Starý predsudok, ktorému všetci veria: Je zlé jesť len jedno jedlo denne?

15.09.2018

Zo všetkých strán počúvame, ako je konzumácia 5 menších porcií jedla denne prospešná zdraviu. Vraj sa nám vďaka tomu zrýchli metabolizmus a schudneme. Na druhej strane ani jedno jedlo denne nie je najhoršie.. Aspoň podľa odborníkov na výživu.

Niektorí ľudia prisahajú na tento spôsob stravovania. Hektický životný štýl má na svedomí, že si mnohí počas dňa ani len nespomenú na jedlo. Domov prídu až večer, kedy po prvýkrát prichádza na rad uspokojenie chuťových buniek.

Čítajte tiež: Využite včelie produkty vo svoj prospech: Lekárka prezradila, kedy sú najúčinnejšie

Radšej jednu porciu ako päť menších?

Vyzerá to jednoducho. Nemusia sa znepokojovať nad tým, čo všetko vložili do úst počas dňa, navyše, jedno jedlo denne ušetrí čas, upratovanie kuchyne a taktiež peniaze. Dokonca niektoré štúdie takéto stravovanie podporujú, údajne bojuje so zápalom v tele, ktorý spôsobuje choroby a taktiež podporuje chudnutie. Tým, že človek nemá neustálu dodávku sacharidov a cukrov, telo spaľuje tuk. Na prvý pohľad sa dá povedať, že jedno jedlo denne je dokonca lepšie ako viacero menších porcií denne.

Samozrejme, má svoje nevýhody. Prázdny žalúdok dlhšiu dobu môže viesť k únave, bolestiam hlavy, podráždenosti, ale aj k pocitom hladu, na ktorý sú náchylnejšie práve ženy. Navyše, pôst môže zvýšiť chuť na nezdravé potraviny.

„Vtedy je veľmi ľahké na jedno posedenie zjesť jedlo s väčším množstvom sacharidov, tukov a kalórií,“ varuje Serena Marie, RD, registrovaná diétologička.

Nevhodné na dlhdobé obdobie

Občasné hladovanie nie je pre každého. Existuje určitá skupina ľudí, ktorá by sa mala takémuto spôsobu stravovania jednoznačne vyhnúť. Ako je to však s dospelým zdravým človekom? Podľa odborníčky Sereny Marie nie je pôst v ľubovoľnú dobu počas dňa dobrý pre širokú verejnosť a už vôbec nie na dlhodobejšie obdobie. Na druhej strane, môže fungovať napr. u bežcov, ktorí chcú použiť tuk ako svoje palivo pred pretekmi.

„Bežný človek pravdepodobne nezje dostatok ovocia a zeleniny, resp. neprijme odporúčané denné množstvo 25 g vlákniny v jednom jedle, čo je optimálne pre zdravie a boj proti chronických chorobám,“ upozorňuje výživová poradkyňa.

Podľa Lauren Slayton, MS je rozumnejšie sa postiť 12-16 hodín (zahŕňa dobu, počas ktorej spíte). Jej klienti údajne dodržiavajú pravidlo 12 hodín. Ak začnú jesť o siedmej hodine ráno, ďalšie jedlo majú naplánované o siedmej hodine večer. Tak sa vyhnú prejedaniu v neskorých hodinách. Ako dodala, všetky verzie pôstu môžu byť užitočné pre zdravie 1-2-krát týždenne.

Samozrejme, hladovka nie je pre každého. Záleží aj od zdravotného stavu. Vždy je lepšie poradiť sa predtým s lekárom.

Koľko jedál denne?

Iní odborníci jednoznačne nesúhlasia s konzumáciou viacerých menších porcií jedál denne. Údajne ten, kto to odporúča, sa nikdy nevenoval praktickej dietológii a obezitológii. Už viaceré štúdie preukázali, že z piatich menších jedál sa postupne stáva päť veľkých jedál. Museli by to byť veľmi malé porcie jedál. Najideálnejšie sú dve-tri porcie jedál denne, pričom obed by mal byť normálny chod. Veľký podiel má samozrejme aj skladba jedál. Ten, kto prijme dve jedlá denne plné bielkovín, zeleniny a ovocia, je na tom určite lepšie, ako ten, ktorý si dopraje 5 jedál, ktoré sú síce v menších porciách, no plné tuku a kalórií.

Fotogaléria

15.09.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia