Vyskúšajte stredomorský jedálniček: Sedem osvedčených zásad zdravej výživy

01.02.2019

Mnohí z nás si s príchodom nového roka hovoria: Tento rok schudnem! Predsavzatia síce bývajú optimistické a motivujúce, ale drastické diéty telu neprospievajú. Namiesto hladovania radšej vyskúšajte stredomorskú kuchyňu a už nikdy sa jej nebudete chcieť vzdať!

Nové druhy diét, nové trendy v stravovaní, moderné alternatívne smery... Máme im dôverovať? Neprirodzené stravovanie stojí nielen veľké úsilie, ale niekedy ním riskujeme vlastné zdravie a psychickú pohodu. Skúsenosti aj vedecké dôkazy naznačujú, že najefektívnejšie je dlhodobé vyvážené stravovanie, ktoré zahŕňa chutný a pestrý pokrm. Ideálnym príkladom je stredomorská kuchyňa.

Bez pravidiel a striktných zásad

Pri držaní diét sme zvyknutí na dodržiavanie určitého systému stravovania - počítame kalórie, riešime, čo si kedy smieme dať a v akom poradí. Takéto pravidlá nás zväzujú a obmedzujú, a nakoniec danú diétu aj tak vzdáme. Pritom stačí racionálny prístup k stravovaniu, ktorý reprezentuje práve stredomorský spôsob stravovania. Nespočíva v striktne danom jedálničku a pravidlách, ale skôr v usmernení zdravého stravovania, ktoré prináša komfort a pestré suroviny.

Čítajte viac: Tajomstvo národných kuchýň odhalené: Veľkým prekvapením sú Francúzi!

„Nejde o drastickú diétu, takže nemožno očakávať radikálne úbytky hmotnosti v rekordnom čase. Môžete sa ale tešiť z primeraného chudnutia, ktoré bude trvalé, komfortné a bez jo-jo efektu. Prospejete tak svojmu zdraviu a celkovo sa budete cítiť lepšie. Nebudete mať pocit prejedenia sa ani ťažkého žalúdka. Stredomorský spôsob stravovania vychádza zo všeobecných zásad zdravého stravovania. To znamená, že jete pravidelne a pestro, 5-6 jedál denne. K tomu by ste mali vypiť aspoň 1,5 litra vody,“ radí Zuzana Bohátová, hlavná nutričná poradkyňa centra Naturhouse.

Pestré, čerstvé, ľahké

Spomeňte si na dovolenku pri mori. Obyvatelia prímorských oblastí sú vitálni v akomkoľvek veku. Sú pozitívne naladení, plní energie a čulí. Určite za to môžu aj slnečné lúče a častejší pobyt vonku, ale leví podiel na tom má skladba ich stravy. Samozrejme, vo veľkom konzumujú čerstvé ryby, ktoré sú bohaté na esenciálne mastné nenasýtené kyseliny omega-3 a omega-6. Preto by sme aj my mali zaradiť ryby a morské plody do jedálnička aspoň 2-krát týždenne. Jedálniček vychádzajúci zo zásad stredomorskej kuchyne je ďalej bohatý na významné minerálne látky, vitamíny a ďalšie, ktoré sa nachádzajú predovšetkým v čerstvých a kvalitných surovinách.

Sedem zásad stredomorskej kuchyne

Všetko čerstvé - v stredomorskom jedálničku nehľadajte polotovary, konzervované produkty, ani najrôznejšie umelé dochucovadlá. Nesnažte si prácu uľahčiť a nakupujte neupravené produkty. Vrecúško so sušeným korením vymeňte za kvetináč s bylinkami. Oproti takým Španielom či Talianom máme nevýhodu, že nie všetky suroviny sú k dispozícii čerstvé a často k nám putujú tisíce kilometrov. V našom prostredí je ale veľký trend BIO produktov, ktoré tiež stoja za pozornosť.

  1. Veľa zeleniny - väčšinu jedálnička a samotných pokrmov tvorí práve zelenina. Ako príloha, ale aj ako samotný chod. Zelenú listovú zeleninu môžete jesť každý deň bez obmedzenia. Základom šalátov, ktorých by ste mali mať veľké porcie, môžu byť reďkovky, kel a špenát. Ideálnou zeleninou je uhorka. Tvorí ju predovšetkým voda, bez žiadnych kalórií navyše. „Sú ale druhy zeleniny, bohaté aj na cukry, ktoré je možné zaraďovať príležitostne. Je to napríklad kukurica, fazuľky či hrášok. Šaláty tiež budú strácať svoj zmysel s najrôznejšími vylepšeniami. Napríklad v podobe majonézy, kupovaných dressingov, omáčok, dochucovadiel, vyprážaného mäsa alebo vyprážaných krutónov,“ upozorňuje nutričná poradkyňa.
  2. Ovocie - zabudnite na sladkosti. Maximálne sa ich snažte nahradiť ovocím. Čerstvé ovocie telu dodáva celý rad vitamínov, vlákniny a pomáha hydratovať. Doprajte si dve porcie ovocia denne na desiatu a olovrant a uvidíte, ako sa po krátkej dobe začnete skvele cítiť. Ak vás surové jablko či hruška nadúvajú, uvarte si ich napríklad s klinčekmi a štipkou škorice. Chutia potom vynikajúco a v chladných mesiacoch navyše krásne zahrejú. Nevyhýbajte sa ani citrusom.
  3. Kvalitné tuky – prijímajte ich napríklad formou rýb, orechov a semienok. Na studenú kuchyňu je najvhodnejší kvalitný olivový olej. Repkový olej je zasa vhodný pri tepelnej úprave jedál. Prísun živočíšnych tukov sa snažte obmedziť. Na druhú stranu, raz za čas je krajec ražného chleba s maslom lepší než margarínová nátierka.
  4. Zdravé varianty príloh – šiestim knedliam k mäsu sa radšej vyhnite. Z príloh voľte napríklad bulgur, kuskus, quinou či divokú ryžu. Cestoviny si vyberajte celozrnné a z pečiva kváskový ražný chlieb.
  5. Kyslomliečne produkty - do pestrého jedálnička patria aj 1-2 porcie kyslých mliečnych produktov; obsahujú totiž množstvo vápnika a zdraviu prospešných laktobacilov. Skôr než samotné mlieko uprednostňujte radšej kefír, acidofilné mlieko, tvaroh, tvarohové syry. Snažte sa vynechávať najrôznejšie sladené mliečne dezerty, ako pudingy, ale aj údené syry. Mlieko môžete využiť pri varení ako náhradu za smotanu. 
  6. Bez vody to nejde - neodmysliteľnou súčasťou stredomorskej kuchyne je dostatočný prísun tekutín. Za deň by stee mali vypiť minimálne 1,5 litra čistej, neperlivej a nechladenej vody. Pre lepšiu chuť môžete pridať ovocie, zeleninu aj bylinky. V chladných mesiacoch potom výborne zahrejú jemné bylinkové čaje.

 

Fotogaléria


Tagy:
stredomorská strava

01.02.2019  |  Foto: Gettyimages.com, Naturhouse  |  Zdroj: tlačová správa, zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia