Utorok16. júl 2024, meniny má Drahomír, Drahomíra, zajtra Bohuslav

Zlá povesť o tukoch? Zakazovať ich bola vraj najväčšia chyba!

Nasýtené tuky, ako napr. maslo, nie je zlé, len je dôležité dať si pozor na množstvo.
Nasýtené tuky, ako napr. maslo, nie je zlé, len je dôležité dať si pozor na množstvo. (Zdroj: thinkstock.com)

Tuk mnohí spájajú s kardiovaskulárnymi chorobami, obezitou či jednoducho nezdravým životným štýlom, ktorý narobí viac škôd ako úžitku. Nie je to však prehnané? Podľa najnovšej americkej štúdie je. Zakazovanie tukov vraj bola najväčšia chyba. Je totiž niečo ešte horšie!


Zabehnuté stravovacie obmedzenia, ktoré sme doteraz poznali, prechádzajú zmenou! Mnohé výskumy spochybňujú tvrdenia o tuku v tele ako najväčšieho pôvodcu kardiovaskulárnych ochorení. Dokument s názvom Fed Up tvrdí, že existuje väčší strašiak pre naše zdravie než tuk. Tuk tak neohrozuje naše zdravie tak, ako sme si mysleli. Jeho zakazovanie bolo vraj nezmyslom. Horší je cukor!

Zastarané stravovacie pokyny

Keďže sa tuky považovali doslova za zabijakov, americké stravovacie pokyny boli o niečo prísnejšie. Dospelí by nemali prijímať viac ako 20 percent kalórií z tuku, no Organizácia pre prevenciu srdcových ochorení je v tomto nekompromisná a má na to trochu iný názor! Podľa nej je nebezpečné, ak Američan skonzumuje denne viac ako šesť percent denne. Najnovšie výskumy považujú tieto odporúčania, čo sa týkajú stravovania, za zastarané a ničím nepodložené. Údajne, tieto, pred tridsiatimi rokmi, napísané pravidlá, neboli zhrnuté zo žiadnym výskumov.

Sacharidy a cukor ako náhrada

Nasýtené tuky sa nachádzajú v mäse zvierat či v mliečnych výrobkoch. Obľúbené maslo, syry či hovädzie mäso – tieto všetky potraviny v sebe skrývajú nasýtené tuky. Tým, že sa dlhé roky zakazovalo prijímať tieto tuky, ľudia si ich nahradzovali zvýšeným príjmom sacharidov a rafinovaných cukrov.

Ukázalo sa, že pri obmedzení cukrov dosiahli pacienti väčšie výsledky ako pri nízkotučnej diéte. Keď sa vrhli na diétu s minimálnym príjmom cukrov, stratili nadbytočnú tuk, hmotnosť išla dole, zvýšila sa im tolerancia na glukózu a zlepšil cholesterol. U tých, ktorí dodržiavali nízkotučnú diétu, sa tieto ukazovatele dokonca zhoršili!

Zlatá stredná cesta je najlepšia

To však neznamená, že teraz môžeme jesť maslo a syry na kilá! Ich nadmerná konzumácia totiž môže skutočne zvýšiť riziko srdcového infarktu a mozgovej mŕtvice.

"Tuky majú svoje významné opodstatnenie vo výžive ľudí, pretože ľudskému organizmu dodávajú potrebnú energiu. Problém nastáva až vtedy, keď je tukov v potrave abnormálny prebytok," povedal výživový poradca Ing. Libor Javro.

Odborníci sa zhodujú, že najlepšia je vyrovnaná strava. Aj v tomto prípade platí, všetko s mierou. Netreba zabúdať aj na to, že nasýtené tuky možno vymeniť za zdravšie, napríklad z rastlinných olejov a rýb a cukor sa dá nahradiť zase stéviou cukrovou, teda zdravým sladidlom bez kalórií.

Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu

Lifestyle

Článkov: 9