Obľúbená ČINNOSŤ u mnohých prispieva k vzniku MŔTVICI: Ako to ZMENIŤ?

Zdroj: gettyimages.com
13.06.2022

Starnutím prirodzene menej vládzeme a tak väčšina ľudí radšej trávi čas v kľude na pohovke pred televízorom alebo s knihou v ruke. To je však chyba.

Každá hodina strávená pri sedavých aktivitách u ľudí vo veku 60 a 70 rokov zvyšuje riziko mŕtvice až o 14%! Ľudia, ktorí sa počas dňa 13 alebo viac hodín vynaložili menej pohybu, mali o 44 % vyššiu pravdepodobnosť vzniku mŕtvice, než tí, ktorí sedeli menej ako 11 hodín. Tím zverejnil svoje zistenia v časopise JAMA Network Open.

Našťastie, je tu dobrá správa! Stačí len 25 minút mierneho cvičenia (napr. rýchla chôdza či bicykel) a zníži sa tým riziko vzniku o viac ako 40%. Výskumy ukázali, že sedavý spôsob života môže viesť k hromadeniu tuku v tepnách, čo následne zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení. Fyzická aktivita pomáha znižovať riziko mŕtvice znížením cholesterolu, krvného tlaku a znížením týchto tukových usadenín.

Čítajte tiež: Nakopne METABOLIZMUS na plné obrátky: Raňajky v takom ČASE naštartujú CHUDNUTIE

Každou hodinou vyššie riziko

Odborníci zo Štátnej univerzity v San Diegu pripojili sledovacie zariadenia pohybu 7 607 Američanom s priemerným vekom 63 rokov. Účastníci boli požiadaní, aby tento akcelerometer nosili 1 týždeň pripevnený na bokoch. Zariadenie sledovalo ich pobyb - ako veľmi sa hýbali a s akou intenzitou. Počas dňa ho museli nosiť 16 hodín, ale v noci si ho mohli odopnúť na 8 hodín.

Výsledky sa potom použili na výpočet ich denného priemerného času, ktorý strávili buď sedavým spôsobom, ľahkou fyzickou aktivitou (chôdza po dome) alebo intenzívnejšou, ako je cvičenie na bicykli alebo rýchla chôdza. Sedavý spôsob života bol definovaný ako sedenie na stoličke, ležanie na gauči alebo dokonca dlhé státie.

Výskumníci potom o sedem rokov neskôr analyzovali ich lekárske záznamy, počas ktorých bolo zaznamenaných 286 mozgových príhod. Zistili, že ľudia, ktorí boli najviac ‘‘sedaví‘‘, teda ktorí sa hýbu sotva 13 alebo viac hodín denne,  majú najvyššie riziko mŕtvice. Do siedmich rokov mali o 44% vyššiu pravdepodobnosť, že ich postihne mŕtvica v porovnaní s ľuďmi, ktorí sedeli 11 alebo menej hodín denne. Vedci dokonca vypočítali, že každá ďalšia hodina denne strávená sedavým spôsobom, zvyšuje riziko mŕtvice o 14 %.

Pohyb ako ochrana pred mŕtvicou

Vedúci autor štúdie doktor Steven Hooker uviedol, že výskum ukázal, že riziko mŕtvice možno znížiť cvičením. Ukázalo sa tiež, že 3 a pol hodiny ľahkého cvičenia týždenne znižuje riziko mŕtvice o 26% v porovnaní s pohybom, ktorý trvá menej ako 2 hodiny denne. Ľahké cvičenie môže zahŕňať aj domáce práce alebo prechádzky po dome. Ešte viac sú chránení ľudia, ktorí vykonávajú ťažšiu fyzickú aktivitu.

U tých, ktorí denne cvičili mierne alebo intenzívne, 14 alebo viac minút (ráta sa aj prechádzka, bicykel alebo dokonca záhradkárčenie), sa riziko znížilo o 47 % v porovnaní s ľuďmi, ktorí sa venovali nejakej aktivite menej ako 3 minúty denne. Doktor Hooker povedal, že optimálne množstvo mierneho cvičenia pre ľudí vo veku od 60 rokov je na základe údajov približne 25 minút denne.

Zaujme vás: SPRCHA pred ľahnutím do POSTELE je ZLÝ nápad: Po tomto zistení to už NEBUDETE robiť!

Obmedzenia štúdie

Odborník poznamenal, že štúdia mala určité obmedzenia. Akcelerometre pripevnené na bokoch nezaznamenali žiadnu fyzickú aktivitu od pása nahor alebo polohu, v ktorej ľudia sedeli. Navyše, prístroje zachytili iba sedemdňový prehľad o úrovniach aktivity osôb, ktoré sa ale mohli počas obdobia sledovania zmeniť.

Autori však uznali, že kvôli malej veľkosti vzorky mozgových príhod nerobili samostatnú analýzu rôznych ďalších typov mozgových príhod ako ischemických či hemoragických. Ischemická cievna mozgová príhoda, ktorá predstavuje 80% cievnych mozgových príhod, nastane, keď dôjde k upchatiu cievy, ktorá bráni krvi dostať sa do časti mozgu.  Na druhej strane, k hemoragickej mŕtvici dôjde, keď krvná cieva praskne, zaplaví časť mozgu príliš veľkým množstvom krvi a ostatné oblasti tak nemajú dostatočné zásobovanie krvou.

Fotogaléria


Tagy:
pohyb zdravie mŕtvica

13.06.2022  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Linda Ľalíková

Ďalšie články

Recepty

Feminity.sk

Špuntík

Diskusia