črevo stredomorská diéta

07.03.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia