Klamstvá, ktoré robia svet chorý a tučný: Týmto nezmyslom veríme (1. časť)

Existuje množstvo fámov o tom, čo máme jesť a čo nie.
Zdroj: profimedia.sk
2014-03-17 13:00:00

O výžive koluje množstvo fám a teórií. Ako sa neutopiť v záplave nezmyslov o zdravej strave? Pozrite sa na najčastejšie klamlivé informácie týkajúce sa zdravej výživy podľa portálu authoritynutrition.com.

1. Vajcia škodia nášmu zdraviu

Vajcia by sme nemali jesť, lebo obsahujú nebezpečný cholesterol zvyšujúci srdcové ochorenia. Kvôli tomuto tvrdeniu ich mnoho ľudí odmieta jesť. V skutočnosti sa nazývajú „multivitamíny prírody“, keďže sú veľmi výživné. Štúdie potvrdzujú, že vajcia obsahujú dobrý cholesterol, množstvo bielkovín, zdravých tukov, vitamínov, minerálov a antioxidantov, ktoré posilňujú zdravie srdca a zlepšujú metabolizmus.

Navyše, sú vynikajúcim zdrojom cholínu, teda živiny, ktorá je veľmi dôležitá pre zdravie mozgu. Vajcia je ideálne konzumovať hlavne na raňajky, kedy vám môžu pomôcť schudnúť.

2. Kalórie sú kalórie

Ak chcete schudnúť, musíte zredukovať počet prijatých kalórií. Túto vetu pozná každý, kto sa už raz snažil zhodiť niekoľko kíl. Aj keď netreba zabúdať na množstvo kalórií, rovnako sú dôležité druhy potravín, ktoré jeme. Dôvodom je fakt, že rôzne potraviny prechádzajú rôznymi metabolickými dráhami v tele.  Navyše, môžu priamo ovplyvniť hormóny, ktoré regulujú, kedy a koľko jeme, rovnako ako množstvo kalórií, ktoré spálime.

Dva príklady:

Proteín: Konzumácia proteínu môže zvýšiť rýchlosť metabolizmu a znížiť chuť do jedla v porovnaní s rovnakým množstvom kalórií z tukov a sacharidov. Môže tiež zvýšiť vašu svalovú hmotu, ktorá spaľuje kalórie po celý deň.

Fruktóza verzus glukóza: Fruktóza môže viac stimulovať chuť v porovnaní s rovnakým počtom kalórií z glukózy.

3. Nasýtené tuky sú nezdravé

Ľudia sa boja konzumovať nasýtené tuky. Veria, že môžu zvýšiť ochorenia srdca. Pravda je však iná. Mnohé štúdie preukázali, že nasýtené tuky sú úplne neškodné. Zistilo sa, že v skutočnosti neexistuje žiadny vzťah medzi spotrebou nasýtených tukov a rizikom srdcového ochorenia. Maslo, mäso alebo kokosový olej sú úplne zdravé.

4. Konzumácia veľkého množstva bielkovín neprospieva zdraviu

Môžu bielkoviny poškodiť kosti? Je pravda, že zvýšený príjem bielkovín môže zvýšiť vylučovanie vápnika z kostí v krátkodobom horizonte, no dlhodobé štúdie ukazujú presne opačný efekt. Ak konzumujete veľa bielkovín, trvalo si udržujete zvýšenú hustotu kostnej hmoty a nižšie riziko zlomenín v starobe.

Ďalším nezmyslom je, že bielkoviny zvyšujú záťaž na obličky a prispievajú k ich zlyhaniu. Ľudia s ochorením obličiek by mali znížiť ich príjem, no na druhej strane štúdie u zdravých jedincov ukázali, že proteín je úplne bezpečný. Znižuje dva z hlavných rizikových faktorov pre ochorenie obličiek, ako je cukrovka a vysoký krvný tlak. Konzumácia vysokého obsahu bielkovín má i ďalšie výhody. Patrí medzi ne zvýšenie svalovej hmoty, zníženie telesného tuku a tiež rizika kardiovaskulárnych ochorení.

5. Každý by mal jesť celozrnnú pšenicu

Skutočnosť je úplne iná! Pšenica môže prispievať k rôznym zdravotným problémom a to sa týka aj celozrnnej, ktorá je najväčším zdrojom lepku v strave. Štúdie potvrdzujú, že významné percento populácie môže byť na to citlivé. Lepok môže spôsobiť zažívacie problémy, nadúvanie, nepravidelnú stolicu, únavu a dokonca aj poškodenie sliznice čreva.

6. Káva je zlá

Káva mala už odjakživa zlú povesť. Najčastejšie sa spája so zvýšeným krvným tlakom. Dlhodobé výskumy však hovoria niečo iné. Podľa nich môže káva znížiť riziko vzniku niektorých závažných ochorení. Tí, ktorí pravidelne pijú kávu, majú o 67 percent nižšie riziko vzniku cukrovky II. typu, sú menej náchylní na riziko vzniku Alzheimerovej a Parkinsonovej choroby a majú až o 80 percent nižšie riziko ochorenia na cirhózu pečene.

Kofeín obsiahnutý v káve pomáha mobilizovať mastné kyseliny z tukového tkaniva, zvýšiť metabolizmus a športový výkon v priemere o 11 až 12 percent. Mnohé štúdie tiež ukazujú, že môže zlepšiť náladu, pamäť, pozornosť a celkovú funkciu mozgu. Tento zázračný nápoj je najväčším zdrojom antioxidantov. Káva sa dá nahradiť aj zeleným čajom, ktorý má omnoho viac zdravotných výhod, ale menšie množstvo kofeínu.

Prečítajte si budúci týždeň aj druhú časť článku o ďalších nezmysloch, ktorým ľudia veria!

2014-03-17 13:00:00  |  Text: Janka   |  Foto: Profimedia.sk  |  Zdroj: authoritynutrition.com

Ďalšie články

Feminity.sk

Gurman.sk

Diskusia