Najväčšia chyba, ktorú mnohí robia po Vianociach: Prečo nezačať hneď so zdravou stravou!

27.12.2019

Oči jedli, žalúdok si tiež zažil svoje, brucho hlási S.O.S. v podobe nafúknutého balóna a zlého trávenia. Vianoce sú aj o tom. Ako sa dostať opäť do formy? Podľa odborníka na výživu by sme sa nemali hneď vrhnúť na ovocie a zeleninu!

Nutričný špecialista a zakladateľ výživového štúdia Ing. Libor Javro potvrdzuje, že na Vianoce si obvykle doprajeme potraviny s vysokým obsahom tuku, ktoré sú veľmi energetické a silne zaťažujú naše trávenie. Tráviaci systém tak musí ísť na plné obrátky, čo niekedy nestačí. 

Prichádzajú gastrointestinálne komplikácie, napr. ťažkosti v oblasti brucha, pichanie v boku, kyslosť žalúdka, hnačky alebo zvracanie až koliky,“ upozorňuje odborník.

Čítajte tiež: Zoštíhli pás a odstráni zápal: Sila tohto ovocia nepozná hranice

Choďte na to pomaly!

Ako sa z toho dostať? Človek by povedal, že jednoducho stačí prejsť na zdravú stravu. Chyba! Ak prejdete hneď na zdravé stravovanie a na tanier si naložíte len ovocie a zeleninu, nakoniec si môžete ešte viac uškodiť. Treba ísť na to pomaly. Mali by ste pomaly znižovať konzumované množstvo potravín s vysokým obsahom tuku. Prejdete na mierne tukové potraviny a potom na tie, ktoré majú už len menší obsah tukov. 

„V praxi to môže vyzerať nasledovne. Krémové ťažké koláče zameníte za suché koláčiky, klobásku a údené mastné mäso za čisté mäso, kuracie, ryby a bravčovú panenku. Kapustnicu z údeného zase zameníte za čistý vývar,“ vysvetľuje Libor Javro.

Bolesť žlčníka zo zdravej stravy?! 

Podstatná je však jedna vec! Nemali by sme prejsť ihneď do diéty, ktoré nemá žiadne tukové potraviny. Inak by mohlo prísť k narušeniu sekrécie žlčových kyselín, čo by mohlo vyvolať bolesť žlčníka. Strava by teda nemala byť okamžite len vo forme zeleniny a ovocia.

„Cez sviatky ľudia jedia veľmi tukové potraviny, ktoré nútia ísť žlčník na maximálne obrátky, najmä teda sekréciu žlčových kyselín. Tým, že by sme okamžite prestali konzumovať tukové potraviny a nahradili ich veľmi vláknitými ako je zelenina a ovocie, môže prísť k podráždeniu žlčníka a k zasušeniu žlcníkovej steny, ako tomu býva presne v opačnom prípade. Teda po prejedani sa je lepšie pozvoľna prejsť k ľahko stráviteľnej strave,“ dodáva výživový poradca. 

Pozor taktiež na pohybovú aktivitu. Najideálnejšou pohybovou aktivitou je podľa odborníka chôdza, ktorá rozhýbe trávenie. Stačí chôdza, ktorá trvá cca 60 min v tempe asi 40% zo svojho maxima. Aj každý deň, ideálne aj počas prejedania sa!


Tagy:
potraviny zdravie stravovanie strava diéta žalúdok trávenie Vianoce

27.12.2019  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia