Najčastejšia chyba, ktorú mnohí robia cez víkend: Kvôli zlozvyku hrozí zmätok v tele a pribúdajúci tuk!

08.02.2020

Väčšina ľudí si počas víkendu dopraje viac oddychu, čo znamená, že si pospíme dlhšie, a tak sa dostaneme k raňajkám a potom aj k obedu neskôr ako cez týždeň. Experti varujú pred jedným neželaným efektom!

Len málokto je taký disciplinovaný, že aj v sobotu a v nedeľu, keď nemusí ísť do práce, vstáva o tom istom čase ako počas pracovných dní. Narušenie bežného stravovacieho režimu však môže mať na naše telo následky, ktoré si neuvedomujeme. Ak si doprajeme jedlo neskôr ako zvyčajne, s najväčšou pravdepodobnosťou sa zvýši množstvo tuku okolo pása, lebo naše telo nie je zvyknuté na spracovanie potravy v tomto čase.

Čítajte tiež: Používate tento kuchynský olej na varenie? Spúšťa genetické zmeny v mozgu!

Čo sa začne diať v tele? 

Podľa vedcov z univerzity v Barcelone biologické hodiny pripravujú metabolizmus na rozklad potravín v konkrétnom čase a keď si doprajeme raňajky či obed inokedy, nerozložia sa, ale premenia sa na tuk. A to aj vtedy, keď si nedáme nič tučnejšie či nezdravé, ale skonzumujeme rovnaké množstvo kalórií, naznačuje výskum. Dokonca nič na tom nezmení ani to, keď si zacvičíme. Bunky sú programované tým spôsobom, aby vedeli, kedy minúť energiu spotrebovaním alebo využívaním konkrétnych živín. Metabolizmus sa pri rozklade jedla mimo obvyklého času spomalí, čo vedie k ukladaniu tuku.

Čím neskoršie raňajky, tým rýchlejšie priberanie

Experti zapojili do výskumu viac ako 1100 študentov zo Španielska a Mexika. Pýtali sa ich, o koľkej raňajkovali, obedovali a večerali počas týždňa a cez víkend. Takmer dve tretiny jedli cez voľné dni minimálne o hodinu neskôr. Najčastejšie si dopriali v neskorších hodinách najmä raňajky, ktoré mali tendenciu stať sa obedom. 

Štúdia zistila, že čím väčší je časový rozdiel medzi jedlom počas dní v týždni a cez víkend, tým je väčšia pravdepodobnosť, že študenti trpeli nadváhou. Tí, ktorí si dopriali počas víkendu jedlo o tri a pol hodiny neskôr ako cez týždeň, teda raňajky, ktoré si bežne dajú o 8.00 jedli o 11.30, mali až o 1,3 vyšší index telesnej hmotnosti (BMI), teda pomer hmotnosti k výške, v porovnaní s tými, ktorí sa držali svojej každodennej rutiny. U tejto skupiny študentov zaznamenali experti najextrémnejší prírastok na váhe. 

Ako uviedla vedkyňa Maria Fernanda Zerón-Rugeriová, výsledky naznačujú, že ľudia s nadváhou môžu načasovanie jedla použiť ako metódu na chudnutie. 

„Povedzme, že zvyčajne máte raňajky o siedmej ráno, ale cez víkendy ich máte o deviatej. Vaše biologické hodiny nevedia, že je víkend, takže vaše telo pripravia na jedenie o siedmej ráno a potom, keď v skutočnosti jete až o deviatej, je zmätené,“ vysvetlila. 

Vyvážený jedálníček a pohyb sú dôležité

Odborníci na výživu považujú síce výsledky štúdie za zaujímavé, no aj tak je podľa nich najdôležitejšie uvedomiť si, čo a koľko jeme a snažiť sa o vyvážený jedálniček, ktorý je najspoľahlivejšou metódou udržania si zdravej hmotnosti.

Dôležitou súčasťou je aj pravidelný pohyb, napríklad chôdza alebo beh. Napríklad svižná polhodinová chôdza na bežiacom páse môže pomôcť spáliť 250 kalórií. Rovnaký efekt však dosiahnete aj klasickou prechádzkou vo vyššom tempe vonku a zároveň budete na čerstvom vzduchu, čo má na ľudský organizmus blahodarný vplyv.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie raňajky jedlo tuk priberanie

08.02.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia