Málo SPÁNKU sa môže podpísať pod NEFUNGUJÚCE ORGÁNY: HAZARD s rozhodeným telom

Zdroj: gettyimages.com
24.03.2023

Každý vie, že spánok je potrebný, ale čo v prípade, keď sladké sny nechcú stále prísť? Riešte to, inak hrozia zdravotné problémy, z ktorých by ste sa mohli dostávať ešte veľmi dlho.

Popri práci, starostlivosti o rodinu, domácich prácach a rozptýlení, ako sú sociálne médiá, sa často spánok odsúva do úzadia. Nekvalitný spánok však môže mať podľa nich negatívny vplyv na takmer každú časť tela, ako sa uvádza sa to na livestrong.com. 

1. Mozog nestíha

„Kým spíte, mozog spracováva informácie získané počas dňa, vytvára si nové spomienky, upevňuje veci, ktoré ste sa naučili a ktoré sú dôležité, a tiež vypúšťa tie, ktoré sú nepotrebné,“ uviedol neurológ Carl W. Bazil z Columbia University Medical Center v New Yorku.

Obmedzovanie spánku podľa neho negatívne vplýva na rozhodovanie, riešenie problémov a spôsob, akým zvládate svoje emócie. Jeho nedostatok sa tiež spája s depresiou, samovraždou a riskantným správaním, znižuje pozornosť a schopnosť sústrediť sa.

2. Spôsobuje tik v oku

Ľudia, ktorí málo spia, majú ovisnuté viečka, začervenané a opuchnuté oči a tmavšie kruhy ako tí, ktorí spia osem hodín.

„Ak je spánok narušený a svalom okolo oka nie je umožnený dostatočný odpočinok, môžu sa vyskytnúť očné kŕče a zášklby,“ tvrdí odborník na spánok Anil Rama.

Aj keď tieto príznaky neovplyvňujú zrak, môžu byť nepríjemné. Závažnejšie obštrukčné spánkové apnoe, teda stav, pri ktorom sa dýchanie zastaví počas noci, môže spôsobiť glaukóm a prednú ischemickú neuropatiu zrakového nervu, teda zápal ciev oka.

„Obe ochorenia môžu viesť k slepote,“ poznamenal Rama.

3. Môže vám tiecť z nosa

Príliš málo odpočinku môže byť príčinou, že vám tečie z nosa. Prečo? Keď ste v ríši snov, imunitný systém sa posilňuje, aby jeho bunky mohli bojovať s prechladnutím, chrípkou a inými chorobami. Nedostatočný spánok však narúša imunitu. Vedci zistili, že ľudia, ktorí spia menej ako šesť hodín, majú väčšiu pravdepodobnosť, že ochorejú, keď sú vystavení vírusom.

4. Srdce musí viac pracovať

Krvný tlak počas normálneho spánku klesá. Ak však nemáte dostatok spánku, zostáva zvýšený dlhšie. To môže viesť k chronickej hypertenzii, ktorá je jedna z hlavných rizikových faktorov srdcových chorôb a mŕtvice. Navyše sa zdá, že chronický nedostatok spánku môže zhoršiť výsledky u ľudí s vysokým krvným tlakom. Štúdia z februára 2020 v ‌Journal of the American Heart Association‌ odhalia, že u žien je zlá kvalita spánku spojená s výberom potravín s obsahom pridaného cukru a s väčším množstvom kalórii, čo zvyšuje riziko srdcových ochorení.

5. Pľúca môžu trpieť

Príliš veľa alebo málo spánku môže byť prekážkou pre dýchanie. Výskum z decembra 2019 v ‌Proceedings of the National Academy of Sciences‌ ukázal, že ľudia, ktorí v noci pravidelne spia viac ako 11 hodín alebo menej ako štyri hodiny, majú dvakrát až trikrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať pľúcnu fibrózu, či nevyliečiteľnú chorobu pľúc, ktorá ju spôsobuje. Vedci študovali vzorky ľudského pľúcneho tkaniva a dospeli k záveru, že tieto nie ideálne spánkové vzorce menia produkciu kolagénu, ktorý je kľúčovým proteínom pri pľúcnej fibróze.

6. Hmotnosť môže ísť hore

Keď málo spíte, môžete mať problém s črevami. Cirkadiánne hodiny mozgu majú silný vplyv na imunitné bunky v čreve zodpovedné za zdravý metabolizmus tukov a ich narušenie môže viesť k zápalu a priberaniu.

Príliš málo spánku môže spôsobiť tiež prejedanie sa a maškrtenie.

„Hormón leptín potláča hlad a grelín stimuluje chuť do jedla,“ vysvetlila neurologička Meena Kahnová.

Pri nedostatku spánku leptín klesá a grelín sa zvyšuje, takže človek priberá. Ešte horšie je, že nedostatok spánku nesúvisí len s prejedaním, ale aj s túžbou po nezdravých jedlách, ako sú sušienky, cukríky a hranolčeky.

7. Vyradené trávenie

Nedostatok spánku môže viesť k bolestiam žalúdka a poruchám trávenia.

„Keď je narušený, spôsobuje telesný stres, ktorý spúšťa odvádzanie krvi a živín preč z čreva a iných častí tela,“ hovorí doktor Rama.

To znamená, že akékoľvek jedlo vo vašom žalúdku nebude čeliť normálnej kyseline a sekrécii žlče. Kontrakcie čreva zabezpečujúce presun potravy sa znížia a absorpcia potravy sa oneskorí. Výsledkom bude zápcha, hnačka, nadúvanie, plynatosť, pálenie záhy a bolesť.

8. Nezdravá pokožka

Zatiaľ čo vy spíte, vaša pokožka tvrdo pracuje na oprave buniek, ktoré boli počas dňa poškodené. Nedostatok spánku zvyšuje hladinu zápalu a stresových hormónov, čo môže zhoršiť kožné problémy, ako je akné, ekzém a psoriáza. Ľudia, ktorí menej spia, majú bledšiu pokožku, viac jemných liniek a vrások okolo očí a ovisnuté kútiky úst.

9. Pokles libida

Spánkové návyky môžu ovplyvniť aktivity v spálni. V štúdii z mája 2015 v ‌Journal of Sexual Medicine‌ mali ženy, ktoré si dopriali hodinu spánku navyše, väčšiu pravdepodobnosť, že budú mať na druhý deň sex.

„Ženské pohlavie, ktoré menej spí, môže mať znížené libido,“ tvrdí Rama.

U mužov to platí tiež. Nedostatok spánku môže znížiť hladinu testosterónu, a tým aj sexuálnu túžbu.

10. Kosti a svaly sa nedokážu zregenerovať

Ľudský rastový hormón sa uvoľňuje počas hlbokého spánku a je zodpovedný za budovanie, opravu a udržiavanie svalov a kostí. Keď málo spíte, oprava svalov a hojenie bude narušené.

„Narušený spánok sa spája s nízkou hustotou kostí, zlomeninami a zníženou hmotou kostrového svalstva," konštatoval Rama.

Spánok kratší ako päť alebo menej hodín za noc súvisí s nižšou minerálnou hustotou kostí a osteoporózou.

Tipy na zdravý spánok

  • Dodržujte konzistentný rozvrh. Choďte spať a vstávajte v rovnaký čas, dokonca aj cez víkendy.
  • Vytvorte si rituál pred spaním. Dajte si teplý kúpeľ, zacvičte si, meditujte, relaxujte.
  • Vytvorte si vhodné prostredie na spánok. Uistite sa, že vaša posteľ, vankúše a prikrývky sú pohodlné. Udržujte svoju izbu medzi 17 až 20 °C. Udržujte miestnosť v tme.
  • Zacvičte si. Ak sa počas dňa budete venovať nejakej fyzickej aktivite, ľahšie zaspíte.
  • Spálňu používajte iba na dve veci: spánok a sex.‌ Presuňte počítač, televízor, smartfón a iné rušivé prvky do inej miestnosti.
  • Vyhnite sa veciam, ktoré vám bránia večer zaspať, ako sú popoludňajšie zdriemnutia, kofeín, alkohol alebo ťažké jedlo neskoro počas dňa.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie spánok prevencia

24.03.2023  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Gurman.sk

Recepty

Feminity.sk

Špuntík

Diskusia